معماری Blackwell کارت های RTX 50 انویدیا بزرگترین جهش عملکردی را در تاریخ این شرکت رقم خواهد زد - تکفارس 
معماری Blackwell کارت های RTX 50 انویدیا بزرگترین جهش عملکردی را در تاریخ این شرکت رقم خواهد زد - تکفارس 

معماری Blackwell کارت های RTX 50 انویدیا بزرگترین جهش عملکردی را در تاریخ این شرکت رقم خواهد زد

افشین نوری
۲۹ آذر ۱۴۰۱ - 08:06
معماری Blackwell کارت های RTX 50 انویدیا بزرگترین جهش عملکردی را در تاریخ این شرکت رقم خواهد زد - تکفارس 

در حالیکه کارت‌های گرافیکی سری RTX 50 انویدیا هنوز معرفی نشده است اما شایعات زیادی درباره آن‌ها وجود دارد. طبق اطلاعاتی که امروز فاش شده است این سری یکی از قدرتمندترین کارت‌های گرافیکی دنیا خواهند بود. 

ظاهرا انویدیا قصد دارد از معماری Blackwell در این کارت‌ها استفاده کند که عملکرد بسیار فوق‌العاده‌ای را برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد. انویدیا اخیرا گفته بود که معماری Blackwell را در سال ۲۰۲۴ ارائه خواهد کرد، اما با توجه به اطلاعات امروز شاید این شرکت بخواهد معماری نذکور را زودتر از موعد مقرر عرضه نماید.

 بد نیست بدانید که معماری Blackwell قرار است جایگزین معماری Hopper شود. معماری Hopper اخیرا با نام رمزی Ada Lovelace در سری RTX 40 استفاده شده بود و از انجاییکه این سری برای مشتریان خانگی طراحی شده بود انتظار می‌رود که معماری Blackwell نیز همین استراتژی را دنبال کند. گفته می‌شود این معماری پیشرفته با استفاده از فناوری ۳ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد. 

 طبق اطلاعات امروز که توسط RedGamingTech فاش شده است معماری Blackwell از یک ساختار کاملا متفاوت و جدید SM بهره خواهد برد. البته استفاده از این ساختار با توجه به اینکه انویدیا از ریزمعماری MCM در Blackwell استفاده خواهد کرد منطقی به نظر می‌رسد. ضمنا این معماری از یک باس فوق‌سریع بهره خواهد برد که SM و چیپ‌لت‌ها را به هم مرتبط خواهد کرد. این کار باعث افزایش عملکرد قابل‌توجهی در این ساختار خواهد شد که قبلا در کارت‌های گرافیکی انویدیا شاهد نبودیم. 

هنوز جزییات بیشتری از مشخصات معماری Blackwell منتشر نشده است اما گفته می‌شود که این معماری رقیب مستقیم معماری RDNA 3  و حتی RDNA 4 در کارت‌های گرافیکی شرکت ای ام ذی خواهد بود. به هر حال به نظر می‌رسد که ما شاهد یک جهش بی‌سابقه در عملکرد کارت‌های گرافیکی انویدیا خواهیم بود. 

بد نیست بدانید که معماری Hopper انویدیا سریع‌ترین نعماری ۴ نانومتری گرافیکی دنیا بود و همچنین سریع‌ترین حافظه HBM3 دنیا را داشت. رده‌بالاترین کارت ارائه شده با این معماری کارت RTX 4090 بود که مجهز به ۱۸,۴۳۲ هسته CUDA بود و در نتیجه انتظار می‌رود که Blackwell بسیار بهتر از این معماری باشد. 

انویدیا نام Blackwell را از اسم شخصی به نام David Blackwell  گرفته است. این شخص یک ریاضیدان مطرح آمریکایی بود که کمک شایانی به پیشبرد علم ریاضی کرده است. لذا با توجه به این نامگذاری باید منتظر یک اتفاق تاریخی در کارت‌های گرافیکی انویدیا باشیم.

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید