گوگل چه نقشی در بهبود گوگل سرچ و امنیت دارد؟ - تکفارس 
گوگل چه نقشی در بهبود گوگل سرچ و امنیت دارد؟ - تکفارس 

گوگل چه نقشی در بهبود گوگل سرچ و امنیت دارد؟

سپهر بندزر
۱۱ آذر ۱۴۰۱ - 09:59
گوگل سرچ

گوگل سرچ یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر گوگل است که به جز تغییرات ظاهری اندک، پیشرفتی در آن احساس نمی‌شود. با این وجود، گوگل ادعا می‌کند که گوگل سرچ در طول یک سال چندین هزار دفعه بروزرسانی می‌شود تا نتایج جستجو‌های کاربران بسیار دقیق‌تر و ثمربخش باشند.

ما از گوگل خواستیم تا اطلاعات کاربردی در رابطه با بروزرسانی‌های نامرئی در اختیار ما قرار دهد و همانطور که می‌دانید در حال نزدیک شدن به سال نو میلادی هستیم و سوالاتی را نیز درباره تبلیغات و بخش فروشگاه این شرکت پرسیدیم.

گوگل چگونه تصمیم به تغییر گوگل سرچ می گیرد؟

در حالیکه بسیاری از سیستم‌های بکارگرفته شده برای تشخیص بهترین نتیجه در جستجو‌ها خودکار هستند، اما انتخاب و نوع عملکرد این نوع از سیستم‌ها نیازمند تلاش‌های تیمی و ترفند‌های مخصوص است.

دنی سولیوان، رابط گوگل با مردم می‌گوید که نمایش بهترین وبسایت‌ها و بهترین نتایج برای جستجو کاربران نیازمند سیستم‌های قدرتمند است و ما همواره تلاش می‌کنیم تا این الزامات را بهبود دهیم و بهینه سازی کنیم.

سولیوان می‌گوید گوگل قبل از اعمال تغییرات و بروزرسانی‌های مختلف، تحقیقات گسترده‌ای را انجام می‌دهد. گوگل در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۰۰.۰۰۰ پژوهش را در زمینه‌های مختلف انجام داد و نتایج ۴۰۰۰ پژوهش در بهبود عملکرد گوگل سرچ پیاده سازی شدند.

سولیوان گفت:

داده‌های جمع آوری شده از نظرسنجی و ارزیابی‌ها در دسترس مهندسان، تحلیلگران جستجو و سپس متخصصان با تجربه امنیت قرار می‌گیرند تا در صورت تایید در گوگل سرچ مورد استفاده قرار بگیرند.

دیگه چی؟

در کنار ترفندهای بکاربرده شده در روش شناسی گوگل سرچ، بسیاری از تغییرات باعث شده‌اند تا جستجوهای ما بیشتر از قبل به محتوا نیاز داشته باشند. کاربر می‌تواند با قابلیت‌های پویای گوگل سرچ، عکس‌های مد نظر خود را انتخاب کنند و سپس با یادداشت روی عکس به جستجو بپردازد و اینکار را به شکل همزمان انجام دهند.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که گوگل به زودی از آنها پرده برداری می‌کند، جستجوی چندگانه است. در این حالت اگر عکس سوشی را به منظور یافتن نام آن جستجو کردید، گوگل نیز نزدیک‌ترین رستوران را برای خرید آن به شما معرفی می‌کند.

سولیوان همچنین گفت که گوگل روی یکی از انواع جستجو مانند حالت تصویری تمرکز کرده که می‌توانید از طریق تولید کننده‌های محتوا و Open Web مکان‌های جستجو شده را به شکل تصویری مشاهده کنید. این رویکرد همچنین ممکن است ما را به ایده‌های افرادی برساند که ویدیوی‌های آموزشی تولید می‌کنند.

گوگل سرچ

به عنوان نمونه، می‌توانید با جستجو discuss به تالار گفتمان مورد پسند خود بپیوندید و با در میان گذاشتن اطلاعات و سوالات خود با افراد متخصص، به سوال و مشکلات خود پاسخ دهید.

یکی دیگر از تغییرات تکاملی گوگل سرچ، تفاوت بین نتایج جستجو شده در موبایل و رایانه شخصی است. در پلتفرم موبایل، اگر محتوای ساخته شده به سرعت بارگزاری و نمایش داده شود در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد. اگرچه تمامی محتوای اشتراک گذاشته شده یکسان هستند، اما ما برای محتواهای مخصوص موبایل ارزش زیادی قائل هستیم و همچنین لینک‌های درستی از برنامه‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهیم.

درصورتیکه کاربر قصد دانلود برنامه و بازی را داشته باشد، از طریق لینک و به شکل مستقیم به پلی استور منتقل می‌شود تا امنیت کاربر حفظ شود و تلفن آنها با بدافزار‌های مختلف در سایر فروشگاه‌های تایید نشده آلوده نشوند.

تغییرات رتبه بندی محتوا و سایت نیز به افراد حقیقی بستگی دارد که محتوای خود را تولید می‌کنند، نه شرکت‌های تولید محتوا که محتوای خود را برای موتور جستجو بهینه سازی می‌کنند.

SEO نیز از این قاعده مستثنا نیست و کاربران می‌توانند با بهینه سازی سایت خود رتبه بالاتری در جستجو‌های روزانه دریافت کنند. SEO روش خاصی برای دیده شدن در رتبه بندی جستجو ها نیست و کلید اصلی رسیدن به موفقیت، تولید محتواهایی کاربردی برای مردم است نه موتورهای جستجو.

مشکل اسپم محتوا تا چه حد در گوگل سرچ بزرگ است؟

اسپم محتوا تا حدی قابل توجه است که گوگل به شکل روزانه با ۴۰ میلیارد صفحه اسپم شده روبرو می‌شود. سولیوان می‌گوید که اگرچه گوگل همواره در تلاش است تا ۹۹ درصد از از این محتواها را فیلتر کند، اما حجم این محتواها بسیار زیاد هستند.

گوگل از سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی برای پیشگیری از محتواهای اسپم شده استفاده می‌کند که Spam Brain نام دارد. به گفته سولیوان این سیستم می‌تواند سایت‌های اسپم شده بیشتری را نسبت به قبل پیدا کند.

آیا بدافزارهای گوگل اد نگران کننده هستند؟

امسال چندین مورد از نفوذ بدافزارها به موتور جستجو تبلیغات گزارش شده که یکی از آنها مربوط به Gimp.org می‌شود. عملکرد ضعیف گوگل در حذف یکسری از اطلاعات گمراه کننده، شامل اطلاعات مرکز سقط جنین و تبلیغات برای سرویس‌های کلاهبرداری باعث شده تا عملکرد گوگل مورد نقد و انتقادات بسیاری قرار بگیرد.

در رابطه با محتوای اسپم و بخش گوگل سرچ نیز، گوگل به طور دائم در حال تلاش برای خلاص شدن از دست محتواهایی است که به بدافزار آلوده شده‌اند. Ginny Marvin که رابط بخش تبلیغات گوگل است می‌گوید که گوگل اد در تایید هویت تبلیغ کنندگان و تشخیص فعالیت‌های سازماندهی شده آنها بین حساب ها و از طریق سیگنال های مختلف در شبکه دخیل است.

او همچنین گفت که برای یافتن بدافزارها از سیستم های اتوماتیک و همچنین نیروهای انسانی استفاده می‌شود تا مشکلات را در ۱۸۰ کشور جهان تشخیص دهند. ما در سال ۲۰۲۱، بیش از ۳.۴ میلیارد محتوای تبلیغاتی را حذف کردیم، ۵.۷ میلیارد محتوای تبلیغاتی را محدود سازی کردیم و پخش ۵.۶ میلیارد تبلیغ را به حالت تعلیق در آوردیم.

گوگل سرچ

اگرچه این اعداد و ارقام از نظر ماروین عالی نیستند اما به ما کمک می‌کنند تا بفهمیم تبلیغات از کجا و در چه زمانی منتشر می‌شوند و هدف آنها چیست.

ماروین در ادامه گفت:

کاربرانی که فکر می‌کنند تبلیغات دیده شده توسط آنها محتوای نامناسبی دارد یا در کل حس مثبتی به آن ندارند، می‌توانند با کلیک روی گزینه سه نقطه موجود در کنار تبلیغ و انتخاب “درباره این تبلیغات” به اطلاعات فردی که تبلیغات را منتشر می کند، سوابق او و اینکه چرا در این زمینه فعالیت می‌کند دسترسی داشته باشند.

صفحه تبلیغ کنندگان محتواهای تبلیغاتی دیگری را نشان می‌دهد که شامل عملکرد شخص در سی روز گذشته است. اگر تبلیغات موجود در بخش سوابق برای شما نامناسب و حتی مشکوک هستند، می‌توانید از طریق گزینه و بخش سوال‌ها، آنها را گزارش کنید و سایر فرایند را به ما بسپارید. شما همچنین می‌توانید کنترل بیشتری روی محتواهای تبلیغاتی داشته باشید و هر نوع تبلیغاتی که می‌خواهید را ببینید.

Katie Paul که یکی از حامیان و مدیر پروژه غیر انتفاعی Tech Transparency است، می‌گوید که این روش به اندازه کافی مناسب نیست. او می‌گوید اگرچه گوگل سالها است که در رابطه با این مشکلات به کاربران هشدار می‌دهد، اما هیچ قدم بزرگی را برای حذف بدافزار‌ها و اطلاعات غلط بر نمی‌دارد.

او همچنین گفت:

ما (کاربران) به شکل مکرر گزارش می‌دهیم که محتواهای نامناسب و بدافزارها در اجزا موجود در تبلیغات گوگل سرچ وجود دارند و اگرچه بسیاری از کاربران سعی در حذف این نوع محتواهای زننده دارند، اما هردفعه با همان تبلیغات و پاسخ از گوگل مواجه می‌شوند و گوگل نیز در این زمینه پاسخگو نیست.

آیا نحوه کار خرده فروشان گوگل شاپ قانونی است؟

گوگل چه نقشی در بهبود گوگل سرچ و امنیت دارد؟ - تکفارس 

اگر کم کم وارد حال و هوای زمستانه سال نو و خرید های خود می شوید، متوجه می‌شوید که بخش گوگل شاپ، محصولاتی را با تخفیفات غیر واقعی به اشتراک می‌گذارد که اندکی شک برانگیز هستند. به عنوان نمونه: در صورتیکه قصد خرید کارت گرافیک دارید، مشاهده می‌کنید که قیمت بسیاری از سایت‌ها با اختلاف اندک در کنار هم قرار دارند. اما بعضی از سایت‌ها مانند: گوگل شاپ قیمت‌ها را با تخفیف حداکثر در نظر می‌گیرند که برای بعضی از کاربران عجیب و غیر قابل درک است.

Matt Madrigal، معاون بخش بازرگانی گوگل می‌گوید:

یکی از چالش‌های بزرگ گوگل، فروشندگانی است که محصولات را با قیمت‌های عجیب به فروش می‌رسانند و حتی خدمات آنها بسیار ضعیف است. ما در تلاش هستیم تا چنین فروشندگانی را از فهرست گوگل شاپ حذف کنیم و به شکل گسترده‌ای روی مقیاس تعداد فروشندگان و محصولات فهرست شده آنها تمرکز کرده ایم.

Matt Madrigal همچنین خاطر نشان کرد که مبارزه با کلاهبرداری هیچ وقت تمام نمی شود.

مادریگال می‌گوید که فروشندگان مشمول سیاست‌هایی هستند که به طور خاص ارائه نادرست و کالاهای تقلبی را ممنوع می‌کند. همانند بخش سرچ و تبلیغات، سیستم‌های خودکار و نیروی انسانی نیز در بررسی و ثبت نمرات برای خرده فروشان دخیل هستند

به علاوه، گوگل شاپینگ همچنین به فیبدک‌های کاربران برای بررسی عملکرد تاجران و تشخیص کلاهبرداری آنها نیازمند است. اگرچه، گوگل دسترسی مستقیمی برای گزارش نحوه عملکرد فروشندگان ندارد، اما کاربران می‌توانند از طریق صفحه پشتیبانی گوگل شاپ نسبت به کلاهبرداری‌ها واکنش نشان دهند و در این بخش فروشندگان و کاربران را گزارش دهند

متاسفانه، یکی از معضلات و مشکلات اصلی شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و نرم افزار این است که به جای استخدام متخصصان و مدیران خبره، مردم را مجبور می‌کنند تا خودشان ناظم اینترنت باشند.

بسیاری از کاربران واکنش‌هایی را از گوگل مشاهده می‌کنند که اگر محتوا برای شما نامناسب بود آنها را گزارش و حذف کنید. این درحالی است که یک شرکت چند میلیارد دلاری بار تعهد را پشت کاربران می گذارد تا خودشان پلتفرم را پاکسازی کنند.

شرکت‌هایی مانند گوگل و فیسبوک از چنین روش‌هایی برای سود بیشتر استفاده می‌کنند و با اقداماتی که در آن مردم را برای بهبود اکوسیستم و سایر قابلیت ها بکار می‌گیرند، زحمت هزینه‌های بیشتر را از خود کم می‌کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید