نگاهی به نسل دوم و سوم تلفن های همراه: - تکفارس 
نگاهی به نسل دوم و سوم تلفن های همراه: - تکفارس 

نگاهی به نسل دوم و سوم تلفن های همراه:

عرفان رحیمی
۲ آبان ۱۳۹۳ - 09:02
نگاهی به نسل دوم و سوم تلفن های همراه: - تکفارس 

 

 

زمانی که شما در حال استفاده از گوشی تلفن همراه خود هستید در واقع فقط استفاده از اون دیوایس هوشمند رو ملاحظه می کنید و دیگر کاری با اینکه در پشت پرده این ارتباطات چه می گذرد ندارید.

اما باید این نکته را بدانید که این دیوایس های کوچک هوشمند فقط قسمتی از سیستم های مخابراتی است .

در پس پرده این ارتباطات راه های ارتباطی مخابراتی وجود دارد که ما آن را به شکل دکل ها و کابل های روی آن می بینیم.

اما در این جریان مولفه های بسیار بیشتری باید با یکدیگر کار کنند و هماهنگ شوند تا مردم به خوبی بتوانند با تلفن های همراه خود به خوبی کار کنند.

نسل های مختلف موبایل استاندارد های مختلفی داند که برای پیاده سازی آن ها تجهزات متفاوتی نیاز است.

پس زمانی که نسل تلفن های همراه روزبه روز در حال گسترش باشد باید این زیرساخت ها هم مطابق به روز شدن نسل های موبایل به روز گردد بنابراین برای افزایش نسل های تلفن های همراه باید تجهیزات و همچنین سرمایه گذاری های عظیمی هم برای اون شرکت اپراتور در نظر گرفته شود.

اما این نکته فقط برای اپراتور ها مطرح نمی شود و این تغییرات این بریا کاربران ملموس است چرا که وقتی شما می خواهید هم از نسل ۲G و ۳G استفاده کنید طبیعتا باید گوشی را تهیه کنید که این دو نسل را پشتیبانی کند این موضوع برای نسل های ۳ به ۴ هم مطرح است و ممکن است شما گوشی داشته باشید که نسل ۳ را پشتیبانی کند ولی نسل ۴ را پشتیبانی نکند.

اما ممکن است این سوال برای شما مطرح شده باشد که اگر سرعت ۱۲۸k یک ۲G را در نظر بگیریم چه تفاوتی با همین سرعت در فناوری ۲G دارد؟

این نکته را باید بدانید که در شبکه ۳G تعریفی که برای برقراری ارتباط با داده و صوت در نظر گرفته متفاوت است با تعریفی که برای ۲Gمطرح است و در این نوع شبکه ها باند داده و صدا در یک مسیر قرار دارد و بیشتر روی داده های صوتی تاکید شده است اما در ۳G   برای داده ها به صورت دائما متصل مسیر هایی را درنظر گرفته اند بنابراین در ۳G یک فرآیند دائما متصل را خواهیم داشت.

 

 

images (1)

 

اما نکته دیگر جالب توجه این است که برای برقراری ارتباط به صورت منطقه ای زمانی که تعداد افراد از میزان تعریف شده آن سرویس در اون منطقه بیشتر باشند باید برای برقراری ارتباط با شخص مورد نظ خود صبر کنند واین امر در شبکه های ۳G به این صورت است که اگر اولویت برقراری صوت را بیشتر ببیند از داده کم گذاشته تا بتواند به سرویس داده خود بهتر پاسخ دهد و این نکته را فراموش نکنید که تضمین داده های ارسالی و استفاده از شبکه داده ای در نسل سوم با تضمین بیشتری است نسبت به نسل دوم.

اما از نسل های دو و سه تلفن های همراه که بگذریم باید در مورد نسل چهارم این سوال را مطرح کنیم که آیا کشور ما می تواند به راحتی از دونسل پیش رو به سوی نسل چهارم تلفن های همراه بیاورد یا اینکه نیاز به زیرساخت ها و خدمات بزرگی است ؟

در جواب به این سوال باید گفت که این موضوع به مواردی متعددی بستگی دارد از جمله اینکه اگر منظور ساپورت کردن یکی منطقه محدود باشد ممکن است با راه اندازی چند امکان زیرساختی به راه اندازی نسل چهارم هم برسیم ولی اگ بخواهیم این موضوع را در سطح کل کشور بررسی کنیم خوب طبیعتا مستلزم هزینه و زمان برای رسیدن به پوشش نسل چهارم موبایل هم هستیم.

اما اگر هم امنون به اپراتورهای معتبر در سراسر کشور توجه کنیم این موارد معمولا امکان ایجاد نسل چهارم را دارا می باشند و به تدریج در صدد افزایش میزان سرمایه گذاری برای ارتقاع سیستم های خود از نسل های قبلی به نسل چهار هستند و البته ممکن ایت تا سال آینده هم شاهد ایجاد امکاناتی برای دسترسی به شبکه ۴G هم باشیم اما اینکه بخواهیم این موضوع را به طور کامل در سطح پهنه جغرافیای وسیع کشور خود داشته باشیم مستلزم زمان و هزینه می باشد.

برگرفته از : فناورانه

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید