تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۴ دی: اولین سفر انسان به مدار ماه - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۴ دی: اولین سفر انسان به مدار ماه - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۴ دی: اولین سفر انسان به مدار ماه

افشین نوری
۴ دی ۱۴۰۱ - 09:50
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۴ دی: اولین سفر انسان به مدار ماه - تکفارس 

در اواخر ماه دسامبر ۱۹۶۸ میلادی فضاپیمای آپولو ۸ با سه فضانورد سفر خود را به سمت ماه آغاز کرد و اولین سفر انسان به مدار ماه را رقم زد.

در این ماموریت، سه فضانورد کارکشته به نام‌های ویلیام آندرس، فرانک بورمن و جیم لاول شرکت داشتند و موشک ساترن ۵ با ارتفاع ۱۱۰ متر و قدرت بالابرندگی ۳۴.۵ میلیون نیوتن وظیفه پرتاب آپولو ۸ را بر عهده داشت.

سه روز طول کشید تا آپولو ۸ به مدار ماه برسد. این فضاپیما در مدت بیست ساعت ده بار به دور ماه چرخید. آپولو ۸ در واقع مسیر ما را برای فرود انسان روی کره ماه در ماموریت آپولو ۱۱ هموار ساخت. فضانوردان آپولو ۸ در تاریخ ۲۷ دسامبر سال ۱۹۶۸ به زمین بازگشتند و فضاپیمای آنان در اقیانوس آرام فرود آمد. این سه فضانورد عنوان «مرد سال» سال ۱۹۶۸ مجله تایم را به خود اختصاص دادند.

به این ترتیب، فضانوردان آپولو ۸ تبدیل به اولین انسان‌هایی شدند که پا به فراتر از مدار زمین گذاشتند و زمین را به شکل سیاره‌ای کامل مشاهده کردند. آن‌ها همچنین به‌طور مستقیم سمت پنهان ماه را مشاهده کردند و شاهد طلوع زمین برای اولین بار بودند.

پس از آپولو ۸، دو ماموریت دیگر نیز انجام شد: در مارس ۱۹۶۹، آپولو ۹ به همراه ماژول ماه‌نشین و به منظور آزمایش آن در مدار زمین قرار گرفت. چند ماه بعد و در ماه می همان سال آپولو ۱۰ پرتاب شد. این سفینه وقتی به مدار ماه رسید، دو تا از فضانوردان آن به ماژول ماه‌نشین منتقل شدند و از فضاپیمای اصلی جدا شده و تا ۱۵ کیلومتری سطح ماه به پایین رفتند و سپس مجددا ارتفاع گرفته و به مدار ماه برگشتند.

و سرانجام در جولای ۱۹۶۹، ماه‌نشین آپولو ۱۱ با موفقیت بر سطح ماه نشست و اولین فرود انسان روی ماه را رقم زد. چند ماه بعد نیز فرود آپولو ۱۲ با موفقیت انجام شد. اوایل سال ۱۹۷۰، آپولو ۱۳ پرتاب شد و بعد از یک وقفه‌ی حدودا یک ساله، فضاپیماهای آپولو ۱۴ و ۱۵ در سال ۱۹۷۱ و آپولو ۱۶ و ۱۷ در سال ۱۹۷۲ بر سطح ماه نشستند. تا آن زمان، در مجموع ۱۲ نفر موفق به فرود بر روی ماه شدند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.