چگونه اطلاعات شخصی خود را از نتایج جست و جوهای گوگل حذف کنیم - تکفارس 
چگونه اطلاعات شخصی خود را از نتایج جست و جوهای گوگل حذف کنیم - تکفارس 

چگونه اطلاعات شخصی خود را از نتایج جست و جوهای گوگل حذف کنیم

مهدی حلوائی
۲۹ آذر ۱۴۰۱ - 09:09
حریم شخصی در گوگل

در دنیایی که دسترسی به اطلاعات شخصی و محرمانه‌ی کاربران در فضای مجازی کار چندان سختی نیست، هر قدمی در جهت حفظ امنیت حریم خصوصی کاربران امر قابل ستایشی به حساب می‌آید. حالا روش جدید گوگل برای حذف اطلاعات شخصی کاربران از نتایج موتور جست‌وجوی خود را می‌توان یکی از همین قدم‌ها به شمار آورد.

هرچند که گوگل توانایی حذف تمامی محتواهای موجود در وب‌سایت‌ها را ندارد اما چیزی حدود ۸۰ درصد از جست‌وجوهای اینترنت در موتور جست‌وجوی این شرکت انجام می‌شود و از این رو حذف اطلاعات محرمانه‌ی کاربران از صفحه‌ی نتایج گوگل می‌تواند دسترسی به این اطلاعات را برای بسیار دشوار کند. خوشبختانه فرآیند انجام این کار بسیار ساده بوده و شما می‌توانید در مواقع مورد نیاز به راحتی از آن استفاده کنید.

نحوه حذف اطلاعات شخصی از گوگل

در صورتی ک شما در صفحه‌ی نتایج جست‌وجوی گوگل نام، آدرس، ایمیل و سایر اطلاعات شخصی خود را پیدا کرده و قصد حذف آن‌ها را دارید، ابتدا باید روی آیکون سه نقطه در کنار نتیجه‌ی جست‌وجو کلیک کنید.

نحوه حذف اطلاعات شخصی از گوگل

این کار باعث خواهد شد تا صفحه‌ی About this result باز شود. شما در قسمت پایینی این صفحه می‌توانید گزینه‌ی Remove result را مشاهده کنید.

نحوه حذف اطلاعات شخصی از گوگل

پس از انتخاب این گزینه، لیستی باز خواهد شد که از شما می‌خواهد تا دلیل خود برای حذف نتیجه‌ی یادشده را مشخص کنید. این لیست شامل مواردی مانند اطلاعات شخصی، فعالیت غیرقانونی و اطلاعات نادرست می‌شود. پس از انتخاب یکی از این موارد و پاسخ به چند سوال دیگر، شما می‌توانید درخواست خود برای حذف نتیجه‌ی جست‌وجو را به گوگل ارسال کرده و منتظر پاسخ این شرکت از طریق ایمیل باشید.

مطالب مرتبط:

چه اطلاعاتی از گوگل قابل حذف است؟

سیستم جدید گوگل علی‌رغم اطلاعات شخصی، قابلیت حذف موارد دیگری مانند تصاویر را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد چرا که برای مثال ممکن است افراد مختلف بتوانند با استفاده از تصویر خانه‌ی شما به آدرس شما دسترسی پیدا کنند. لیست مواردی که از صفحه‌ی نتایج جست‌وجوهای گوگل قابل حذف است، به شرح زیر می‌باشد:

  • تصاویر برهنه (واقعی یا فیک)
  • تصاویر افراد زیر سن قانونی (والدین نیز امکان درخواست حذف چنین تصاویری را دارند)
  • شماره حساب یا کارت بانکی، رمزعبور حساب‌های آنلاین و یا تصویر امضای شما
  • اطلاعات شناسایی (اطلاعات تماس، تصویر محل سکونت، نقشه‌ی مسیر حرکت شما از خانه به محل کار یا برعکس و غیره)

