انگلیس اشتراک‌گذاری رمز عبور نتفلیکس با دیگران را غیرقانونی اعلام کرد - تکفارس 
انگلیس اشتراک‌گذاری رمز عبور نتفلیکس با دیگران را غیرقانونی اعلام کرد - تکفارس 

انگلیس اشتراک‌گذاری رمز عبور نتفلیکس با دیگران را غیرقانونی اعلام کرد

افشین نوری
۳۰ آذر ۱۴۰۱ - 06:39
نتفلیکس

نتفلیکس در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های استریم‌ دنیاست و خیلی‌ها دوست دارند مشترک این سرویس شوند. اما هزینه بالای آن مانع از این کار می‌شود. البته برخی‌ها سعی می‌کنند رمز عبور نتفلیکس خود را در اختیار دوستان و آشنایان خودشان نیز قرار بدهند اما ظاهرا مدیران نتفلیکس مخالف این کار هستند. در همین راستا دولت انگلیس گفته است که اشتراک‌گذاری پسورد با دیگران به‌خاطر نقض حق کپی‌رایت جرم محسوب می‌شود. 

طبق سیاست جدید دولت انگلیس که ظاهر با همکاری متا و اداراه ثبت اختراع و مالکیت معنوی بریتانیا ارائه شده است، کاربران می‌توانند از محصولات آنلاین که دارای حق کپی‌رایت هستند به‌طور مشترک استفاده کنند. بنابراین به اشتراک گذاری رمز عبور سرویس‌های استریم یکی از مصادیق این قانون محسوب شده و به‌عنوان یک جرم تلقی خواهد شد. 

اداره مالکیت معنوی انگلیس گفته است که حق کپی‌رایت یک حق اساسی برای تولیدکنندگان محتوا است و اگر کسی می‌خواهد به آن‌ها دسترسی داشته باشد باید هزینه آن را بپردازد. بنابراین دولت به‌عنوان مجری قانون باید جلوی این کار را بگیرد و البته این قانون شامل موارد دیگری نیز می‌شود که در اینحا ذکر نشده است. 

این در حالیست که اکثر کاربران رمز عبور نتفلیکس خود را در اختیار اطافیان خود می‌گذارند تا آن‌ها مجبور نباشند برای دسترسی به فیلم‌های و شوهای این سرویس هزینه‌ای پرداخت کنند. نتفلیکس بارها از این موضوع شکایت کرده و تاکنون نتوانسته جلوی آن را بگیرد. 

دولت آمریکا نیز اخیرا قانون مشابهی برای محافظت از حق کپی‌رایت سرویس‌های استریم با نام Computer Fraud and Abuse Act به تصویب رسانده بود که به اشتراک گذاری رمز عبور را به عنوان یکی از مصادیق آن بیان کرده بود و آن را یک عمل مجرمانهدر نطر گرفته بود. البته احتمال اینکه نتفلیکس یا آمازون پرایم بخواهند علیه مردم عادی به خاطر اشتراک‌گذاری پسوردشان شکایت کنند بسیار کم است؛ بنابراین در عمل اتفاق خاصی نمی‌افتد و کاربران همچنان به مبادله رمز عبور خود با دیگران ادامه می‌دهند. 

در حال حاضر اکثر سرویس‌های استریم به‌اشتراک گذاری پسورد با افرادی به‌غیر از اعضای خانواده را منع کرده‌اند اما به هرحال این مار به‌طور گسترده اتفاق می‌افتد و گاهی حتی خود استریمرها نیز برای اینکه مخاطبان خود را از دست ندهند مشوق آن هستند. 

نتفلیکس اخیرا با کاهش شدید مخاطبان خود روبه‌رو شده است که این موضوع باعث نگرانی مدیران این شرکت شده است. این شرکت تلاش کرده است با ارائه بسته‌های ارزان‌تر مانع از ریزش مشترکین خود شود. اخیرا نیز قابلیت‌های متنوعی مثل ابزار انتقال پروفایل ارایه کرده است تا کاربران بتوانند تاریخچه بازدیدها و تتظیمات شخصی خود را به اشتراک خودشان منتقل کنند. 

حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که با قانون جدید انگلیس میزان کاربران نتفلیکس چقدر تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید