کارخانه TSMC در آریزونا ویفرهای ۴ نانومتری تولید خواهد کرد - تکفارس 
کارخانه TSMC در آریزونا ویفرهای ۴ نانومتری تولید خواهد کرد - تکفارس 

کارخانه TSMC در آریزونا ویفرهای ۴ نانومتری تولید خواهد کرد

مهدی حلوائی
۱۲ آذر ۱۴۰۱ - 10:07
TSMC

بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، TSMC از سال ۲۰۲۴ در کارخانه‌ی آریزونا به تولید فرآیند ۴ نانومتری خود مشغول خواهد شد. این در حالی است که بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در جهان در ابتدا قصد داشت تا در این کارخانه ویفرهای ۵ نانومتری تولید کند.

به‌نظر می‌رسد اپل، که بزرگ‌ترین مشتری TSMC به حساب می‌آید، این شرکت تایوانی را به ساخت ویفرهای ۴ نانومتری ترغیب کرده است. در حال حاضر گوشی‌های آیفون ۱۴ از تراشه‌ی مبتنی بر فرآیند ۴ نانومتری TSMC بهره می‌برند و قرار است که تراشه‌ی سری آیفون ۱۵ نیز بر پایه‌ی فرآیند ۳ نانومتری این شرکت ساخته شود. تولید تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC در کارخانه‌ی آریزونا باعث خواهد شد تا بخش بزرگی از مراحل تولید گوشی‌های آیفون به آمریکا انتقال داده شود.

TSMC

اپل و TSMC ماه گذشته ساخت کارخانه‌ی یادشده در آریزونا را تایید کردند اما هنوز در خصوص تولید فرآیند ۴ نانومتری در آن اطلاعاتی را به اشتراک نگذاشته‌اند. گفته می‌شود که ظرفیت تولید این کارخانه نیز از ۲۰ هزار ویفر در ماه بیشتر خواهد بود. قرار است که TSMC سه‌شنبه‌ی آینده در خصوص این موضوع به طور کامل توضیحاتی را ارائه دهد.

در حال حاضر بخش بزرگی از تراشه‌های موجود در بازار توسط شرکت‌های تایوانی ساخته می‌شوند و از آن‌جایی که احتمال حمله‌ی نظامی چین به این کشور وجود دارد، آمریکا سعی دارد تا صنعت تراشه‌سازی را به کشور خود انتقال دهد. در همین حال سامسونگ نیز موفق شده تا سفارشاتی از شرکت‌های بزرگی مانند انویدیا و کوالکام برای ساخت تراشه بر پایه‌ی فرآیند ۳ نانومتری خود دریافت کند.

با این وجود، TSMC بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی ویفرهای ۳ نانومتری بوده و احتمالاً این ویفرها را با قیمتی بالاتر از پیش‌بینی‌های قبلی به فروش خواهد رساند. بر اساس گزارش‌های اخیر، این شرکت قصد دارد تا ویفرهای ۳ نانومتری خود را با قیمت ۲۰ هزار دلار به فروش برساند که ۴ هزار دلار گران‌تر از ویفرهای ۵ نانومتری این شرکت است. این موضوع به دلیل افزایش قیمت قطعات در بازار اتفاق خواهد افتاد.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید