ای ام دی: قانون مور نمرده است اما تغییر کرده است - تکفارس 
ای ام دی: قانون مور نمرده است اما تغییر کرده است - تکفارس 

ای ام دی: قانون مور نمرده است اما تغییر کرده است

افشین نوری
۱۲ آذر ۱۴۰۱ - 08:08
ای ام دی

در حالیکه جنسوان هوانگ مدیرعامل انویدیا معتقد است قانون Moore که به معنای افزایش  قیمت کارت‌های گراقیکی است مرده است، مارک پیپرمستر مدیر ارشد فناوری ای ام دی توضیحاتی در این زمینه داده است. 

در سال‌های اخیر قیمت کارت‌های گرافیکی انویدیا به‌طور مرتب افزایش یافته است و این موضوع باعث انتقادات زیادی به این شرکت شده است اما این شرکت و معتقد است که وضعیت بازار ایجاب می‌کند که قیمت‌ها افزایش یابند.‌

البته کارت‌های گرافیکی انویدیا همیشه کیفیت خوبی داشته‌اند اما اگر بخواهیم قیمت‌های آن‌ها را مقایسه کنیم برای مثال می‌بینیم که کارت GTX 780 که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد ۶۵۰ دلار قیمت داشت و حالا کارت RTX 4080 که همین چند ماه پیش معرفی شد ۱۲۰۰ دلار قیمت دارد. 

این افزایش ۸۵ درصدی در عرض ۹ سال واقعا رقم قابل توجهی است در حالیکه ارزش دلار نیز در طول این ۹ سال چنین افزایشی نداشته است. مدیرعامل انویدیا امسال در جریان معرفی کارت‌های RTX 4090  و RTX 4080 بار دیگر تاکید کرد که قانون مور مرده است و افزایش قیمت‌ها کاملا منطقی است. 

با این حال، ای ام دی نظر متفاوتی دارد و مارک پیپرمستر رئیس واحد فناوری این شرکت اخیرا در جریان یک کنفرانس گفته بود که قانون مور همچنان زنده است.

به نظر  پیپرمستر شرکت‌های سازنده کارت گرافیکی باید بتوانند قیمت‌ها را کنترل کنند و افزایش بی‌حساب قیمت‌ها هیچ ‌توجیهی ندارد. به نظر این مدیر ای ام دی هرچند فیمت ترانزیستورها در طول سال‌های گذشته افزایش یافته است اما شرکت‌ها باید به جای تمرکز بیشتر روی استفاده از ترانزیستورهای گران‌قیمت باید از شتاب‌دهنده‌های GPU استفاده کنند تا بتوانند هزینه‌ها را مدیریت کنند. 

هر دو شرکت ای ام دی و انویدیا وافرهای موردنیاز خود را از شرکت TSMC تامین می‌کنند اما قیمت کارت‌های گرافیکی آن‌ها تفاوت فاحشی با یکدیگر دارد و این موضوع نشان می‌دهد که ما با دو نوع سبک فکر روبه‌رو هستیم که یکی معتقد به قانون مور است و دیگری برخلاف آن فکر می‌گند. 

در هر حال باید ببینیم که این دو طرز فکر متفاوت چقدر روی فروش کارت‌های گرافیکی آینده این دو شرکت بزرگ تاثیرگذار خواهد بود. نظر شما در این باره چیست؟

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید