آموزش برنامه نویسی از صفر تا صد – چگونه برنامه نویس موفقی شویم؟ - تکفارس 
آموزش برنامه نویسی از صفر تا صد – چگونه برنامه نویس موفقی شویم؟ - تکفارس 

آموزش برنامه نویسی از صفر تا صد – چگونه برنامه نویس موفقی شویم؟

کسری نراقی
۲۹ آذر ۱۴۰۱ - 01:45
آموزش برنامه نویسی از صفر تا صد – چگونه برنامه نویس موفقی شویم؟ - تکفارس 

اگر به دنبال یک آموزش برنامه نویسی مناسب می گردید که هم بتوانید به کمک آن پروسه برنامه نویسی را به خوبی یاد بگیرید هم پس از آن وارد بازار کار شوید و شغل و آینده خوبی را داشته باشید، این پست را از دست ندهید. در این مطلب مسیر یادگیری را خواهید شناخت و به صورت اصولی می توانید برنامه نویسی را یاد بگیرید. با ما همراه باشید.

مقدمه آموزش برنامه نویسی

هر روز که می‌گذرد دنیا پیشرفته‌تر از دیروز می‌شود، آدم‌های بیشتری با تکنولوژی‌ها آشنا می‌شوند و دوست دارند خودشان نیز سهمی در توسعه نرم افزارها و برنامه‌های مختلف داشته باشند. پس از گذر مدت زمانی متوجه خواهید شد که همه چیز در دنیای تکنولوژی به برنامه نویسی مربوط است و برای یادگیری آن نیز باید اطلاعات کافی داشته باشید تا مبادا مسیر اشتباهی را نروید! این اتفاق برای بسیاری از افراد رخ داده است که مشاوره نادرستی به آنان داده شده و مسیر اشتباهی را طی کرده‌اند! در چنین مواقعی ممکن است تمامی زحماتی که کشیده‌اید هدر برود و نتوانید به اهداف خود برسید.

باید به این نکته توجه کنید که برای یادگیری برنامه نویسی ابتدا باید زبان برنامه نویسی مناسبی را انتخاب کنید، زیرا آموزش‌های هر زبان متفاوت از دیگری است و نمی‌توانید همزمان چند زبان یاد بگیرید. اگر صفر کیلومتری هستید و می‌خواهید همه چیز را از پایه یاد بگیرید و به دنبال منبع خوب برای یادگیری هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از ویدیوهای آموزشی فرادرس است که به شما کمک می‌کند به جای پیمودن مسیر نادرست، از آموزش‌های استاندارد استفاده کنید و قدم محکمی برای رسیدن به اهداف خود بردارید. از طریق لینک زیر می‌توانید به مجموعه آموزش‌های برنامه نویسی که در فرادرس منتشر شده است دسترسی داشته باشید.

ممکن است پیش خود فکر کنید که آیا برای یادگیری برنامه نویسی حتماً لازم است تا رشته کامپیوتر را انتخاب کنید؟ باید بگوییم خیر! و هر فردی با رشته‌ای می‌تواند وارد دنیای برنامه نویسی شود. در ادامه می‌خواهیم زبان‌های معروف در آموزش برنامه نویسی را به شما عزیزان معرفی کنیم.

آشنایی با حوزه های برنامه نویسی

برنامه نویسی یک شغل پردرآمد و در عین حال تخصصی است که برای رسیدن به اهداف خود باید آن را به صورت کامل و تخصصی یاد بگیرید، یعنی به این معنا نیست که تنها با چند جلسه یادگیری برنامه نویسی بتوانید به آن هدفی که می‌خواهید برسید! برای رسیدن به آن باید تلاش کنید و از همه منابع در دسترس استفاده مفید کنید. قبل از شروع به یادگیری برنامه نویسی بایستی یک زبان برنامه نویسی در حوزه دلخواه خود را انتخاب کنید. برخی از زبان‌های برنامه نویسی برای یک حوزه خاص و برخی دیگر برای حوزه‌های مختلف کاربر دارند، شما بایستی با توجه به علاقه و هدف خود یکی از زبان‌های برنامه نویسی که در ادامه معرفی خواهیم کرد انتخاب کنید.

برنامه نویسی دسکتاپ

نرم افزارهایی که برای سیستم عامل ویندوز و مک طراحی می‌شوند به وسیله برنامه نویسی دسکتاپ انجام می‌شوند. از آن جایی که کاربران سیستم عامل ویندوز بیشتر از مک می‌باشد، بنابراین تعداد زبان‌هایی که با استفاده از آن‌ها بتوان برای ویندوز برنامه نوشت نیز زیادتر است. مهم‌ترین زبان‌های برنامه نویسی که در این حوزه می‌توانید آن‌ها را یاد بگیرید، زبان‌های سی پلاس پلاس، سی شارپ، جاوا و جاوا اسکریپت می‌باشد. البته می‌توان با برخی زبان‌های دیگر نیز برای حوزه دسکتاپ برنامه نوشت، اما مهم‌ترین و معروف‌ترین زبان‌ها در این حوزه موارد بالا بودند که معرفی کردیم. زبان‌های برنامه نویسی که برای توسعه نرم افزار در سیستم عامل مک مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت‌اند از Swift و Objective-C که توسط شرکت اپل مخصوص برنامه نویسی سیستم عامل دستگاه‌های اپل معرفی شده است. البته شاید بتوان از زبان‌های برنامه نویسی دیگر نیز برای این کار استفاده نمود اما زبان‌های اصلی این کار همین دو زبان هستند.

برنامه نویسی موبایل

برنامه نویسی موبایل یک حوزه پردرآمد از برنامه نویسی است که طرفداران زیادی دارد و هر روز هم به جامعه برنامه نویسان این حوزه افزوده می‌شود. آموزش برنامه نویسی این حوزه نیز بسیار پردرآمد است. به دلیل اینکه امروزه بر تعداد کاربران موبایل افزوده شده است و تعداد زیادی نسبت به سال‌های گذشته از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، تعداد تقاضا برای برنامه نویس این حوزه افزایش یافته زیرا با افزایش کاربران موبایل نیازهای آنان نیز افزایش می‌یابد. در حال حاضر استفاده از دو سیستم عامل اندروید و IOS با آمار بالایی روبرو است و به همین دلیل این دو پلتفرم محبوب درصد بالایی از بازار کار برنامه نویسی موبایل را به خود اختصاص داده‌اند. برای نوشتن اپلیکیشن برای هر کدام از این سیستم عامل بایستی همانند برنامه نویسی دسکتاپ زبان مورد نیاز خود را یاد بگیرید. چرا که با برخی از زبان‌ها تنها می‌توان برای اندروید یا ios برنامه نوشت. در ادامه در مورد این مباحث بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آموزش برنامه نویسی از صفر تا صد – چگونه برنامه نویس موفقی شویم؟ - تکفارس 

زبان های برنامه نویسی اندروید

سیستم عامل اندروید یکی از پلتفرم‌های محبوب در گوشی‌های موبایل است که توسط شرکت گوگل طراحی و توسعه داده شده است. برای نوشتن برنامه برای سیستم عامل اندروید این امکان وجود دارد که از زبان‌های مختلفی استفاده کنید، اما دو زبان رسمی برای این کار توسط شرکت گوگل معرفی شده است که عبارت‌اند از:

  • Java: زبان جاوا یک زبان قدیمی و شیء گراست که از همان ابتدا به عنوان زبان رسمی برنامه نویسی برای سیستم عامل اندروید معرفی شده است. از این زبان می توانید در اندروید استودیو استفاده کنید. جالب است بدانید که این زبان تنها برای سیستم عامل اندروید تعریف نشده و در واقع یک زبان چند سکویی است؛ یعنی می توان از جاوا برای نوشتن برنامه های ویندوز، موبایل و غیره نیز استفاده نمود.
  • Kotlin: این زبان نیز یک زبان تقریباً جدید است که دومین زبان رسمی برای برنامه نویسی اندروید معرفی شده است. برنامه نویسی با کاتلین مقدار قابل توجهی کد کمتری نسبت به جاوا دارد و همچنین کدهای این دو زبان قابلیت این را دارند که به یکدیگر تبدیل شوند. یادگیری کاتلین نسبت به جاوا آسان تر است و در عین حال شباهت های زیادی به جاوا دارد.

به غیر از این دو زبان برنامه نویسی، این امکان وجود دارد که به کمک آموزش برنامه نویسی زبان های دیگر مانند سی شارپ، سی پلاس پلاس و دارت برای برنامه نویسی اندروید استفاده کنید. ممکن است این کار کمی سخت به نظر برسد اما غیر ممکن نیست!

آموزش برنامه نویسی از صفر تا صد – چگونه برنامه نویس موفقی شویم؟ - تکفارس 

زبان های برنامه نویسی IOS

سیستم عامل IOS توسط شرکت اپل توسعه داده شده و این سیستم عامل را می توانید در گوشی های آیفون و آیپدها پیدا کنید. همانند برنامه های دسکتاپی سیستم عامل مک، تنها از دو زبان Swift و Objective-C می توان برای برنامه نویسی IOS استفاده نمود.

بازی سازی رایانه ای

یکی دیگر از مهم‌ترین و پول‌سازترین حوزه‌های برنامه نویسی، ساخت و توسعه بازی‌های رایانه‌ای است. بازی‌های رایانه‌ای طرفداران زیادی دارد و کوچک و بزرگ نمی‌شناسد. در کشورهای پیشرفته افرادی هستند که از راه بازی کردن کسب درآمد می‌کنند! این افراد معمولاً از نحوه بازی کردن خود فیلم ضبط می‌کنند و با آپلود در یوتیوب ویوهای میلیونی می‌گیرند، سپس از این طریق کسب درآمد می‌کنند!

آموزش برنامه نویسی از صفر تا صد – چگونه برنامه نویس موفقی شویم؟ - تکفارس 

علاوه بر این برخی گیمرها همانند بلاگرها از فالورهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی برخوردار هستند و از طریق تبلیغات می‌توانند مقدار قابل توجهی درآمدزایی کنند. به همین دلیل این روزها بازی‌های رایانه‌ای زیادی تولید و توسعه داده می‌شوند و از طرفی تقاضا برای برنامه نویس و توسعه دهنده و آموزش برنامه نویسی بازی‌های رایانه افزایش یافته است. چرا که با بیشتر شدن کاربران یک بازی، صاحب بازی رایانه‌ای نیز با درآمد نامحدودی روبرو می‌شود. برای یادگیری بازی سازی بایستی یکی از زبان‌های برنامه نویسی ++C یا #C را یاد بگیرید و سپس به کمک موتورهای بازی سازی نظیر یونیتی و آنریل شروع به ساختن بازی‌های رایانه‌ای کنید.

برنامه نویسی تحت وب

این حوزه از برنامه نویسی که بسیاری آن را تنها به نام طراحی سایت می‌شناسند از دو بخش تشکیل می‌شود. یکی برنامه نویسی فرانت‌اند که مربوط به برنامه نویسی بخش ظاهری پروژه و دیگری بک‌اند که مربوط به بخش پردازش، مدیریت پایگاه داده و سرور است. این بخش برای کاربران قابل نمایش نیست ولی اهمیت بسیار بالایی دارد. زبان‌های برنامه نویسی که در این بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت‌اند از:

زبان های بخش Front-End

  • HTML
  • CSS
  • Javascript

زبان های بخش Back-End

  • PHP
  • JavaScript
  • SQL
  • Python
  • Ruby
  • NET.
  • Perl
  • Java
  • GO
آموزش برنامه نویسی از صفر تا صد – چگونه برنامه نویس موفقی شویم؟ - تکفارس 

برنامه نویسی حوزه هوش مصنوعی، داده کاوی و یادگیری ماشین

هوش مصنوعی نیز یکی از حوزه‌های مهم و پرطرفدار در برنامه نویسی و آموزش برنامه نویسی از رشته کامپیوتر است که هدف از آن تولید برنامه‌هایی است که بتواند همانند انسان عمل کند و هوشمند باشد. هوش مصنوعی در بخش‌های مختلفی مانند پزشکی، کشاورزی، صنعت، اقتصاد و غیره کاربرد دارد. علاوه بر برنامه‌ها، از هوش مصنوعی در ساخت ماشین‌های هوشمند که همانند انسان بتوانند تجربه کسب کنند و یا به صورت غریزی برخی از عملیات‌ها را انجام دهند، استفاده می‌شود. این عمل که با یادگیری ماشین ارتباط مستقیم دارد از جمله شاخه‌های مهم هوش مصنوعی است. از جمله زبان‌های برنامه نویسی که می‌توان در این حوزه استفاده نمود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • Python
  • R
  • #F
  • Prolog
  • Julia
  • GO
آموزش برنامه نویسی از صفر تا صد – چگونه برنامه نویس موفقی شویم؟ - تکفارس 

چگونه در برنامه نویسی موفق باشیم؟

پیش از اینکه بخواهید یکی از زبان‌های برنامه نویسی را یاد بگیرید، حتماً در مورد اصول و مبانی برنامه نویسی تحقیق کنید و آموزش‌های مربوطه را دنبال کنید. اگر جزو صفر کیلومتری‌ها هستند، باید بدانید که وارد شدن به حوزه برنامه نویسی به همین سادگی‌ها نیست و قبل از آن مباحثی مانند مفاهیم کامپایلر و مفسر، ساختارهای شرطی، حلقه‌های تکرار، خطاها، انواع داده‌ها و متغیرها، تابع و آرایه‌ها، کلاس و شیء و در نهایت برنامه نویسی شیء گرا را بیاموزید، سپس وارد حوزه برنامه نویسی شوید. بسیاری از افراد بدون اینکه با مفاهیم الگوریتم و فلوچارت، ساختمان داده و مفاهیم مشابه آن آشنایی داشته باشند، شروع به یادگیری زبان‌های برنامه نویسی می‌کنند و در بیشتر موارد شکست می‌خورند. البته این بدین معنا نیست که این افراد هرگز در برنامه نویسی موفق نمی‌شوند! اما برای کسی که بخواهد اسم خود را برنامه نویس بگذارد واجب است که مباحث بالا را به خوبی یاد بگیرد. در قدم دوم آموزش برنامه نویسی، باید بدانید که چه چیزی از دنیا می‌خواهید! حوزه کاری خودتان را مشخص کنید و طبق آن حوزه زبان برنامه نویسی موردنظر را انتخاب کنید. اگر نتوانید از همان ابتدا در مورد حوزه برنامه نویسی موردعلاقه خود تصمیم بگیرید، سخت می‌توان گفت که برنامه نویس موفقی شوید!

آموزش برنامه نویسی از صفر تا صد – چگونه برنامه نویس موفقی شویم؟ - تکفارس 

سعی کنید دستی در خودآموزی داشته باشید! همیشه قرار نیست دانشگاه یا دوره‌های آموزشی به شما برنامه نویسی را آموزش دهند! در حل کردن مشکلات خود مصمم باشید و سر هر مشکل کوچکی به سمت گوگل نروید! البته که استفاده کردن از گوگل خود مهارت بالایی نیاز دارد، اما می‌توانید در بسیاری از موارد مشکلاتتان را خودتان حل کنید، به جای اینکه حل آن را به گوگل واگذار کنید. در این صورت یاد خواهید گرفت که چگونه می‌توان مشکلات را خودمان حل کنیم و برای مشکلات بزرگ‌تر آماده خواهید شد!

یادگیری برنامه نویسی سخت نیست!

لطفاً به خودتان سخت نگیرید! کسی نگفته برنامه نویسی سخت و یا غیر ممکن است! بسیاری از افراد بدون داشتن مدرک دانشگاهی موفق شده‌اند برنامه نویسی را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرند، اگر هنوز هم فکر می‌کنید نمی‌توانید در این مسیر موفق شوید، به احتمال زیاد فقط به اندازه کافی تلاش نمی‌کنید!

سخن آخر در مورد آموزش برنامه نویسی

در این مطلب سعی کردیم در مورد برنامه نویسی و راه‌های شروع یادگیری آن صحبت کنیم، اگر تصمیم خود را گرفته‌اید و می‌خواهید برنامه نویسی را یاد بگیرید، یکی از راه‌های آن استفاده از منابع آموزشی ویدیویی است. ممکن است با وجود حجم بالایی از منابع آموزشی روبرو هستید و نمی‌دانید که از چه منابعی برای یادگیری استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از مجموعه آموزش‌های فرادرس است. اگر بار اولتان است که می‌خواهید یک زبان برنامه نویسی یاد بگیرید و هنوز تصمیم نگرفته‌اید با چه زبانی شروع کنید، پایتون می‌تواند گزینه خوبی برای یادگیری باشد، فرادرس مجموعه آموزش برنامه نویسی پایتون را دارد، برای مشاهده سرفصل‌های آن بر روی لینک زیر کلیک کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید