GPS  و GLONAS: - تکفارس 
GPS  و GLONAS: - تکفارس 

GPS و GLONAS:

عرفان رحیمی
۶ آبان ۱۳۹۳ - 15:50
GPS  و GLONAS: - تکفارس 

 

 

یکی از مهمترین ابداعات و اختراعاتی که بشر در طول زندگی خود به آن رسیده است ابداع نقشه است که با استفاده از آن می توان بخ راحتی مسیر هایی را که با آن آشنا نیستیم را یافته و به مقصد مورد نظر خود برسیم.

اما امروزه دیگر مثل گذشته نیست که با یک نقشه کاغذی به مسافرت می رفتیم و راه ها و مسیر های بین شهری  و داخل شهر ها را از آن می خواندیم و سفر می کردیم بلکه نقشه و راه یابی شکل دیگری به خود گرفته و با استفاده از دیوایس ها و انواع گجت های امروز می توان با استفاده از نقشه های دیجیتالی حتی به صورت آنلاین مسیر خود را یافته و به آن مسیر هدایت شوید.

سیستم راه یابی جهانی یا همان GPS دارای ۲۴ ماهواره در فضا است که ایستگاه های آن ها روی زمین قرار دارد و با استفاده از محاسباتی پیچیده موقعیت هر لحظه را می توان به خوبی دریافت و ثبت و ضبط کرد.

اما غیر از سیستم عمومی GPS سیستم های دیگری مثل Glonas وجود داشت که در ابتدا برای مقاصد نظامی از آن استفاده می شدو رفته رفته با گذر زمان آن را از سال ۲۰۰۰ به صورت عمومی در اختیار عموم مردم قرار دادند و تمام مردم با استفاده از این سیستم ها توانستند به راه یابی مسیر های خود بپردازند.

اما اگر بخواهیم یک مقایسه مختصری در مورد GPS و Glonas داشته باشیم باید بگوییم که سیستم Glonas در کشورهایی که در نیم کره شمالی قرار دارند از کیفیت به مراتب بهتری نسبت به دیگر کشور ها دارد.

هر دستگاهی که دارای یک گیرنده GPS باشد با روشن شدن این قابلیت برای دستگاه شروع به دریافت اطلاعات می کند و داده ها را از ماهواره دریافت کره و با استفاده از محاسبات پیچیده زمانی و مکانی به ثبت اطلات و موقعیت یابی شما می پردازد.

این نکته را هم نباید فراموش کنیم که قابلیت GPS هیچ ربط و ارتباطی به GPRS سیم کارت شما ندارد و هر گونه گجتی که دارای این تراشه در دستگاه خود باشد می تواند بدون هیچ سرویس و راه اندازی از این سیستم هوشمند استفاده کند.اگر فکر می کنید که قابلیت GPS در دستگاه شما ضعیف است می توانید از ماژول AGPS استفاده کنید که می تواند ضعف مربوط به اتصال GPS را برطرف کند و ان را با قدرت بیشتری در اختیار شما قرار دهد . برای فعالسازی این قابلیت به تنظیمات تلفن همراه خود مراجعه کنید.

یکی دیگر از نکاتی که حتما باید به آن توجه ویژه کنید این است که زمانی که شما به GPS نیازی ندارید آن را حتما خاموش کنید چرا که دریافت اطلاعات به صورت لحظه به لحظه انرژی بسیار زیادی را از گوشی شما دریافت می کند و به سرعت شارژ گوشی و یا تبلت شما را کاهش می دهد.

اما با استفاده از اپلیکیشن هایی که میتوان روی این دیوایس ها نصب کرد به راحتی می توان مسیر و موقعیت و حتی سرعت خود را در کوتاه ترین زمان یافت و همچنین می توان مسیر های خلوت تر را یافت و با استفاده از آن ها می توان بهتر و سریع تر به مقصد خود رسید.

اما برای اینکه بتوانید تا داده های مربوط به مکان خود را دریافت کنید باید به اینترنت متصل شوید و با استفاده از آن مسیر های خود را بارگذاری کنید اما شاید برای شما این سوال هم پیش بیاید که اگر اینترنت در دسترس نداشتیم آنوقت باید چه کنیم؟

در ان زمان باید گفت که می توان مسیر های نقشه را قبلا به صورت آنلاین مورد پویش قرار داد و در حافظه ذخیره نمود تا در مواقع خاص آن را دوباره به صورت آفلاین بارگذاری کرد و به جست و جوی مکان مورد نظر خود پرداخت.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید