اجرای iOS روی کامپیوترها سرانجام به واقعیت تبدیل شد - تکفارس 
اجرای iOS روی کامپیوترها سرانجام به واقعیت تبدیل شد - تکفارس 

اجرای iOS روی کامپیوترها سرانجام به واقعیت تبدیل شد

افشین نوری
۳ دی ۱۴۰۱ - 22:43
اجرای iOS روی کامپیوترها سرانجام به واقعیت تبدیل شد - تکفارس 

اجرای سیستم عامل iOS روی کامپیوترها همیشه یک چالش اساسی برای بسیاری از توسعه‌دهندگان بوده است، اما حالا این رویا به واقعیت تبدیل شده است. یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار موفق شده اولین نسخه iPhone OS را روی یک کامپیوتر اجرا کند.

در حال حاضر اجرای یک سیستم عامل روی یک دستگاه با سیستم عامل دیگر در حال انجام‌ است. مثلا امکان اجرای اندروید روی ویندوز ۱۱ وجود دارد. اما در مورد iOS این کار تابه‌حال انجام نشده بود. یا مثلا امکان اجرای macOS روی یک کامپیوتر غیر از مک با استففاده از ابزارهای Hackintosh وجود دارد‌.  ‌

یک توسعه دهنده نرم‌افزار به نام Martin de Vos توانسته با استفاده از مهندسی معکوس، یک شبیه‌ساز iOS برای اجرا روی کامپیوترها بسازد. او این کار را با اولین نسخه iPhone OS انجام داده است. همانطور که می‌دانید این نسخه در سال ۲۰۰۷ عرضه شد و حالا توسعه‌دهنده مذکور توانسته بعد از یکسال کار روی آن به موفقیت بزرگی دست یابد و آن را روی کامپیوتر اجرا کند. 

اجرای iOS روی کامپیوترها سرانجام به واقعیت تبدیل شد - تکفارس 

اما اینکه چرا اولین نسخه iPhone OS برای اینکار انتخاب شده است دلیلش این بود که این سیستم عامل مکانیسم‌های امنیتی کمتری داشت. البته در این پروژه، از ابزاری به نام OpeniBoot نیز استفاده شد که در واقع نوعی بوت‌لودر اپل بود. ‌

البته نسخه شبیه‌سازی ‌شده همچنان دارای باگ‌هایی است، اما در کل توانسته تجربه گوشی‌های آیفون را روی کامپیوتر از طریق پلتفرم QEMU ارائه کند. این پلتفرم یک پلتفرم اوپن سورس مجازی‌ساز است و می‌تواند به‌طور مجازی سیستم‌عامل‌های مختلف را روی کامپیوتر شما اجرا کند‌. آقا de Vos گفته است که شما امکان استفاده از کیبورد و ماوس را در نسخه شبیه‌سازی شده خواهید داشت و اپلیکیشن‌های آی اواس به‌خوبی روی کامپیوتر شما کار خواهند کرد. 

این توسعه‌دهنده گفته است که پروژه او اولین قدم در راه شبیه‌سازی آی‌اواس از طریق ابزارهای اوپن سورس است و امیدوار است که این کار ادامه یابد. این توسعه‌دهنده در ادامه گفته است که قصد دارد در تلاش بعدی خودش نسل دوم iOS را برای اجرا روی کامپیوتر شبیه‌سازی کند. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم او چقدر در این راه موفق خواهد شد.

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.