تایوان: ساخت کارخانه تراشه‌سازی TSMC در آمریکا باعث انتقال فناوری به این کشور نخواهد شد - تکفارس 
تایوان: ساخت کارخانه تراشه‌سازی TSMC در آمریکا باعث انتقال فناوری به این کشور نخواهد شد - تکفارس 

تایوان: ساخت کارخانه تراشه‌سازی TSMC در آمریکا باعث انتقال فناوری به این کشور نخواهد شد

افشین نوری
۲۵ آذر ۱۴۰۱ - 13:22
TSMC

شرکت تایوانی TSMC قصد دارد یک کارخانه بزرگ تراشه‌سازی در ایالت آریزونا آمریکا اخذاث کند و حالا نمایندگان مجلس تایوان این موضوع را به بحث گذاشته‌اند‌. 

کارخانه آریزونا قرار است تراشه موردنیاز شرکت‌های فناوری آمریکایی مثل اپل را بسازد و دارای اهمیت استراتژیک برای آمریکاست. این کارخانه قرار است در مرحله اول تراشه‌های ۴ نانومتری و در مرحله بعدی تراشه‌های ۳ نانومتری بسازد.

بحث نمایندگان مجلس تایوان این بود که آیا احداث این کارخانه در آمریکا باعث افزایش تنش‌ها در منطقه آن‌ها به‌ویژه با چین خواهد شد و آیا باید نگران آسیب دیدن زنجیره تامین تراشه در سطح جهانی بود یا نه‌.  

نمایندگان پارلمان از Kung Ming-hsin وزیر برنامه‌ریزی تایوان پرسیدند که تبعات ساخت کارخانه تراشه‌سازی یک شرکت تایوانی در خاک آمزیکا برای کشور تایوان چیست. آیا این کار تاثیر منفی روی صنعت ساخت تراشه در منطقه آن‌ها خواهد گذاشت؟

آقای Kung پر پاسخ به این سوالات گفت که تاسیس کارخانه TSMC در آمریکا تاثیری روی صنعت تراشه‌سازی منطقه ان‌ها نخواهد داشت چرا که TSMCهم‌اکنون تراشه‌های ۳ نانومتری در تایولن می‌سازد و به همین خاطر مشکلی در زنحیره تامین آن ایجاد نخواهد شد. این در حالیست که TSMC قصد دارد از سال ۲۰۲۶ اقدام به ساخت این نوع تراشه‌ها در کارخانه آریزونا بکند. ضکن اینکه TSMC خود را برای ساخت تراشه‌های ۲ نانومتری آماده می‌کند که طراحی کاملا متفاوتی نسبت به نوع ۳ نانومتری خواهد داشت. 

وزیر برنامه‌ریزی تایوان به نمایندگان این کشور اطمینان داد که فناوری‌های پیشرفته TSMC کاملا محافظت خواهند شد و نه‌تنها فناوری‌های ۲ نانومتری بلکه تکنولوژی ۱ نانومتری این شرکت نیز در داخل خاک ‌تایوان تولید خواهد شد و به جایی منتقل نخواهد شد. 

شرکت TSMC قصد دارد تولید فناوری ۲ نانومتری خود را از نیمه اول سال ۲۰۲۴ و فناوری ۱.۸ نانومتری خودش را از نیمه دوم همان سال شروع کند. با این‌حال، هنوز برنامه زمانی تولید تراشه‌های ۱ نانومتری این شرکت هنوز مشخص نیست‌. 

نمایندگان مجلس تایوان همچنین نگران انتقال استعدادهای تایوانی به آمریکا بودند که وزیر مربوطه گفت که صنعت تراشه یک صنعت باز و روبه‌پیشرفت است و تبادلات عملی و مهندسی بین کشورها کاملا طبیعی است و نباید نگران رفتن برخی مهندسان TSMC به آمریکا بود. 

در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم ‌که کارخانه TSMC در خاک آمریکاچه تاثیرات روی صنعت تراشه‌سازی خواهد داشت.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.