TSMC اولین کارخانه تراشه سازی خود در اروپا را احداث می کند - تکفارس 
TSMC اولین کارخانه تراشه سازی خود در اروپا را احداث می کند - تکفارس 

TSMC اولین کارخانه تراشه سازی خود در اروپا را احداث می کند

افشین نوری
۲ دی ۱۴۰۱ - 21:37
TSMC

شرکت تایوانی TSMC به عنوان بزرگترین سازنده تراشه دنیا از تصمیم خود برای ساخت اولین کارخانه تراشه‌سازی در اروپا خبر داد. این کارخانه قرار است در شهر درسدن آلمان احداث شود و پروسه شاخت آن از سال ۲۰۲۴ شروع خواهد شد. 

اخیرا  TSMC اعلام کرده بود که یک کارخانه بزرگ تراشه سازی در ایالت آریزونا آمریکا می‌سازد و حالا مشخص شده است که این شرکت قصد تصرف بازار اروپا را نیز دارد و قرار است ظرف چند سال آینده یک کارخانه دیگر در آلمان بسازد. این کارخانه برای تامین پردازنده‌های موردنیاز شرکت‌های اروپایی احداث خواهد شد و در واقع اهمیت استراتژیک برای اروپا دارد. 

 هنوز مشخص نیست که چند میلیارد دلار در این کارخانه سرمایه‌گذاری خواهد شد. این کارخانه قرار است تراشه‌های ۲۲ و ۲۸ نانومتری با استفاده از حدود ۵۰ نوع تجهیزات و بیش از ۲۰۰۰ نوع متریال تولید شوند‌. این تجهیزات دقیقا مشابه تجهیزات بکار رفته در کارخانه‌ ژاپن خود بود که آن هم قرار است به‌زودی احداث شود. شرمت TSMC قصد دارد مانند سایر شرکت‌ها مثل اینتل و سامسونگ نفوذ خود را در بازارهای جهانی گسترش دهد. این شرکت ‌برای سرمایه‌گذاری ۳۸۰ میلیارد دلاری ظرف ده سال آینده برای ساخت کارخانه تراشه‌سازی در کشورهای مختلف هدف‌گذاری کرده است‌.  

آمریکا نیز اخیرا قانونی در کنگره خود به تصویب رساند که طبق آن قرار است ۲۰۰ میلیارد دلار در بخش تراشه سرمایه‌گذاری شود تا نیاز شرکت‌های فناوری داخلی خود را تامین کند و وابستگی‌اش به کشورهای دیگر را کاهش دهد‌. موسسه Mordor Intelligence  پیش‌لینی کرده است که بازار تراشه در هر سال حدود ۶ درصد رشد کند که این موضوع نشان می‌دهد تقاضا برای تراشه‌ها کماکان ادامه‌دار خواهد بود. 

اتحادیه اروپا نیز برای کاهش وابستگی خود به شرکت‌های خارجی در بخش تراشه، سال گذشته بودجه‌ای برابر ۴۳ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در این بخش تصویب کرد. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم کارخانه آلمان چه زمانی به مرحله تولید خواهد رسید.

منبع: Gizmochina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید