TSMC سرانجام تولید انبوه تراشه های ۳ نانومتری را آغاز کرد - تکفارس 
TSMC سرانجام تولید انبوه تراشه های ۳ نانومتری را آغاز کرد - تکفارس 

TSMC سرانجام تولید انبوه تراشه های ۳ نانومتری را آغاز کرد

افشین نوری
۸ دی ۱۴۰۱ - 16:03
TSMC سرانجام تولید انبوه تراشه های ۳ نانومتری را آغاز کرد - تکفارس 

شرکت TSMC سرانجام تولید انبوه پروسه ۳ نانومتری خود را در کارخانه Fab 18 شروع کرد. 

این شرکت تایوانی با برگزای مراسمی که با حضور تامین‌کنندگان و شرکای تجاری این شرکت برگزار شد به طور رسمی تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری را در کارخانه جدید Fab 18 خود شروع کرد. به این ترتیب ما بعد از سامسونگ شاهد دومین شرکتی هستیم که این فناوری پیشرفته را به مرحله تولید انبوه می‌رساند.

کارخانه Fab 18 یک کارخانه بسیار بزرگ با فازهای مختلف برای تولید تراشه‌های ۳ نانومتری است و لقب کارخانه GIGAFAB را به خود اختصاص داده است. TSMC امیدوار است که در ادامه، ظرفیت تولید این کارخانه را افزایش دهد و طبق ارزیابی این شرکت، فناوری ۳ نانومتری، ظرف پنج سال آینده ارزش بازاری حدود ۱.۵ تریلیون دلار ایجاد خواهد کرد.

بد نیست بدانید که هر کدام از فازهای ۱ تا ۸ کارخانه Fab 18 مساحتی حدود ۵۸,۰۰۰ مترمربع دارند‌ و TSMC تاکنون ۱.۸۵ دلار تریلیون دلار تایوان در آن سرمایه‌گذاری کرده است. این کارخانه بیش از ۲۳,۵۰۰ شغل ساختمانی و ۱۱,۳۰۰ شغل مرتبط با تولید تراشه ایجاد کرده است. لازم به ذکر است که TSMC هم‌اکنون در حال احداث یک کارخانه ساخت تراشه ۳ نانومتری در ایالت آریزونا آمریکا نیز است. ‌

ضمنا شرکت TSMC از همین حالا خود را برای توسعه فناوری ۲ نانومتری آماده می‌کند و قرار است برای این منظور یک مرکز تحقیق و توسعه در پارک علم و ‌فناوری Hsinchu احداث کند. این مرکز  قرار است با ۸,۰۰۰ نفر پرسنل در سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی شود.   ‌

نکته دیگر درباره TSMC اینکه این شرکت قصد دارد کارخانه‌های خود را با استانداردهای محیط‌زیستی سازگار کند و به همین‌خاطر می‌خواهد تا سال ۲۰۵۰ به طور ۱۰۰ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر در کارخانه‌های خود استفاده کند. گفته می‌سود فناوری ۳ نانومتری این شرکت حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد مصرف انرژی کمتری در مقایسه با فناوری ۵ نانومتری دارد. 

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.