بدترین سال تسلا رقم خورد؛ سقوط ۶۹ درصدی ارزش سهام این شرکت - تکفارس 
بدترین سال تسلا رقم خورد؛ سقوط ۶۹ درصدی ارزش سهام این شرکت - تکفارس 

بدترین سال تسلا رقم خورد؛ سقوط ۶۹ درصدی ارزش سهام این شرکت

افشین نوری
۴ دی ۱۴۰۱ - 06:58
تسلا

تسلا از ابتدای امسال تا الان ارزش سهام را به‌طور مستمر از دست داده است که این موضوع باعث نگرانی سرمایه‌گذاران این شرکت شده است. 

در پایان معاملات امروز قیمت سهام تسلا به پایین‌ترین مقدار ۵۲ هفته گذشته رسید و رقم ۱۲۱ دلار را ثبت کرد. قیمت پیک سهام این شرکت ۴۰۰ دلار در ابتدای امسال بود و این نشان می‌دهد که ارزش سهام تسلا در طول یک سال گذشته حدود ۶۹ درصد سقوط کرده است. 

افت ارزش سهام تسلاباعث شده تا ارزش دارایی‌های ایلان ماسک نیز کاهش بیابد و حالا او دیگر ثروتمندترین مرد جهان نیست و به رده دوم سقوط کرده است. اما سوال اینجاست که چه چیزی باعث کاهش ارزش سهام تسلا شده است. 

یکی از دلایل آن مطمئنا فروش سهام تسلا توسط ایلان ماسک برای خرید توییتر بود. ماسک بخشی از مبلغ ۴۴ میلیارد دلار توییتر را از طریق فروش سهام تسلا تامین کرد و همین موضوع باعث شد تا نگرانی‌‌ها درباره آینده تسلا افزایش یابد و در نتیجه قیمت سهام آن کاهش یابد.  

خیلی از سرمایه‌گذاران تسلاذمعتقدند که ماسک بعد از خرید توییتر همه تمرکز خود را روی این شرکت گذاشته است و مدیریت تسلا دچار ضعف شده است. بنابراین پیش‌بینی سرمایه‌گذاران درباره وضعیت درآمد این شرکت در سال‌های آینده بسیار ناامیدکننده است و شاید حتی میزان فروش خودروهای تسلا نیز کاهش یابد. البته تسلا سعی کرده است با دادن تخفیف‌های ویژه به مشتریان همچنان درآمدهای خوذش را حفظ کند. 

با این حال، انتظار نمی‌رود که گزارش مالی این شرکت در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ چندان جالب باشد. البته علاوه بر مشکلات داخلی خود شرکت، وصعیت اقتثاد جهانی و تورم نیز تلثیر مستقیمی روی کاهش ارزش سهام تسلا گذاشته است. همچنین افزایش نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو باعث شده تا خورروسازان با مشکا فروش مواجه شوند. 

از طرف دیگر، افزایش نرخ تورم باعث شده قیمت خودروها افزایش یاید و رقابت برای پایین نگه داشتن قیمت آن‌ها جدی‌تر شود. به هر حال، همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا وضعیت تسلا در پایان سال ۲۰۲۲ اصلا خوب نباشد. 

البته ماسک گفته است که به‌زودی از مدیرعاملی توییتر کناره‌گیری خواهد کرد. بنابراین باید ببینیم که وضعیت تسلا بعد از این اتفاق چگونه خواهد بود. 

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.