تلسکوپ هابل تصویر یک خوشه ستاره ای بسیار زیبا را ثبت کرد - تکفارس 
تلسکوپ هابل تصویر یک خوشه ستاره ای بسیار زیبا را ثبت کرد - تکفارس 

تلسکوپ هابل تصویر یک خوشه ستاره ای بسیار زیبا را ثبت کرد

افشین نوری
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - 14:50
تلسکوپ هابل

تلسکوپ هابل به‌تازگی موفق به ثبت تصویر یک خوشه ستاره‌ای بسیار زیبا و تماشایی شده است. این خوشه با نام NGC 1858  منطقه‌ای با ستارهای بسیار زیاد قرار دارد که به آن ابر ماژولانی بزرگ می‌گویند. این خوشه در فاصله حدود ۱۶۰ هزار سال نوری از ما قرار دارد و احتمالا ۱۰ میلیون سال نوری از عمرش می‌گذرد. 

تلسکوپ هابل تصویر یک خوشه ستاره ای بسیار زیبا را ثبت کرد - تکفارس 

در رابطه با ابر ماژولانی بزذگ باید بگویبم که این ابر در نزدیکی کهکشان راه شیری قرار دارد و از نظر گرانشی وابسته با کهکشان ماست. یک ابر ماژولانی کوچک نیز وجود دارد که گفته می‌شود در آینده با کهکشهان راه شیری برخورد خواهد کرد. 

خوشه ستاره‌ای NGC 1858 از نوع خوشه باز است و در قسمت شمالی ابر ماژولانی بزرگ قرار دارد. خوشه‌های باز معمولا از نظر گرانشی به هم وابستگی چندانی ندارد و ساختار و شکل نامنظم‌تری نسبت به خوشه‌های ستاره‌ای بسته دارند. نکته‌ دیگری که در مورد خوشه NGC 1858 حائز اهمیت است وجود گازهای زیا در فاصله بین ستاره‌هاست که به نظر می‌رسد به خاطر تشعشاتی است که از ستارهای موجود در این خوشه ساطع شده‌اند. 

در هر حال، بررسی این خوشه‌ها می‌تواند اسرار شکل‌گیری ستارگان را برای دانشمندان روشن‌تر کند. نظر شما درباره این خوشه ستاره‌ای زیبا چیست؟

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید