اتحادیه اروپا به تک قطبی اپ استور پایان داد - تکفارس 
اتحادیه اروپا به تک قطبی اپ استور پایان داد - تکفارس 

اتحادیه اروپا به تک قطبی اپ استور پایان داد

افشین نوری
۲۳ آذر ۱۴۰۱ - 10:40
اپ استور

اتحادیه اروپا ظاهرا قصد دارد اپل را مجبور به دادن مجوز نصب جانبی اپلیکیشن‌ها روی دستگاه‌های آیفون و آیپد بکند.‌ 

طبق قانون جدید اروپا که به Digital Markets Act مشهور است اپل بایستی محدودیت‌های مربوط به سایدلود کردن اپلیکیشن‌های شخص‌ثالث را بر دارد تا کاربران بتوانند اپلیکیشن‌های موردنیاز خود را از جایی غیر از اپ استور دانلود و نصب کنند.

اپل تاکنون اجازه این کار را به کاربران نداده است و توجیهی که برای این کار آورده است افزایش امنیت کاربران بوده است. اما واقعیت این است که هدف اپل از این کار کسب درآمد از طریق اپ استور است، چونکه اگر کاربران بتوانند از جایی به غیر از اپ استور اپلیکیشن‌های خود را دانلود کنند در این صورت اپل نخواهد نتوانست کارمزد ۳۰ درصدی از اپلیکیشن‌ها بگیرد.

در مقابل، اتحادیه اروپا این کار اپل را مخالف حق انتخاب کاربران می‌داند و معتقد است که نه‌تنها کاربران آیفون و آیپد باید بتوانند اپلیکیشن‌های موردنظر خود را از جاهای مختلف نصب کنند بلکه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن مجبور نیستند کارمزد ۳۰ به اپل بپردازند.

قانون جدید اروپا ظاهرا از سال ۲۰۲۴ الزام‌آور خواهد بود و اپل چاره‌ای جز تبعیت از آن نخواهد داشت. بنابراین ما احتمالا به‌زودی شاهد پایان انحصار اپل در اپ استور خواهیم بود. البته اپل همچنان در برخی موارد مثل کنترل امنیت اپلیکیشن‌ها برای نصب روی آیفون و آیپد کنترل خواهد داشت و شاید برای انجام این کار از توسعه‌دهندگان پول دریافت کند. ‌

اپل در مورد اپلیکیشن آی مسیج نیز محدودیت‌هایی برای سرویس‌های شخص‌ثالث ایجاد کرده است که این موضوع هنوز مورد بحث قرار نگرفته است. اتحادیه اروپا اخیرا نیز استفاده از درگاه USB-C را روی گوشی‌های آیفون اجباری کرد و حالا اپل چاره‌ای جز تبعیت از این قانون ندارد.

منبع: PhoneAr

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید