موبایل و گردن درد: تاثیر استفاده از موبایل بر گردن درد - تکفارس 
موبایل و گردن درد: تاثیر استفاده از موبایل بر گردن درد - تکفارس 

موبایل و گردن درد: تاثیر استفاده از موبایل بر گردن درد

کسری نراقی
۴ دی ۱۴۰۱ - 18:00
موبایل و گردن درد: تاثیر استفاده از موبایل بر گردن درد - تکفارس 

استفاده پیوسته از موبایل جزو یکی از علل گردن درد است که می‌تواند به مشکلات بسیاری در گردن منجر شود، البته می توان جلوی آن را گرفت. به این مشکل، تکست نک گفته می شود که البته یک تشخیص رسمی پزشکی نیست. این عبارت به طور کلی به مشکلاتی در وضعیت ستون فقرات گردنی اشاره دارد که در اثر استفاده طولانی مدت از موبایل، تبلت یا ابزارهای دستی مشابه ایجاد می شود.

استفاده از دستگاههای الکترونیکی کوچک به معنای سپری کردن زمان زیادی با سر خم شده به جلو است. مشکل اینست که این حرکت به کمک گردن انجام می شود.

مردم آنقدر روی این دستگاهها متمرکز می شوند که زمان زیادی را با گردن و پشت بدشکل می گذرانند؛ این زمان به حدی است که دیگران، عبارت “تکست نک” را برای درد ناشی از بدشکلی بدن انتخاب کردند. طولانی شدن حالت بد بدن باعث افزایش تنش عضلانی و بروز گردن درد، خستگی، اسپاسم عضلانی و حتی سردردهای تنشی می شود.

علائم رایج گردن درد ناشی از استفاده از موبایل

موبایل و گردن درد: تاثیر استفاده از موبایل بر گردن درد - تکفارس 

گردن درد ناشی از کار با موبایل معمولا با علائم مشخص زیر همراه است:

  • درد گردن، پشت و شانه ها: این درد می تواند بین نقاط مختلف جابجا شود و حسی شبیه به تیر کشیدن نقطه ای، یا در بعضی افراد به صورت سوزش در ناحیه گسترده تر از پایین گردن تا شانه ها باشد.
  • سر جلو و شانه های گرد: عضلات گردن، سینه و پشت شانه ها از حالت می افتند و تعادل عضلانی در نتیجه نگهداشتن طولانی سر در جلوی بدن بهم می خورد. این بدشکلی، حفظ وضعیت مناسب بدن و قرارگرفتن گوش‌ها در بالای شانه را دشوار می کند.
  • کاهش توان حرکتی: گردن، پشت و شانه ها دچار گرفتگی و کاهش قدرت حرکتی می شوند.
  • سردرد. این درد می تواند ناشی از اسپاسم و درد عضلات انتهای گردن یا دردی در گردن باشد که به سر منتشر شود. زمان طولانی خیره شدن به صفحه، صرف نظر از شکل بدن و گردن، فشار وارد بر چشم و احتمال بروز سردرد را افزایش می دهد.
  • افزایش درد با حرکت گردن: علائم تکست نک با خم شدن گردن به سمت جلو و جایی که محل شروع درد است، مثل زمانی که بخواهید به موبایل نگاه کنید، افزایش می یابد.

محل درد گردن در هر فرد با دیگری متفاوت است. برای مثال احتمال توزیع یکنواخت درد در شانه ها یا پشت در کسی که در زمان استفاده از هر دوست برای کار با گوشی موبایل به آن نگاه می کند (یا بدون دست در زمان قرار گرفتن روی میز یا پا)، در مقایسه با کسی که از یک دست برای کار با موبایل استفاده می کند، درد بیشتری را به دلیل کشیدگی بیشتر عضلات یک طرف بدن، در آن سمت تجربه می کنند.

علائم گردن درد ناشی از کار با موبایل که کمتر رخ می‌دهند.

بعضی علائم دیگری که شاید در جلو آمدن طولانی مدت تکست نک موثر باشند، عبارتند از:

  • رادیکولوپاتی گردنی: علائمی مثل درد شبیه به شوک برقی، درد و سوزن سوزن شدن، بی‌حسی و ضعف می تواند از گردن به شانه ها، بازوها و کف دستان هم منتشر شود. رادیکولوپاتی گردنی ممکن است در صورت آسیب دیدگی با فشردگی ریشه عصب در اثر تغییرات ستون فقرات مثل فتق دیسک گردن یا آرتروز ایجاد شود. موارد شدید تکست نک می تواند پیشروی و بدتر شدن این فرایند را ایجاد کند.
  • مشکل تعادل: طولانی بودن زمان جلو ماندن گردن معمولا با مشکل در حفظ تعادل (به دلیل جابجایی مرکز ثقل سر به سمت جلوتر از بدن) همراه می شود. این فرایند به عدم تعادل عضلانی و تغییرات شکل بدن در گردن و بالاتنه منجر می شود.
  • درد فک: تغییر راستای قسمت گردنی ستون فقرات و عدم تعادل عضلانی می تواند منجر به درد فکر و درد مفصل تمپورومندیبولار (گیجگاهی-آرواره ای)

نشانه های دیگری نیز در اثر تکست نک ایجاد می شود.

کاهش گردن درد ناشی از کار با موبایل

موبایل و گردن درد: تاثیر استفاده از موبایل بر گردن درد - تکفارس 

اگرچه این فرایند نسبتا جدید است، اما هر فعالیت یا کاری که به خم کردن طولانی مدت گردن نیاز داشته باشد می تواند به بروز گردن درد منجر شود. خوشبختانه، چهار راه برای کاهش این درد وجود دارد:

  1. کاهش استفاده از موبایل: وابستگی بخش بزرگی از کارها و فعالیت های اجتماعی به موبایل باعث شده که کاهش استفاده از موبایل سخت شود، اما هر چقدر از این مدت بکاهید به خودتان کمک کرده اید. در اکثر موبایل ها، ابزاری برای برآورد مقدار کار روزانه با موبایل وجود دارد و با استفاده از آن می توانید برای خودتان برنامه ریزی کنید. کارهای دیگری مثل کار با لپتاپ یا خواندن کتاب – هر کاری به خم شدن سر و گردن نیاز داشته باشد – نیز می تواند در بروز گردن درد موثر باشد.
  2. موبایل را بالاتر بگیرید: نزدیک کردن موبایل به چشم تا جایی که سر را به موقعیت طبیعی اش برگرداند، می تواند باعث کاهش فشار وارد بر گردن شود. اما این کار در جایی که بخواهید به آرامی گوشیتان را در یک جمع چک کنید، شاید سخت باشد
  3. انجام حرکات کششی: بعضی حرکات کششی وجود دارد که باید چند مرتبه در روز انجام شود. سعی کنید که بدنتان در طول ورزش، شکل مناسبی داشته باشد، شانه ها را به عقب بکشید و سر و گردن در مرکز آنها قرار بگید.
  1. چانه به داخل: بنشینید و در عین عقب آوردن سر، چانه را به داخل بدهید. سرتان را به سمت عقب خم نکنید و نگاهتان به سمت جلو باشد؛ همین حالت را چند ثانیه حفظ کنید و سپس چانه و گردنتان را رها کنید.
  2. خم کردن سر به طرفین: سرتان را کمی عقب بیاورید و به کنار خم کنید – به شکلی که گوشتان به شانه نزدیک شود. دستتان را روی سرتان قرار دهید و کمی آن را بیشتر بکشید. همین حالت را به مدت چند ثانیه حفظ کنید، سپس به حالت اولیه دربیایید و در سمت دیگر تکرار کنید.
  3. عقب کشیدن کتف: دستانتان را در دو طرف بازکنید و آرنج هایتان را به صورت ۹۰ درجه در بیاورید و ضمن عقب کشیدن شانه ها، فضای بین تیغه های شانه را منقبض کنید.
  4. به یک متخصص مراجعه کنید: یک متخصص می تواند علائم دیگر بروز گردن درد را نیز شناسایی کنند و برنامه فیزیوتراپی را در صورت تشخیص، آغاز کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

بازگشت گردن درد به همراه سردرد شدید، تب، حالت تهوع، کاهش وزن ناخواسته، سرگیجه، درد یا گزگزی که به بازو و کف دستان منتشر شود، لزوم مراجعه برای برخورداری از مراقبت های پزشکی فوری را به همراه می آورد. وجود هر یک از این علائم به همراه گردن درد می تواند نشانی از مشکلات پزشکی جدی نیازمند تشخیص دقیق و شروع درمان مناسب باشد.

منبع: مقالات سایت کلینیک درمان درد امید

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید