گذری بر شبکه های بی سیم: - تکفارس 
گذری بر شبکه های بی سیم: - تکفارس 

گذری بر شبکه های بی سیم:

عرفان رحیمی
۴ آبان ۱۳۹۳ - 10:49
گذری بر شبکه های بی سیم: - تکفارس 

 

بار ها شده که در طول روز بدون آنکه حتی توجهی داشته باشیم از شبکه های بی سیم استفاده میکنیم سیستم های مخابراتی تلفن های همراه خود نوعی بستر شبکه ای بی سیم است و همچنین زمانی که با لپ تاپ و یا تبلت خود به یک مودم وایلس متصل می شوید در واقع دارید از شبکه های بی سیم استفاده می کنید.

درواقع اساس اصلی این نوع شبکه ها اتصال بر پایه امواج رایویی و همچنین بدون وابستگی به کانال های ارتباطی مانند سیم و کابل و… است.

درواقع نام اصلی شبکه های مخابراتی تلفن های همراه شبکه های بی سیم سلولی نام دارد و همچنین زمانی که از یک هدفون با اتصال به بلوتوث مشغول گوش دادن به یک موزیک هستید درواقع در حال استفاده از ی شبکه بی سیم محلی هستید. علاوه بر این موارد تمامی دیوایس هایی که با فناوری مادون قرمز کار می کنند هم در این دسته ها قرار می گیرند مانند موس ها و صفحه کلیدها.اما مهمترین مزیت های شبکه های بیسیم همان عدم انتقال سی و یا کابل در حال جا به جاییست.

شبکه های بی سیم به سه دسته عمده تقسیم می گردند:

Wpan,Wwan,Wlan

اما نمونه ای از شبکه های WAN می توان به ساختار سلولی مورد استفاده در شبکه های تلفن همراه اشاره کرد.

WLAN پوششی محدودتر دارد و آن را می توان در ساختمان و یا یک سازمان اداری راه اندازی کرد.

اما کاربرد شبکه های WPAN همان استفاده از بلوتوث و یا مادون قرمز است که در این دسته از شبکه های بی سیم قرار می گیرند. از طرف دیگر اینگونه شبکه ها را می توان در دسته AD-HOC هم قرار داد که ای شبکه به گونه ای است که یک سخت افزار به محض ورود به حیطه آن به شبکه متصل می گردد. نمونه ای از آن بلوتوث است که اگر یک گوشی و یا موس بی سیم در محدوده آن قرار گیرد به سرعت می تواند اطلاعات را رد و بدل کند و نیاز به زیر ساخت دیگری ندارد.

تفاوتی که می توان بین AD-HOC و WLAN در نظر گرفت پویایی آن است که در برابر شبکه های محلی کاملا پویا بوده و  WLANبه صورت ایستا تعریف و راه اندازی شده است. البته طبیعی است که در برابر این پویایی امنیت بیشتری را هم می طلبد بنابراین برای استفاده از شبکه هایی نظیر بلوتوث حتما باید شعاع استفاده کردن از آن را تحت نظر و کنترل قرار داد و از برد آن کم کرد.

جالب است بدانید که اولین شبکه محلی بی سیم توسط شرکت موتورولا پیاده سازی شد که البته هم از نظر پهنای باند بسیار ضعیف بود و هم هزینه راه اندازی و پشتیبانی از اون بسیار بالا بود.

 

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید