پشتیبانی رسمی از ویندوز ۷ و ۸ در ژانویه ۲۰۲۳ به پایان می رسد - تکفارس 
پشتیبانی رسمی از ویندوز ۷ و ۸ در ژانویه ۲۰۲۳ به پایان می رسد - تکفارس 

پشتیبانی رسمی از ویندوز ۷ و ۸ در ژانویه ۲۰۲۳ به پایان می رسد

افشین نوری
۲۲ آذر ۱۴۰۱ - 08:24
پشتیبانی رسمی از ویندوز ۷ و ۸ در ژانویه ۲۰۲۳ به پایان می رسد - تکفارس 

سیستم‌عامل‌های ویندوز ۷ و ۸ که به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ معرفی شدند ظاهرا در حال رسیدن به آخر عمر خود هستند‌. مایکروسافت گفته است که فقط تا ژانویه ۲۰۲۳ از آن‌ها پشتیبانی خواهد کرد. 

در سال ۲۰۰۹ در حالیکه اپل گوشی آیفون ۳G را ارائه کرده بود و انویدیا کارت گرافیکی GTX 295 را به بازار عرضه کرد بود ویندوز ۷ برای اولین بار توسط مایکروسافت منتشر شد و بسیار موردتوجه کاربران قرار گرفت. این سیستم‌عامل ارتقا بزرگی نسبت به ویندوز XP محسوب می‌شد و روی اکثر کامپیوترها نصب شد. 

بعد از سه سال، یعنی در سال ۲۰۱۲ ویندوز ۸ ارائه شد که‌ طراحی مدرن و جالبی داشت و حتی منوی استارت نداشت. این سیستم عامل البته مشکلاتی نیز داشت که مایکروسافت را مجبور به عرضه نسخه ویندوز ۸.۱ کرد. این نسخه فقط توسط ۱۹ درصد کاربران نصب شد و مثل ویندوز ۷ نتوانست نظر کاربران را به خود جلب کند‌. اما در عوض ویندوز ۱۰ توانست جبران مافات کند و هم‌اکنون بسیاری از کاربران از آن استقاده می‌کنند. 

بد نبست بدانید که مایکرویافت دو سطح از پشتیبانی را برای سیستم‌عامل‌های خود در نطر می‌گیرد که اولی  Mainstream و دومی Extended نام دارد. برای مثال، پشتیبانی Mainstream ویندوز ۷ در ژانویه ۲۰۱۵ تمام شده و پشتیبانی Extended آن نیز در ژانوبه ۲۰۲۰ پایان پذیرفته است. اما از آنجائیکه این سیستم عامل توسط کاربران بی‌شماری استفاده می‌شد مایکروسافت مجبور شده پشتیبانی از آن را سه سال دیگر تمدید کند. 

حالا این پشتیبانی قرار است در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳ به اتمام برسد. از طرفی، پشتیبانی Mainstream ویندوز ۸ در ژانویه ۲۰۱۸ تمام شده و پشتیبانی Extended در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳ به پایان خواهد رسید. خبر بد اینکه گوگل گفته مرورگر کروم از ژانویه ۲۰۲۳ به بعد از ویندوز ۷ و ویندوز ۸.۱ پشتیبانی نخواهد کرد. 

به هر حال، ویندوز ۷ بعد از ۱۳ سال در حال نزدیک شدن به آخر عمر خود است و باید ببینیم که واکنش کاربران نسبت به این موضوع چه خواهد بود.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید