تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۷ آذر: مرورگر Netscape عرضه شد - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۷ آذر: مرورگر Netscape عرضه شد - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۷ آذر: مرورگر Netscape عرضه شد

افشین نوری
۲۷ آذر ۱۴۰۱ - 11:52
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۷ آذر: مرورگر Netscape عرضه شد - تکفارس 

در اواسط ماه دسامبر ۱۹۹۴ میلادی شرکت نت‌اسکیپ که به‌تازگی توسط مارک اندرسون و جیمز کلارک در کالیفرنیا تاسیس شده بود اقدام به عرضه اولین مرورگر وب دنیا به نام Netscape می‌کنند.

این مرورگر توانست رقیب جدی مرورگر دیگری به نام NCSA Mosaic شود. بسیاری از کسانی که توسعه نت‌اسکیپ مشارکت داشتند، قبلاً در ساخت Mosaic نیز دست داشتند و حالا که مستقل شده بودند و بودجه‌ی کافی در اختیار داشتند، توانستند دنیای وب را با ارائه مرورگر پیشرفته Netscape رو به جلو ببرند.

معرفی Netscape باعث به وجود آمدن جنگ مرورگرها شد. موفقیت این مرورگر باعث شد تا مایکروسافت مرورگر اینترنت اکسپلورر ۱.۰ را بعنوان بخشی از ویندوز ۹۵ در آگوست ۱۹۹۵ منتشر کند. اینترنت اکسپلورر ۲.۰ سه ماه بعد منتشر شد و به این ترتیب رقابت مرورگرها آغاز شد.

در سال ۱۹۹۷ میلادی مرورگر Netscape حدود ۷۰ درصد از بازار مرورگرها را در اختیار داشت. اما در اکتبر ۱۹۹۷، اینترنت اکسپلورر ۴.۰ منتشر شد و معادلات جنگ مرورگرها را تغییر داد. این مرورگر بسیار سریع‌تر بود و با ویژگی های منتشر شده توسط W3C سازگاری بیشتری داشت.

در اواخر سال ۱۹۹۸ میلادی شرایط اصلا به نفع Netscape نبود و پس از آنکه شرکت نت‌اسکیپ توسط AOL خریداری شد این مرورگر بتدریج در مسیر افول قرار گرفت. این اتفاق باعث شد تا اینترنت اکسپلورر مرورگر برتر شود و حدود ۹۶ درصد سهم از بازار را تا سال ۲۰۰۲ بدست آورد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید