آیا خرید دامنه <strong>ir</strong> تأثیری در بازدید سایت دارد؟ - تکفارس 
آیا خرید دامنه <strong>ir</strong> تأثیری در بازدید سایت دارد؟ - تکفارس 

آیا خرید دامنه ir تأثیری در بازدید سایت دارد؟

کسری نراقی
۱ دی ۱۴۰۱ - 01:07
آیا خرید دامنه <strong>ir</strong> تأثیری در بازدید سایت دارد؟ - تکفارس 

در زمان راه‌اندازی یک وب‌سایت فروشگاهی، باید یک دامنه اختصاصی برای آن خریداری کنید. دامنه همان آدرس URL وب‌سایت است که کاربران با وارد کردن آن در مرورگر خود، به صفحات شما هدایت می‌شوند. درست مانند زمانی که یک فروشنده سعی می‌کند مغازه خود را در یک منطقه مناسب راه‌اندازی کند که نشانی و دسترسی به آن برای مشتریان ساده باشد، برای خرید دامنه نیز باید یک آدرس مناسب را انتخاب کنید. دامنه در یک وب‌سایت فروشگاهی باید ساده، منحصربه‌فرد و جذاب باشد تا در ذهن مخاطب ماندگار باشد. در ادامه این مطلب بیشتر درباره نکات خرید دامنه ir و تأثیری که روی بازدید سایت دارد توضیح می‌دهیم.

دامنه و انواع آن

دامنه یا Domain، یک آی‌پی است که توسط پروتکل DNS که کار آن تبدیل IP به اسم است، به آدرس تبدیل می‌شود. به عبارت ساده‌تر، دامنه همان آدرس URL وب‌سایت است. اجزاء اصلی دامنه شامل نام دامنه و پسوند دامنه است. نام دامنه، همان بخش میانی و اصلی در یک Domain است که باید انحصاری باشد. مانند عبارت «Google» در آدرس دامنه www.Google.com که بخش اصلی دامنه را تشکیل می‌دهد. انتخاب هوشمندانه این بخش در زمان خرید دامنه بسیار مهم است.

پسوند دامنه نیز همان بخش انتهایی دامنه است. انواع مختلفی از پسوندهای دامنه وجود دارد که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به .com، .net، .ir و … اشاره کرد. وب‌سایت‌های فروشگاهی در داخل ایران، معمولاً دو نوع پسوند ir و com را انتخاب می‌کنند. پسوند ir که مختص کشور ایران است، در دسته پسوندهای ملی قرار می‌گیرد که نشان می‌دهد یک وب‌سایت در داخل ایران فعالیت می‌کند. برای بسیاری از صاحبان کسب‌وکار، خرید دامنه ir نسبت به دامنه‌های دیگر اهمیت بیشتری داشته و آن را ترجیح می‌دهند. اما دلیل این ارجحیت دامنه ir چیست؟ در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

مقایسه خرید دامنه ir و .com

برای آنکه بتوانید در زمان خرید دامنه راحت‌تر تصمیم بگیرید، در ادامه یک مقایسه کلی از دامنه‌‌های ir و .com انجام می‌دهیم. مهم‌ترین معیارهایی که در زمان انتخاب دامنه و پسوند آن باید در نظر داشته باشید، عبارت است از:

۱.      کاربران به کدام دامنه بیشتر اعتماد می‌کنند؟

 یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحبان وب‌سایت در زمان راه‌اندازی آن است که نام دامنه‌ای را انتخاب کنند که بیشتر برای کاربران جذاب بوده و بتواند اعتماد آن‌ها را جلب کند. تجربه ثابت کرده که کاربران به وب‌سایت‌های با دامنه آی‌آر اعتماد بیشتری دارند. یکی از دلایل این اعتماد کاربران، این است که برای ثبت و خرید دامنه ir برخی سخت‌گیری‌ها و مقررات خاصی وجود دارد و در نتیجه افرادی که این دامنه را خریداری و استفاده می‌کنند، قابل‌شناسایی و قابل‌اعتماد هستند.

البته چنانچه کسب‌وکار شما به‌گونه‌ای است که امکان ارتباط با مشتریان خارجی و از کشورهای مختلف را دارید، بهتر است برای ثبت دامنه با پسوند .com نیز اقدام کنید. با این کار اعتماد مشتریان بین‌المللی خود را نیز جلب کرده‌اید.

۲.      کدام یک رقابت بیشتری دارد؟

همان‌طور که می‌دانید، دامنه .com جهانی بوده و در سراسر دنیا میلیاردها دامنه مختلف با این پسوند ثبت شده است. همین مسئله باعث می‌شود تا شما حق انتخاب محدودتری داشته و اغلب نام دامنه‌های جذابی که به ذهنتان می‌رسد، قبلاً توسط رقبای شما انتخاب شده است. اما از آنجایی که خرید دامنه ir تنها محدود به ایران بوده و یک پسوند ملی است، رقابت کمتری برای انتخاب نام رقابتی Domain خود خواهید داشت. طبیعتاً هرچه میزان رقابت کمتر باشد، احتمال بازدید کاربران از سایت نیز بیشتر بوده و به همین دلیل است که خرید دامنه آی‌آر می‌تواند روی ترافیک سایت تأثیر داشته باشد.

۳.      قیمت‌ها را بررسی کنید.

برای یک وب‌سایت که تازه راه‌اندازی شده و در اول راه قرار دارد، صرفه‌جویی در هزینه‌ها اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل حتی اختلاف قیمت‌های ناچیز در خرید دامنه می‌تواند برای صاحبان وب‌سایت اهمیت زیادی داشته باشد. معمولاً خرید دامنه‌های بین‌المللی برای وب‌سایت‌های داخل ایران، به دلیل بالا بودن نرخ دلار، هزینه بالایی دارد. اگر شما برای خرید دامنه ir از پارس پک باید هزینه کمی معادل ۱۰ تا ۱۶ هزار تومان بپردازید، این هزینه‌ها برای یک دامنه com به‌مراتب بیشتر خواهد بود. همچنین باید به این مسئله توجه کنید که پرداخت هزینه ثبت دامنه، تنها برای یک سال است و پس از آن، برای تمدید دوباره ثبت باید همان هزینه را بپردازید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.