تلسکوپ جیمز وب تصویری از یک کهکشان عجیب ثبت کرد - تکفارس 
تلسکوپ جیمز وب تصویری از یک کهکشان عجیب ثبت کرد - تکفارس 

تلسکوپ جیمز وب تصویری از یک کهکشان عجیب ثبت کرد

افشین نوری
۴ دی ۱۴۰۱ - 12:19
تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا

تلسکوپ جیمز وب تصویر زیبایی از یک کهکشان ثبت کرده است که‌ قسمت مرکزی آن به‌طور غیرعادی روشن است. 

این کهکشهان که NGC 7469 نام دارد در فاصله ۲۲۰ میلیون سال نوری از ما قرار دارد و یک کهکشان مارپیچی است. نکته جالب درباره این کهکشان آن است که نحوه قرارگیری آن در فضا به‌گونه‌ای است که انگار صورت آن به سوی ما است و به‌صورت افقی قرار نگرفته است‌ البته در اطراف این کهکشان اجرامی دیگری نیز وجود دارند و مثلا کهکشان NGC 5283 را می‌توان قسمت پایین سمت چپ آن مشاهده کرد. 

تلسکوپ جیمز وب تصویری از یک کهکشان عجیب ثبت کرد - تکفارس 

دانشمندان حدس می‌زنند که قطر این کهکشان  ۹۰ هزار سال نوری است، اما چیزی که این کهکشان را از بقیه کهکشان‌ها متمایز می‌کند نور بسیار روشنی است‌که در وسط آن وجود دارد. به نظر می‌رسد گردو غبار موجود د اطراف سیاه وااه مرکزی این کهکشان با سرعت زیادی در حال چرخیدن هستند و همین موضوع باعث داغ شدن و درخشدن آن‌ها شده است. 

این پدیده به ندرت در مرکز کهکشان‌ها اتفاق می‌افتد و تقریبا می‌توان گفت که NGC 7469 از این جهت بسیار نادر است. دانشمندان اسم این پدیده را Diffraction spikes گذاشته‌اند که به معنای پراکنش شدید نور می‌باشد و از آنجائیکه جیمز وب مجهز به دوربین‌های خاصی است توانسته این پدیده را ثبت کند‌. 

ابزارهایی که جیمز وب توانسته با استفاده از آن‌ها این تصویر بسیار زیبا را ثبت کند شامل یه دوربین Mid-Infrared Instrument (MIRI),  Near-Infrared Camera (NIRCam) و  Near-Infrared Spectrograph (NIRSpec) می‌شوند‌. نکته جالب اینکه در اطراف منطقه مرکزی کهکشان NGC 7469 ستاره‌های جوانی نیز دیده می‌شود که ظاهرا به‌تازگی متولد شده‌اند. دانشمندان در حال بررسی ارتباط این منطقه پرنور با شکل‌گیری ستارگان جوان هستند. 

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید