بررسی عملکرد فناوری رهگیری پرتو در گوشی های هوشمند - تکفارس 
بررسی عملکرد فناوری رهگیری پرتو در گوشی های هوشمند - تکفارس 

بررسی عملکرد فناوری رهگیری پرتو در گوشی های هوشمند

مهدی حلوائی
۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - 10:59
ری تریسینگ موبایل

هرچند که تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ شرکت کوالکام را می‌توان از جهات مختلفی مورد بررسی قرار داد اما بدون شک مهم‌ترین ویژگی این تراشه، پشتیبانی آن از فناوری رهگیری پرتو یا ری تریسینگ (Ray Tracing) است. پرچمدار نسل بعدی کوالکام از این نظر در کنار تراشه‌های دایمنسیتی ۹۲۰۰ مدیاتک و اگزینوس ۲۲۰۰ سامسونگ قرار خواهد گرفت و پتانسیل گرافیکی بازی‌های گوشی را افزایش خواهد داد.

سطوح مختلف رهگیری پرتو

رهگیری پرتو

رهگیری پرتو یک اصطلاح گرافیکی بوده که بخش‌های متعددی را شامل می‌شود. در واقع می‌توان این بخش‌ها را سطوح مختلفی در نظر گرفت که هر کدام ویژگی‌ها و معایب خود را دارند. از این رو پشتیبانی گوشی‌های هوشمند از این فناوری به معنای عرضه‌ی بازی‌ها برای این پلتفرم با گرافیک مشابه بازی‌های کنسول‌های خانگی و کامپیوتر نیست.

به‌طور خلاصه باید دید آیا سیستمی که فناوری رهگیری پرتو روی آن اجرا می‌شود، توانایی پردازش کامل یک تصویر با این فناوری را دارد و یا با به‌کارگیری روشی ترکیبی از آن استفاده‌ی جزئی می‌کند. از آن‌جایی که حتی کنسول‌ها و کامپبوترها هنوز از روش دوم بهره می‌برند، مطمئناً گوشی‌های هوشمند نیز از همین روش استفاده خواهند کرد.

بالاترین سطح رهگیری پرتو می‌تواند چگونگی بازتاب نور از سطوحی مانند آب و شیشه را دستخوش تغییر کند و ساده‌ترین نوع آن نیز باعث افزایش دقت سایه‌ها می‌شود. با توجه به این موضوع باید انتظارات خود از رهگیری پرتو در گوشی‌های هوشمند را کاهش دهید.

اسنپدراگون 8 نسل 2

در حال حاضر می‌دانیم که تراشه‌های کوالکام و آرم با استفاده از شتاب‌دهندهای متکی به سخت‌افزار، تلاقی جعبه با مثلث (که هسته‌های اصلی رهگیری پرتو هستند) را ارزیابی می‌کنند. با این وجود، تنها تراشه‌ی کوالکام از تکنیک BVH پشتیبانی می‌کند که از آن در کارت‌های گرافیک رده‌بالای انویدیا و ای ام دی نیز استفاده می‌شود. این تکنیک به جای تابش جداگانه‌ی هر پرتو، با جست‌وجو در گروه‌های مختلف چندضلعی‌ها محل تلاقی را شناسایی می‌کند.

به همین دلیل انتظار می‌رود که تراشه‌ی کوالکام نرخ فریم بهتر و رهگیری پرتوی پیچیده‌تری را ارائه دهد. البته موارد دیگری مانند مدیریت حافظه و حذف نویز نیز می‌توانند بر عملکرد رهگیری پرتو تاثیرگذار باشند. در حال حاضر هنوز مشخص نیست که تراشه‌ی جدید این شرکت تا چه حد برای پشتیبانی از این ویژگی‌ها بهینه‌سازی شده‌ است.

از نظر آمار و ارقام، اوپو ادعا می‌کند که عملکرد موتور PhysPlay گوشی جدید آن به لطف استفاده از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ نسبت به قبل ۵ برابر بهتر شده و شرکت آرم نیز اعلام کرده که عملکرد تراشه‌ی گرافیکی Immortalis G715 آن در بنچمارک سخت‌افزاری داخلی ۳ برابر ارتقا یافته است. متاسفانه هیچ یک از این آمار، اطلاعات کامل و دقیقی از عملکرد گرافیکی این دو گوشی را در دسترس قرار نداده است.

کوالکام به پشتیبانی تراشه‌ی جدید خود از بازتاب‌ها، سایه‌ها و فناوری روشنایی جهانی (GI) اشاره دارد که تکنیک‌های مهمی در رهگیری پرتو به حساب می‌آیند. با این وجود، استفاده از این ویژگی‌ها به توان پردازشی فوق‌العاده‌ای نیاز داشته و در حال حاضر هنوز مشخص نیست که تراشه‌های جدید تا چه حد و با چه نرخ فریمی چنین کاری را انجام خواهند داد.

رهگیری پرتو در گوشی همانند کنسول نخواهد بود

پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس

هرچند که در حال حاضر باید منتظر ماند و دید که فناوری رهگیری پرتو در گوشی‌های هوشمند به چه صورت اجرا خواهد شد اما می‌توان با اطمینان گفت که عملکرد یک تراشه‌ی گرافیکی ۵ واتی هرگز مشابه کنسول‌های گیمینگ و کارت‌های گرافیک نخواهد بود. برای مثال، توان مصرفی کارت گرافیک RTX 4080 انویدیا و کنسول‌های پلی استیشن ۵/ایکس باکس سری ایکس به ترتیب حدود ۳۲۰ و ۲۰۰ وات است.

شرکت اوپو در رویداد تک سامیت اسنپدراگون اعلام کرد که گوشی جدید آن به لطف تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ می‌تواند بازی‌ها را با وضوح ۷۲۰ پیکسل و نرخ ۶۰ فریم به مدت ۳۰ دقیقه اجرا کند. همین موضوع نیاز گوشی‌های هوشمند به قربانی کردن نرخ فریم یا وضوح را به خوبی نشان می‌دهد. علاوه بر این، ثبات عملکرد نیز یکی دیگر از مشکلات گوشی‌های هوشمند است چرا که سیستم خنک‌سازی این دستگاه‌ها کوچک و محدود می‌باشد.

کوالکام در رویداد یادشده دمویی از تفاوت گرافیکی بازی‌های گوشی هنگام استفاده از رهگیری پرتو را به نمایش گذاشت اما از آن‌جایی که در این دمو دوربین ثابت بود و امکان حرکت در آن وجود نداشت، نمی‌توان زیاد به آن اتکا کرد. با این وجود، نمایشگر کوچک گوشی‌های هوشمند نیازی به وضوح بسیار بالا نداشته و رهگیری پرتو در آن‌ها می‌تواند تفاوت گرافیکی فوق‌العاده‌ای را ایجاد کند.

تاریخ عرضه بازی ها

گوشی گیمینگ

هر دو شرکت مدیاتک و کوالکام در رویداد معرفی تراشه‌های جدید خود اعلام کردند اولین بازی‌های با پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۳ عرضه خواهند شد. با این وجود، تا پرشدن بازار از این بازی‌ها هنوز فاصله‌ی زیادی داریم. علت اصلی این موضوع نیز عدم سوددهی بازی‌های این چنینی است چرا که بسیاری از افراد به گوشی‌های رده‌بالا دسترسی نداشته و امکان اجرای بازی‌های یادشده را نیز ندارند.

با این وجود، مدیاتک از همکاری خود با شرکت‌های بازی‌سازی بزرگ چینی برای ارائه‌ی فناوری رهگیری پرتو خبر داده است. همچنین اخیراً نام تنسنت و Netease Games نیز در لیست شرکای کوالکام مشاهده شده بود و از این رو ممکن است که بازی‌های چینی زودتر از سایر بازی‌ها قابلیت رهگیری پرتو را ارائه دهند.

خرید گوشی جدید برای استفاده از رهگیری پرتو

در حال حاضر خرید گوشی‌ جدید صرفاً برای استفاده از قابلیت رهگیری پرتو در بازی‌ها کار اشتباهی است چرا که هنوز حتی یک بازی با این قابلیت به بازار عرضه نشده و احتمالاً نسل اول تراشه‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند نیز مشکلاتی را خواهند داشت که در نسل بعد رفع خواهند شد. از این رو پیشنهاد می‌شود که برای انجام این کار حداقل تا اواسط سال ۲۰۲۳ منتظر بمانید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید