آنتی ویروس ClamAV بعد از ۲۰ سال به نسخه ۱.۰.۰ ارتقا یافت - تکفارس 
آنتی ویروس ClamAV بعد از ۲۰ سال به نسخه ۱.۰.۰ ارتقا یافت - تکفارس 

آنتی ویروس ClamAV بعد از ۲۰ سال به نسخه ۱.۰.۰ ارتقا یافت

افشین نوری
۱۲ آذر ۱۴۰۱ - 08:44
آنتی ویروس ClamAV بعد از ۲۰ سال به نسخه ۱.۰.۰ ارتقا یافت - تکفارس 

آنتی ویروس ClamAV به‌عنوان یک برنامه ویروس‌یاب اوپن سورس سال‌هاست که مورد استفاده کاربران قرار دارد اما این برنامه تازه بعد از بیست سال به نسخه ۱.۰.۰ ارتقا یافته است.  

آپدیت جدید ClamAV در واقع اولین به‌روزرسانی بزرگ آن است که در طول سال‌های گذشته انجام شده است و البته از آنجاییکه ما با یک آنتی‌ویروس ساده سروکار داریم این اتفاق شاید جای تعجبی نداشته باشد. 

این آنتی‌ویروس در حقیقت یک موتور اوپن سورس ویروس‌یاب است که می‌تواند تروجان‌ها، ویروس‌ها، بدافزارها و سایر تهدیدات امنیتی را شناسایی کند‌. البته سطح تشخیص این برنامه در مقایسه با سایر آنای‌ویروس‌های ویندوزی بسیار پایین است و قابلیت‌های چندان پیشرفته‌ای ندارد.‌

این موتور ویروس‌یاب در سال ۲۰۰۲ توسط فردی به نام Tomasz Kojm معرفی شد و اولین نسخه آن ۰.۱۰ بود. آخرین نسخه این برنامه ۰.۱۰۵.۱ بود که قابلیت‌هایی را برای اسکن برخی فایل‌ها ارائه کرده بود. این آنتی‌ویروس در اصل برای لینوکس طراحی شده بود اما از آنجائیکه اوپ سورس بود توسعه یافت و نسخه ویندوزی آن نیز ارائه شد‌. اولین نسخه ویندوز آن دارای شماره ورژن ۰.۹۷.۵ بود و با وجود اینکه ابزار چندان پیشرفته‌ای نبود اما توانست نظر کاربران را به خود جلب کند. 

البته این برنامه قابلیت‌های خوبی برای مقابله با ویروس‌ها دارد و شامل اسکن کردن داخل انوع فایل‌های فشرده Zip, Rar, Dmg, Tar, Gzip, Bzip2 و موارد دیگر)، اسکند چندرشته ای موازی، پشتیبانی داخلی از همه فرمت‌های فایل، مانیتور کردن فولدرها و مسیرهای خاص برای شناسایی هر نوع تغییری در آن‌ها می‌شود. 

برنامه ClamAV در تست‌هایی که چند سال پیش توسط AV-TEST انجام شد امتیاز پایینی در بخش شناسایی لحطه‌ای ویروس‌ها کسب کرد و بنابراین نباید از آن انتطار رقابت با آنتی‌ویروس‌های تجاری را داشت. ‌

یک مطالعه جدید نیز نشان داده بود که ClamAV از بین حدود ۴۰۰ هزار نمونه بدافزار فقط توانسته بود ۵۹.۹۴ درصد آن‌ها را شناسایی کند‌. این آمار نشان می‌دهد که ClamAV در تشخیص تعداد محدودی از بدافزارهای لینوکسی عملکرد بهتری دارد و در ویندوز نسبتا ضعیف عمل می‌کند.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.