نوکیا و بلک بری, سرنوشتی مشابه - تکفارس 
نوکیا و بلک بری, سرنوشتی مشابه - تکفارس 

نوکیا و بلک بری, سرنوشتی مشابه

محمد قویدست
۲۲ مهر ۱۳۹۳ - 14:31
نوکیا و بلک بری, سرنوشتی مشابه - تکفارس 

نوکیا و بلک بری همواره دو برند عظیم در دنیای ارتباطات باقی خواهند ماند. روزگاری تنها نام نوکیا بود که در صنعت موبایل میدرخشید. نوآوری های بی سابقه به همراه عرضه در انواع کشور ها با خدمات پس از فروش معتبر در گذشته ی ن چندان دور مهمان همیشگی نوکیا دوستان بود. بلک بری نیز پیش از حملات تلفن های هوشمند به بازار, تنها هوشمند واقعی بود. افتخار کانادایی ها که همواره به امنیت و سرعت بسیار بالا معروف بود. اما گذر زمان و سیاست های نادرست این شرکت ها منجر به نابودی هر دوی آنان شد. شاید اکنون در حال بازسازی باشند اما تصور بازگشت به جایگاه پیشین بسیار برای همه سخت است.

دوربین های بسیار با کیفیت, طراحی های عجیب و جذاب و تنوع محصول بی نظیر همه و همه از جمله امکانات تعبیه شده در نام نوکیا بود. هیچ کس فکر نمیکرد روزی سامسونگ و یا حتی ال جی بتوانند از نوکیا موفقیت بیشتری در بازار کسب کنند. سامسونگ با چند مدل ابتدایی در بازار حضور داشت و ال جی تقریبا وجود نداشت. اما این یکه تازی توسط چه چیزی متوقف شد؟

Nokia_808_PureView_review4_large_verge_super_wide

در روزگاری که نوکیا یک نام معتبر در زمینه ی موبایل بود به همراه سیستم عاملی که تقریبا مختص خودش بود و همچنین بلک بری در بازار نوپای چت با موبایل در حال تاخت و تاز بود آن سوی کره ی زمین کره ای ها منتظر کوچکترین لغزش و اشتباه بودند. شور دانلود اپلیکیشن ها و بازی های گوناگون برای همه ثابت شده بود. مردم بیشتر میخواستند. خیلی بیشتر از برنامه های موجود بر روی نوکیا و یا بلک بری.

از سوی دیگر اگر از بلک بری به سمت جنوب حرکت کنیم به زادگاه یکی از قاتلینش میرسیم. آیفون تولید شده توسط شرکت اپل. شاید در نخست هیچ کس از تماشای آیفون هم لذت نمیبرد اما حجوم اپلکیشن ها و ساپورت نرم افزاری مختلف کم کم در حال افزودن به شعله ی آیفون بود. کمی آن طرف تر گوگل غول خفته ی تکنولوژی که آن روز ها بیشتر درگیر دست و پنجه نرم کردن با فیسبوک و زاکربرگ جوان بود نیز به فکر به دست آوردن و تولید بازاری جدید بود. تولید بازاری که مفهوم بازار موبایل را به طور کلی دگرگون کرد.

مراسم های هرساله ی نوکیا برای معرفی سری گوشی های بسیار قدرتمند و با کیفیت طرفداران خاص خود را داشت. شاید اکنون برای شما عجیب باشد که مردمی را در صف خرید دستگاه جدید نوکیا ببینید اما در گذشته ای نه چندان دور این صحنه به هیچ وجه عجیب نبود. امروزه در دستان کمتر کسی گوشی های بزرگ با صفحه کلید کامل و چراغ نوتیفیکیشن بزرگ در بالای صفحه دیده میشود اما زمانی هرکس که به اینترنت دسترسی داشت یکی از این دسته بلک بری ها را نیز با خود حمل میکرد.

BlackBerry_Bold_9900_02-580-90

محدودیت بسیار زیاد اپلیکیشن ها نسبت به امروز باعث شده بود فکر نوکیا و بلک بری به چیزی فرا تر از اینها نرسد. تصورات غلطی که منجر به نابودی هر دو غول دنیای تلفن همراه شد. بسیاری بر این باور اند نوکیا میدانست آیفون و اندروید قاتلان او هستند اما نمیخواست تن به سیستم عامل های جدید و غیر انحصاری بدهد. در روزگاری که غیر از اپل تمامی شرکت ها در حال روی آوردن به اندروید بودند نوکیا با تکیه بر تصورات اپل حول بنیان گذاری سیستم عامل اختصاصی گوشی های مختلفی را با سیستم عامل هایی که قرار بود مثل iOS باشند روانه ی بازار کرد.

نوکیا تصور میکرد توان نرم افزاری تیم اپل را دارد اما نداشت. نوکیا از جهانی دگر بود. نوکیا در سخت افزار ها و مگاپیکسل ها گیر کرده بود و چیزی به نام نرم افزار بهینه برای او بسیار غریب بود. اما بلک بری از لحاظ نرم افزاری از دو رقیب خود بسیار جلوتر بود. سیستم عاملی با سابقه ی دیرینه و تعداد برنامه های کاربردی بسیار بالا که در ابتدا اپل و گوگل هر دو محروم از آن بودند. پس راز شکست بلک بری در چه بود؟!

عدم عرضه ی گشترده ی تلفن همراه و همچنین بی اعتنایی به تبلیغات گسترده را میتوان اصلی ترین دلیل شکست بلک بری دانست. شاید در آمریکا بسیاری بلک بری مشناختند و آنرا میپرستیدند اما در بازار های عظیمی مثل چین کسی حتی نام بلک بری را هم نشنیده بود. در این میان سامسونگ بود که پس از موفقیت های گوناگون اچ تی سی در ساخت گوشی های هوشمند مبتنی بر اندروید گوگل تصمیم به حداکثر استفاده از بازاری غنی مانند چین و هند گرفت.

پافشاری نوکیا بر روی امکانات سخت افزاری و همچین عدم گستردگی فروشگاه های بلک بری در بسیاری از بازار های مصرف بزرگ مهم ترین فاکتور های شکت بودند. اجرای اپلیکیشن Viber برای بسیاری از مردم مهم تر از یک دوربین عظیم ۱۲ مگاپیکسلی به کار رفته در نوکیا بود. مردم مجذوب حجوم اپلیکیشن ها شده بودند و اپل و گوگل نیز با ولع هرچه بیشتر در حال افزودن دامنه ی گستردگی برنامه های کاربردی بودند.

اما امروز نوکیا و بلک بری در چه حال اند؟

در پاسخ باید بگوییم بلک بری آتش زیر خاکستر است که تنها با چند نسیم کوتاه دیگر شعله ور میشود. فروش بسیار خوب بلک بری پاسپورت خود مدیران را نیز تعجب کرده است. تنها با کمب تبلیغات گسترده تر بلک بری میتواند جایگاهی حتی بهتر از قبل در بازار موبایل کسب کند. نوکیا هم که اکنون از جمله دارایی های مایکروسافت است هر روز خبر های ضد و نقیضی از آینده اش منتشر میشود. سیستم عامل ویندوزفون در حال گسترش است و امید میرود گسترده تر هم شود اما سرنوشت برند و نام تجاری نوکیای عظیم هنوز مشخص نیست.

nexus-6-passport2lumia_830_20

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.