تلسکوپ جیمز وب چندین کهکشان باستانی کشف کرد - تکفارس 
تلسکوپ جیمز وب چندین کهکشان باستانی کشف کرد - تکفارس 

تلسکوپ جیمز وب چندین کهکشان باستانی کشف کرد

افشین نوری
۲۰ آذر ۱۴۰۱ - 10:48
جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب هم‌اکنون در حال رصد کهکشان‌های دوردست و بسیار قدیمی است و حالا موفق به کشف چند کهکشان بسیار باستانی با قدمت ۱۳.۴ میلیارد ساله شده است‌.  

براساس اطلاعاتی که توسط ابزارهای مختلف این تلسکوپ جمع‌آوری شده است محققان توانسته‌اند به کشفیاتی تازه‌ای دست یابند که نتایج آن به‌تازگی منتشر شده است. جیمز وب این مزیت را دارد که می‌تواند به همان قسمت‌هایی که تلسکوپ هابل نگاه می‌کند نگاه کند و با قابلیت‌هایی که در تشخیص نورهای محدوده فروسرخ دارد اجرام بسیار زیادی را که توسط هابل دیده نمی‌شدند رصد کند. 

تلسکوپ جیمز وب چندین کهکشان باستانی کشف کرد - تکفارس 

این تلسکوپ در جدیدترین تلاش خود موفق به کشف کهکشان‌‌هایی شده که با سرعت بسبار بالایی در حال دور شدن از ما هستند و هرچه کهکشان‌ها با سرعت بالاتری دور شوند به معنای آن است که بسیار قدیمی هستند و احتمالا در مراحل اولیه پیدایش کیهان شکل گرفته‌اند. 

طبق یافته‌های دانشمندان، چهار تا از کهکشهان‌های جدیدا کشف‌شده دارای نرخ انتقال به سرخ ۱۰ و دو تای دیگر دارای نرخ ۱۳ هستند و این نشان می‌دهد که آن‌ها حدودا در ۴۰۰ میلیون سال اول کیهان تشکیل شده‌اند.  

در واقع می‌توان گفت که این کهکشان‌ها در فاصله‌ی زمانی چند صد میلیون ساله از پدیده بیگ بنگ شکل گرفته‌اند و ما قبلا چنین کهکشان‌هایی را در کیهان مشاهده نکرده بودیم و برای اولین بار است که چنین کشفی را انجام می‌دهیم. 

حالا دانشمتدان امیدوار هستند که با انجام مدلسازی‌های مختلف به اطلاعات بیشتری درباره کهکشان‌های جدیدا کشف‌شده دست یابند. این یافته‌ها می‌تواند ما را به سرآغاز کیهان و منشا پیدایش آن هدایت کند. 

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.