اروپا برای کاهش وابستگی به روسیه بزرگترین سیستم ذخیره انرژی خود را راه اندازی کرد - تکفارس 
اروپا برای کاهش وابستگی به روسیه بزرگترین سیستم ذخیره انرژی خود را راه اندازی کرد - تکفارس 

اروپا برای کاهش وابستگی به روسیه بزرگترین سیستم ذخیره انرژی خود را راه اندازی کرد

افشین نوری
۵ آذر ۱۴۰۱ - 09:01
اروپا برای کاهش وابستگی به روسیه بزرگترین سیستم ذخیره انرژی خود را راه اندازی کرد - تکفارس 

بزرگترین سیستم ذخیره انرژی اروپا راه‌اندازی شد و این سیستم می‌تواند در هر چرخه عملیاتی خود، برق ۳۰۰ هزار خانه را به مدت ۲ ساعت تامین کند. 

اروپا این سیستم ذخیره‌سازی انرژی را جهتت مقابله با بحران انرژی در این قاره ساخته است و انتظار می‌رود وابستگی کشورهای اروپا به روسیه کاهش یابد. این سیستم بسیار بزرگ، در منطقه کاتنینگهام انگلیس تاسیس شده است و قادر به ذخیره ۱۹۶ مگاوات ساعت انرژی در هر چرخه عملیاتی است. اروپا در تلاش است تا وابستگی خود را به سوخت‌های فسیلی مثل گاز و نفت کاهش دهد و از انرژی‌های تجدیدپذیر را جایگزین آن‌ها کند‌. 

سیستم جدید در واقع یک نوع مدل ذخیره‌سازی انرژی در باتری‌هاست و نکته جالب اینکه در کنار آن یک مزرعه توربین‌های بادی در سواحل Dogger Bank وجود دارد. این سیستم مجهز به تجهیزاتی به نام Tesla Megapack است که هر کدام از آن‌ها می‌تواند ۳ مگاوات ساعت انرژی ذخیره کند که برای تامین برق ۳۶۰۰ خانه  به مدت یک ساعت کافی است. هنوز تعداد Megapack هایی که در این سیستم نصب شده‌اند اعلام نشده است اما انتظار می‌رود تعداد آن‌ها بسیار زیاد باشد.‌

این پروژه ظاهرا قرار بود در دو مرخله اجرا شود، یکی در دسامبر ۲۰۲۲ و دیگری در مارس ۲۰۲۳، اما حالا هر دو فاز به‌طور یکجا اجرا شده و آماده راه‌اندازی است‌. شروع جنگ اوکراین باعث شده تا نگرانی‌هایی درباره کمبود انرژی در قاره سبز وجود داشته باشد. در حال حاضر، انگلیس برای تولید ۶۰ درصد برق موردنیاز خود به گاز نیاز دارد و کمبود آن می‌تواند یک چالش اساسی برای این کشور ایجاد کند. 

قرار است در سال‌های آینده تعداد بیشتری از سیستم ذخیره انرژی در اروپا احداث شود تا کشورهای این قاره با بحران انرژی مواجه نشوند.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.