چگونگی حذف سایر اطلاعات شخصی از گوگل

همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد، گوگل نمی‌تواند مالکین وب‌سایت‌ها را به حذف محتوا وادار کند. با این وجود، شما می‌توانید درخواستی را برای حذف اطلاعات شخصی خود از وب‌سایت‌ها برای مالکین آن‌ها ارسال کنید. در صورتی که درخواست شما با موافقت روبه‌رو شود، اطلاعات شما نهایتاً تا یک ماه بعد از گوگل حذف خواهد شد. با این وجود، اگر پس از موافقت با درخواست شما و گذشت یک ماه کماکان اطلاعات شما در گوگل قابل مشاهده بود، می‌توانید از گوگل برای حذف این اطلاعات کمک بگیرید.

شما همچنین می‌توانید با تعیین بالاترین سطوح امنیتی موجود در وب‌سایت‌ها برای حساب‌های کاربری خود از افشای اطلاعات شخصی خود جلوگیری کنید. علاوه بر این، گوگل نیز می‌تواند در صورت تمایل شما تصاویر مورد نظرتان را به حالت مات و غیرقابل مشاهده درآورد. شما می‌توانید این کار را در اپلیکیشن مپس (Maps) با کلیک روی آیکون سه نقطه، انتخاب گزینه‌ی Report a problem و سپس با پرکردن فرم بازشده انجام دهید.

مطالب مرتبط:

برای حذف اطلاعات شخصی باید چه داده‌هایی را در اختیار گوگل قرار دهیم؟

پس از انتخاب گزینه‌ی Remove result، باید به چندین پرسش گوگل پاسخ دهید. این شرکت در مورد گزینه‌های زیر از شما سوال می‌کند:

  • این‌که آیا با وب‌سایت مورد نظر تماس گرفته‌اید (در صورت نیاز)
  • نوع اطلاعاتی که قصد حذف آن را دارید
  • این‌که آیا اطلاعات مورد نظر برای شناسایی شما مورد استفاده قرار گرفته است
  • نام کامل، کشور و آدرس ایمیل شما
  • URL وب‌سایت مورد نظر
  • عبارتی که پس از تایپ آن، اطلاعات شخصی شما در گوگل به نمایش گذاشته شده است
  • تصویری از صفحه‌ای که اطلاعات شما در آن به نمایش گذاشته شده است
  • هر اطلاعات دیگری که در بررسی درخواست شما به گوگل کمک خواهد کرد

پس از ثبت درخواست حذف اطلاعات شخصی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

از آن‌جایی که قابلیت حذف اطلاعات شخصی از صفحه‌ی نتایج گوگل کاملاً جدید است، هنوز به طور دقیق مدت زمان پاسخ به درخواست کاربران مشخص نشده است اما با توجه به سابقه‌ی گوگل، انتظار می‌رود که چنین کاری تا ۳۰ روز به طول بینجامد. توجه داشته باشید که گوگل با تمامی درخواست‌ها موافقت نکرده و برای مثال، لینک اطلاعات موجود در وب‌سایت رسمی دولت‌ها و یا اطلاعات مهم را حذف نخواهد کرد.

به‌طور کلی گوگل در خصوص درخواست کاربران نسبت به حذف اطلاعات شخصی آن‌ها می‌تواند یکی از سه تصمیم زیر را بگیرد:

  • حذف نتیجه‌ی جست‌وجو از تمامی جست‌وجوها در گوگل
  • حذف نتیجه‌ی جست‌وجو از تمامی جست‌وجوهای نام شما در گوگل
  • عدم حذف نتیجه‌ی جست‌وجو

گوگل وعده داده که در صورت عدم موافقت با درخواست کاربران، پیامی کوتاه و صریح را برای آن‌ها ارسال خواهد کرد. این شرکت همچنین اعلام کرده است که امکان ارسال چندین درخواست از یک URL نیز وجود دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید