دوره مدیریت محصول product manager چیست + فیلم آموزش پروداکت منیجر - تکفارس 
دوره مدیریت محصول product manager چیست + فیلم آموزش پروداکت منیجر - تکفارس 

دوره مدیریت محصول product manager چیست + فیلم آموزش پروداکت منیجر

کسری نراقی
۳۰ آذر ۱۴۰۱ - 22:00
دوره مدیریت محصول

شاید خیلی از شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و متوسط، اهمیت مدیریت محصول را ندانند و به همین خاطر به این رشته مهم توجهی نداشته باشند، اما باید بدانید که اکثر کسب‌وکارهای بزرگی که در دنیا وجود دارند، متوجه شده‌اند که یک مدیر محصول چقدر می‌تواند در بازدهی محصولات و تولید محصولات فوق‌العاده و پرمخاطب نقش داشته باشد و به همین خاطر در سال‌های اخیر، شغل مدیریت محصول بسیار پرطرف‌دار شده است. گذراندن دوره مدیریت محصول و یادگیری این رشته، کاری است که قبل از وارد شدن به بازار کار مدیر محصول باید آن را انجام دهید تا بتوانید با تمامی اصول این شغل آشنا شوید و به بهترین شکل ممکن محصولات سازمان را مدیریت کنید.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد دوره مدیریت محصول صحبت کنیم و بگوییم که اصلاً برای تبدیل‌شدن به یک مدیر محصول حرفه‌ای و کاربلد، باید با چه رشته‌ها و اصولی آشنایی داشته باشید و در دوره مدیریت محصول به چه مباحثی پرداخته می‌شود. همچنین باهم بررسی می‌کنیم که مدیریت محصول دقیقاً چه کاری است و وقتی جذب یک سازمان شوید، در این سمت شغلی باید چه‌کارهایی را انجام دهید. اگر به دنبال شغل مدیریت محصول هستید و دوست دارید در مورد دوره آن بیشتر بدانید و اطلاعات جامع‌تری را در مورد این کار کسب کنید، این مقاله دقیقاً برای شما نوشته شده است و کمک می‌کند که بتوانید اطلاعات خودتان را در مورد مدیریت محصول افزایش دهید و با دید بهتری وارد این مسیر شغلی شوید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

دوره مدیریت محصول

مدیریت محصول چیست؟

در دنیای امروز برای اینکه بتوانیم محصولی پرمخاطب را به بازار عرضه کنیم، باید تمامی جوانب را در نظر بگیریم و بتوانیم نیاز مخاطب را به بهترین شکل ممکن شناسایی کنیم تا محصولی مناسب تولید کنیم. اگر این کار را انجام ندهیم و بدون هیچ‌گونه تحقیق و نیازسنجی اقدام به تولید محصول کنیم، احتمالاً محکوم به شکست خواهیم بود و این موضوع به خیلی از کسب‌وکارها ثابت شده است. مدیریت محصول، شغلی است که تمامی این کارها را انجام می‌دهد تا یک سازمان بتواند بهترین محصول ممکن را ارائه دهد و مزیت‌های رقابتی مناسب را برای خود ایجاد کند. مثلاً مدیر محصول با توجه به تحقیقات بازار می‌تواند ایده محصول را پیدا کرده و آن را برای تولید آماده کند، سپس با توجه به دید بازاریابی و استراتژی که دارد، می‌تواند برای محصول مزیت رقابتی مناسبی را ایجاد کرده و کمک کند فروش محصول به‌راحتی اتفاق بیفتد.

پس از این مرحله نیز مدیر محصول باید با در نظر گرفتن چرخه عمر محصول، کمک کند که محصول بیشترین فروش را داشته باشد و محصولات دیگری که نیاز هستند نیز هم‌زمان تولید و عرضه شوند. تمامی این کارها وظایفی هستند که روی دوش مدیر محصول قرار گرفته‌اند و انجام درست آنها می‌تواند نقشی کلیدی در موفقیت و سودآوری یک سازمان داشته باشد. البته باید بگوییم که این شغل کار سختی است و نیاز است که مدیر محصول کاملاً درگیر سازمان موردنظر شود چون در غیر این صورت نمی‌تواند بازدهی مناسبی داشته باشد و احتمالاً هم نمی‌تواند عملکرد خوبی را از خود نشان دهد.

دوره مدیریت محصول برای چه کسانی مناسب است؟

شاید این سؤال برایتان پیش‌آمده باشد که دوره مدیریت محصول برای چه افرادی مناسب است و آیا باید یک شخص خاص باشید تا بتوانید این دوره را بگذرانید و وارد کار مدیریت محصول شوید یا هر شخصی می‌تواند چنین کاری را انجام دهد. باید بگوییم که دوره مدیریت محصول در اصل اصولی را به شما آموزش می‌دهد که با دانستن آن اصول، می‌توانید بهترین عملکرد را در تولید یک محصول و عرضه آن به بازار و همچنین برند سازی آن داشته باشید، به همین خاطر است که این دوره می‌تواند برای هر شخصی مناسب باشد. مثلاً اگر شما مدیرعامل یک شرکت هستید، می‌توانید این دوره را تهیه کرده و مشاهده کنید تا بتوانید با دید بازتری محصولات شرکت خودتان را تولید کرده و مدیریت کنید. یا اگر شما متخصص بازاریابی یک شرکت هستید، می‌توانید با دیدن این دوره، دید بهتری در مورد بازاریابی و برندینگ محصول موردنظر داشته باشید و راحت‌تر در این زمینه عمل کنید. و یا هر شخص دیگری که با بحث فروش و بازاریابی و همچنین مدیریت شرکت در ارتباط است، می‌تواند با دیدن دوره مدیریت محصول، بهترین عملکرد را در کار خود داشته باشد و سودآوری شرکت را افزایش دهد. برای دسترسی به آموزش‌های مرتبط با مدیریت محصول، می‌توانید به لینک زیر در فرادرس مراجعه کنید.

وظایف مدیر محصول چیست؟

وظایفی که یک مدیر محصول دارد، موارد مختلفی هستند که به‌نوعی میان‌رشته‌ای حساب می‌شوند و به همین خاطر مدیر محصول باید با رشته‌های مختلفی که به کسب‌وکار و بازاریابی مرتبط هستند آشنایی کافی داشته باشد.

در ادامه برخی از مهم‌ترین وظایفی که بر عهده یک مدیر محصول هستند را بررسی خواهیم کرد:

مدیریت عملکرد محصول: اولین وظیفه‌ای که یک مدیر محصول دارد، این است که باید بتواند عملکرد محصول را ارزیابی و کنترل کند و در صورت عملکرد پایین سعی کند مشکلات موجود را برطرف کند. مثلاً اگر یک محصول فروش مناسبی ندارد، باید با اضافه کردن مزیت‌های محصول و پیدا کردن مشکل عدم فروش این موضوع را برطرف کند.

تعریف پروژه‌ها: وظیفه دیگری که یک مدیر محصول دارد، این است که باید پروژه‌هایی که مرتبط با محصول هستند را تعریف کند تا تیم‌های دیگری مانند تحقیقات بازار، بازاریابی و… بتوانند این پروژه‌ها را اجرا کرده و به نتیجه برسانند.

مدیریت تیم‌ها: شاید خیلی از افراد تصور کنند که مدیریت محصول یک کار انفرادی است و مدیر محصول خیلی درگیر تیم‌های دیگر نمی‌شود، اما باید بدانید که کار اصلی مدیر محصول کاری مانند مدیریت پروژه است که باید در آن با تیم‌های مختلف یک سازمان همکاری داشته باشد و بتواند آنها را مدیریت کند تا نتیجه‌ای مطلوب را کسب کنند.

مدیریت چرخه عمر محصول: یکی دیگر از وظایف مهمی که مدیر محصول دارد، این است که چرخه عمر محصول را مدیریت کند تا بتواند بهترین بازدهی را از یک محصول دریافت کرده و سپس به سراغ معرفی محصولات جدید به بازار برود.

تمامی این کارها وظایف یک مدیر محصول هستند که باید به خوبی با آنها آشنایی داشته باشد و بتواند آنها را انجام دهد تا یک محصول موفق را به بازار عرضه کرده و آن را به موفقیت برساند.

دوره مدیریت محصول

مدیر محصول باید با چه رشته‌هایی آشنایی داشته باشد؟

در قسمت قبلی با وظایف یک مدیر محصول آشنا شدیم، حالا می‌خواهیم به سراغ این برویم که برخی از مهم‌ترین رشته‌هایی که یک مدیر محصول باید با آنها آشنایی داشته باشد را به شما معرفی کنیم. البته همان‌طور که گفتیم آشنایی با این رشته‌ها کافی است و لزوماً نیازی نیست که در هرکدام از این رشته‌ها عمیقاً اطلاعات داشته باشید.

مهارت‌های کسب‌وکار: آشنایی مناسب با مهارت‌های کسب‌وکار البته در حد ابتدایی، می‌تواند کمک کند که یک مدیر محصول دید بهتری در مورد کسب‌وکار و نحوه تولید و فروش یک محصول داشته باشد.

رهبری: همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم، یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر محصول این است که تیم‌های مختلف را مدیریت کند و به همین خاطر مهارت رهبری و مدیریت بسیار مهم هستند.

مهارت‌های بازاریابی و فروش: رشته دیگری که نیاز است مدیر محصول با آن آشنا باشد، بازاریابی و فروش است و با آشنایی با این رشته‌ها، می‌تواند راحت‌تر برای فروش محصول برنامه‌ریزی کرده و محصول را تبدیل به یک برند موفق کند.

مدیریت پروژه: تعریف پروژه‌ها و مدیریت آنها یکی دیگر از وظایفی است که مدیر محصول دارد و به همین خاطر باید با مدیریت پروژه نیز آشنایی کافی داشته باشد.

تحلیل داده: بررسی آمارهای مربوط به محصول و فروش آن و سنجش عملکرد محصول یکی از کارهای مهم مدیر محصول است که به قدرت تحلیل بالایی نیاز دارد.

مهارت‌های فنی مناسب: مدیر محصول باید بتواند در کنار مهارت‌های نرم و آشنایی با رشته‌های مختلف، مهارت‌های فنی موردنیاز را نیز داشته باشد تا عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد.

تفکر استراتژیک: کار انتخاب محصول، نام‌گذاری محصول، اقدام برای فروش و برندینگ همگی جزو کارهای استراتژیک یک کسب‌وکار هستند و به همین خاطر مدیر محصول باید یک فرد استراتژیک باشد تا بتواند از پس چنین کارهای مهمی بر بیاید.

تمامی این رشته‌ها و علومی که گفتیم باید در مدیر محصول وجود داشته باشند تا بتواند بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. البته همان‌طور که گفتیم نیازی نیست در هرکدام از این موارد عمیق باشید و آشنایی ابتدایی نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

یک دوره مدیریت محصول باید شامل چه سرفصل‌هایی باشد؟

در بخش‌های قبلی باهم بررسی کردیم که اصلاً مدیریت محصول چیست و شغل مدیریت محصول شامل چه وظایفی می‌شود و چه تخصص‌هایی برای یک مدیر نیاز است. حالا می‌خواهیم در ادامه به این موضوع بپردازیم که یک دوره مدیریت محصول خوب باید شامل چه سرفصل‌هایی باشد تا بتوانید دوره مناسبی را در این زمینه انتخاب کنید. در قسمت قبلی گفتیم که مدیر محصول باید چه تخصص‌هایی را داشته باشد تا بتواند بهترین عملکرد را از خود نشان دهد و موفقیت‌های خوبی را برای سازمان ایجاد کند. اولین و مهم‌ترین چیزی که در یک دوره مدیریت محصول باید وجود داشته باشد، این است که مدیر را با تمامی این موارد در حد ابتدایی آشنا کند تا مدیر محصول بتواند با این رشته‌ها آشنا شود. مورد بعدی اینکه مدیر محصول باید در دوره مدیریت محصول یاد بگیرد که محصول را چطور پیدا کند، تولید کند و کارهای برندینگ و فروش و مدیریت چرخه عمر محصول و… را انجام دهد.

همچنین دوره مدیریت محصول باید فرد را با فرایندهایی که در مدیریت محصول انجام می‌شوند آشنا کند تا فرد موردنظر بتواند به خوبی با اصول این کار آشنا شده و بتواند از پس پروژه‌هایی که به او محول می‌شود بربیاید. راه‌اندازی یک تیم خوب برای مدیریت محصول و بخش‌های مختلف آن و همچنین انجام پروژه‌هایی که تعیین می‌شود نیز سرفصل دیگری است که باید حتماً در دوره مدیریت محصول وجود داشته باشد تا فرد بتواند با اصول این کار آشنا شده و به خوبی از پس مدیریت تیم‌های مختلف بربیاید. این موارد مهم‌ترین سرفصل‌هایی هستند که می‌توانند کمک کنند شما به یک مدیر محصول خوب و کاربلد تبدیل شوید و بتوانید محصولات یک شرکت را به خوبی برجسته کرده و آنها را به محصولاتی پرفروش تبدیل کنید.

دوره مدیریت محصول

بهترین دوره مدیریت محصول

فرادرس همیشه سعی کرده است که از بین متخصصین و افراد حرفه‌ای که در ایران وجود دارند، بهترین‌ها را انتخاب کند تا بتوانند موضوعات آموزشی را به خوبی پوشش داده و آموزش‌هایی باکیفیت و کاربردی تولید کند. دوره مدیریت محصول یکی از دوره‌های پرطرف‌دار فرادرس است که می‌تواند به شما کمک کند به یک مدیر محصول حرفه‌ای تبدیل شوید و بتوانید هر محصولی را تولید کرده و به فروش برسانید و در این امر به یک استاد تبدیل شوید. اگر می‌خواهید در مورد این موضوع بیشتر بدانید و سرفصل‌های دوره مدیریت محصول فرادرس را مشاهده کنید، توصیه می‌کنیم که همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید تا بتوانید این دوره را مشاهده و در صورت نیاز در آن شرکت کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد مدیریت محصول صحبت کردیم و گفتیم که اصلاً مدیریت محصول چیست و برای سازمان‌ها چه فایده‌ای دارد و فردی که این کار را انجام می‌دهد کیست. در ادامه باهم بررسی کردیم که مدیریت محصول شامل چه‌کارهایی می‌شود و مدیر محصول چه وظایفی دارد. در بخش بعدی نیز باهم بررسی کردیم که مدیر محصول باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و با چه رشته‌هایی آشنایی داشته باشد تا بتواند عملکرد مناسبی را در کار خود به نمایش بگذارد. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد بتوانید در مورد دوره مدیریت محصول اطلاعات بیشتری کسب کنید و به یک مدیر محصول حرفه‌ای و کار درست تبدیل شوید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.