ضرورت آموزش کارکنان در سازمان — مزایا و انواع آموزش های سازمانی - تکفارس 
ضرورت آموزش کارکنان در سازمان — مزایا و انواع آموزش های سازمانی - تکفارس 

ضرورت آموزش کارکنان در سازمان — مزایا و انواع آموزش های سازمانی

کسری نراقی
۳ آذر ۱۴۰۱ - 10:00
ضرورت آموزش کارکنان در سازمان

در این پست به ضرورت آموزش کارکنان در سازمان، خواهیم پرداخت. برای ارتقای کیفی و افزایش بهره‌وری مؤسسات و سازمان‌ها همواره نیاز به آموزش کارمندان احساس شده است. رؤسای سازمان‌ها و مؤسسات همواره بر روی یادگیری کارمندانشان سرمایه گذاری کرده و به سودآوری مالی رسیده‌اند. اگر شما هم مشتاق هستید تا بدانید که این روش سرمایه گذاری به چه صورتی انجام می‌گیرد؛ تا انتها با ما همراه باشید.

قبل از این که به سراغ ادامه مقاله برویم مایلم طرح آموزش سازمانی فرادرس را به شما معرفی کنم؛ در صورتی که تمایل دارید تا با هزینه اندک به مجموعه کاملی از آموزش های مورد نیاز کارمندان دسترسی داشته باشید پیشنهاد ما طرح آموزش سازمانی فرادرس است؛ برای مشاهده شرایط استفاده از این طرح به لینک زیر مراجعه کنید:

تاریخچه آموزش کارکنان در سراسر دنیا

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ارتباطات سراسری، امروزه امر یادگیری کارکنان سازمان‌ها به عنوان یک امر مهم و حیاتی، مورد توجه رؤسا و مدیران سازمان‌ها قرار گرفته است. از انتهای عصر رُنسانس و با شروع انقلاب صنعتی، کارفرمایان هر مجموعه شروع به آموزش و تجدید ساختار مجموعه خود نموده‌اند. از اواخر قرن نوزدهم میلادی، مردم بسیاری از کشورها، مخصوصاً در رأس آن‌ها یونانی‌ها و مصری‌ها بزرگ‌ترین کانون‌های آموزش نیروی انسانی را تشکیل دادند. اگر کمی اهل مطالعه باشید و به بررسی متون تاریخی در حوزه سیر تکاملی کشورهای توسعه یافته اروپایی بپردازید؛ متوجه خواهید شد که بازآموزی و ارائه آموزش‌های تخصصی به کارکنان، سهم بسزایی در پیشرفت جوامع غربی داشته است.

تا ابتدای سال ۱۹۹۹ میلادی، آموزش‌ها به صورت سنتی انجام می‌گرفت اما از ابتدای آن سال و تا انتهای سال ۲۰۰۲ به صورت چشمگیری از کامپیوتر برای انتقال دانش در بین افراد، استفاده شد. بر طبق آمار و تحقیقات دانشمندان، بالغ بر ۷۰ هزار استاد برای آموزش غیرحضوری تعلیم دیده و وارد عرصه تعلیم و تربیت مهارتی و فنی شدند. در کشور آمریکا، از سال ۱۹۴۶ میلادی تا امروز، میلیون‌ها کارمند و کارگر، آموزش‌های فنی و تخصصی را به خصوص با متدهای جدید و نه با روش‌های سنتی، تعلیم دیده‌اند. در کشور ایران، نیز از سال ۱۳۱۰ تا امروز، اداره جات و مؤسسات به آموزش ضمن خدمت نیروی انسانی خود پرداخته‌اند.

مثال های عینی از نیاز به آموزش در سازمان های امروزی

یکی از بستگان بنده که اتفاقاً با ایشان در ارتباط نزدیک هم هستم؛ کارمند بانک هستند. این خانم، همواره از این که کارمند کنار دستش در انجام محاسبات مالی و فرآیندهای سیستمی دچار خطا شده و مراجعه کنندگان یا دیگر همکارانش را ساعت‌ها درگیر این خطاها می‌کند؛ ناراضی است. کارمند کنار دستی این خانم، یک فرد سالخورده می‌باشد که چیزی تا بازنشستگی‌اش نمانده و به تکنولوژی‌های روز، آشنایی چندانی ندارد. بارها رئیس بانک، پست ایشان را تغییر داده ولی به هر حال، این فرد به آموزش و یادگیری علوم پایه و فنی در حوزه تخصصش نیاز دارد تا کارایی خود را افزایش دهد.

یکی دیگر از آشنایان بنده، کارمند اداره تأمین اجتماعی می‌باشد. او همواره از شلوغی محل کارش می‌گوید و از این که نمی‌تواند با مراجعه کنندگان ارتباط مؤثر برقرار کند؛ در عذاب است. این فرد بارها با ارباب رجوع، درگیر شده و از رئیسان سازمان تأمین اجتماعی توبیخ دریافت نموده است. خلاصه، جانم برایتان بگوید که این آقا هم از نیاز به آموزش مهارتی برقراری ارتباط، رنج می‌برد. یکی از دیگر دوستان بنده هم که یک سالن آرایشی دارد؛ مدام از عدم توانایی خود در مدیریت کارکنانش صحبت می‌کند. از این که مدام در محل کارش از کارکنان، بی نظمی و بی ثباتی می‌بیند؛ نالان است و احساس نگرانی در ایشان به اندازه‌ای رسیده است که می‌خواهد در کسب و کار خود به بازنگری و بازآموزی بپردازد. همه آنچه گفته شد؛ مثال‌هایی در باب نیاز هر مجموعه‌ای به آموزش‌های مدام و پی در پی کارمندان و کارکنان را نشان می‌دهد. اگر شما نیز جزو این افراد هستید و به آموزش نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً آموزش برقراری ارتباط مؤثر در سازمان از مجموعه آموزشی فرادرس را تهیه نمایید.

فرض کنید در جوامع امروزی، خبری از آموزش و یادگیری کارمندان و کارکنان مؤسسات و سازمان‌ها نبود. در این صورت، چه اتفاقی می‌افتاد؟ آیا واقعاً در پیچ و خم‌های اداری دچار مشکل نمی‌شدیم؟ آیا خط تولید کارخانجات، تعطیل نمی‌شد؟ آیا فرایندهای مالی به مشکل برنمی‌خورد؟

مزایای آموزش حین خدمت برای کارکنان

مزایای آموزش حین خدمت برای کارکنان

همراهان گرامی، ممکن است برایتان جالب باشد که بگویم؛ بر طبق آخرین مطالعات و آمارها، آموزش کارکنان به میزان قابل توجهی از حجم خطاهای انسانی و یا حتی مرگ و میر آن‌ها در سازمان‌ها کاسته است؟ بله دوستان! یادگیری کارکنان سازمان در واقع، یک امر مهم و اساسی برای بقای آن سازمان محسوب می‌شود. برای روشن شدن دلایل ضرورت آموزش کارکنان در سازمان‌ها، در ادامه، به بررسی مزایای آن خواهیم پرداخت.

کاهش نظارت فنی پیمانکاران سازمان ها بر عملکرد کارکنان

در کارخانجات و مؤسسات فنی، هر چه کارگران و تکنسین های مجموعه، تخصصی تر عمل کرده و اصول ایمنی را در حین کار رعایت کنند؛ نیاز به نظارت مرحله به مرحله پیمانکاران و مسئولین فنی در حین انجام پروژه کمتر احساس می‌شود و کیفیت عملکرد کارکنان ارتقا می‌یابد.

کاهش سوانح و مرگ و میرهای حین انجام کار

تا چند سال گذشته، مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، بارها شاهد تلفات جانی کارکنان خود بود که به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی توسط کارگران و عدم آگاهی از نحوه عملکرد دستگاه ها اتفاق می‌افتاد تا این که مدیران آن سازمان، با مراجعه به پلتفرم آموزش مجازی فرادرس و اقدام به آموزش ضمن خدمت کارکنان شان، میزان این اتفاقات را به حداقل رساندند.

افزایش انگیزه و روحیه کارکنان

در این بخش از پست ضرورت آموزش کارکنان در سازمان، اجازه دهید تا از روحیات خودم بگویم. بنده به عنوان کارمند در یک مجموعه کامپیوتری، هر چه اطلاعات بیشتری در حوزه کاری خودم داشته باشم و بتوانم با کیفیت بهتری به مردم خدمت کنم؛ میزان رضایتمندی بنده در شغلم افزایش پیدا خواهد کرد و با اعتماد به نفس بیشتری به کار خود ادامه خواهم داد. طبیعتاً هر فردی که خود را در پیشرفت یک سازمان مؤثر ببیند و در سایه یادگیری‌های پی در پی و بازآموزی مهارت‌ها به ارتقای شغلی برسد؛ با انگیزه و روحیه بیشتری به خدمت رسانی مشغول خواهد شد. در این حالت، سازمان شاهد افزایش بهره‌وری کارکنان خود خواهد بود.

محقق شدن اهداف درون سازمانی

در سایه آموزش‌های مهارتی و تخصصی سازمان‌ها در مبحث ضرورت آموزش کارکنان در سازمان، هر چه کارکنان به صورت یکپارچه و هماهنگ، طبق اهداف و رویکردهای از پیش تعیین شده سازمان، پیش بروند؛ زیرساخت‌های سازمان‌ترمیم شده و فرآیندهای اصلی و تخصصی مجموعه متناسب با اهداف درون سازمانی انجام می‌گیرد.

نام آوری سازمان

اگر یک سازمان در حین خدمت به مردم، دارای یک فرآیند سیستماتیک منظم بوده و فرآیندهای مورد ارائه خود را طبق برنامه زمان بندی دقیق و بدون هیچ خطایی با خوش رویی تحویل مردم دهد؛ در بازه زمانی کوتاه و در رقابت با رقیبان، امتیاز ویژه‌ای به خود اختصاص می‌دهد. سازمان‌های ارائه دهنده خدمات مشهور، با بهبود خدمات و بهبود کیفیت محصولاتشان به شهرت و مقبولیت عام رسیده‌اند.

بهبود روابط بین رؤسا و کارکنان

اگر به امر ضرورت آموزش کارکنان در سازمان تأکید می‌کنیم؛ مقصودمان فقط آموزش زیردستانی از قبیل کارمندان و کارگران سازمان نیست. از اولویت های اساسی آموزش کارکنان، بازآموزی و آموزش مهارتی یا ارائه آموزش های نرم به رئیسان و مدیران مجموعه است. اگر یک مدیر بتواند ارتباط مؤثری با کارمند خود برقرار کند؛ به طور قطع در سیاست های راهبردی سازمان موفق تر عمل خواهد نمود.

کمک به رویکردهای مدیریتی و اقتصادی سازمان

کمک به رویکردهای مدیریتی و اقتصادی سازمان

اگر فرآیند یادگیری در سازمان به درستی انجام شود؛ تمام نقاط ضعف های عملکردی سازمان و نیازهای مجموعه، شفاف سازی شده و در دستور کار مدیران و کارمندان قرار می‌گیرد. با ارائه تصمیمات اثربخش از طرف مدیران و به دنبال آن، برطرف شدن نقاط ضعف سازمان و حرکت به سمت رشد آن مجموعه، شرایط اقتصادی سازمان نیز به طرز قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند.

پیش نیازهای آموزش کارکنان سازمان ها

مدیران منابع انسانی سازمان ها قبل از این که اقدام به آموزش کارکنان بکنند؛ باید چند عامل مهم و تأثیرگذار در بهبود عملکرد سازمان را مورد بررسی قرار دهند که در ادامه به بررسی هر کدام از این عوامل و فاکتورها خواهیم پرداخت.

گروه بندی کارکنان

پست های سازمانی هر مجموعه با توجه به حوزه فعالیت آن سازمان و نحوه ارائه خدمات، دارای تنوع و گوناگونی مخصوص به خود آن سازمان هستند. مدیران مجموعه باید از میان افرادی که در هر کدام از این پست های سازمانی مشغول به کار هستند؛ افراد مبتدی و متخصص را در گروه های جداگانه قرار دهند تا بر اساس سطح علمی آنان، نیازهای آموزشی و سرفصل های مربوط به آن برنامه ریزی گردد.

تجزیه و تحلیل شغل هر کدام از پرسنل

قبل از ارائه خدمات آموزشی در مبحث ضرورت آموزش کارکنان در سازمان، باید مدیران، تجزیه و تحلیل کاملی از پست‌های درون سازمانی داشته باشند تا بر اساس آن تجزیه و تحلیل، عناوین بازآموزی و تجدید اطلاعات کارکنان، استخراج شود. هر چه این مرحله از زیرساخت‌های آموزشی کامل‌تر و دقیق‌تر باشد؛ نتیجه گیری نهایی مطلوب‌تر خواهد بود.

انجام نظرسنجی پیش از برگزاری دوره های آموزشی

مدیران منابع انسانی قبل از برگزاری کلاس‌های آموزشی، باید از پرسنل خود نظرسنجی‌هایی در خصوص نیازهای آموزشی افراد و نحوه برگزاری دوره یا بهترین زمان برگزاری جلسات آموزشی داشته باشند تا در نهایت، تصمیمات آموزشی بر اساس آن نظرسنجی‌ها و اتفاق آراء اتخاذ شوند.

انواع روش های آموزشی ضمن خدمت

اگر به طراحان و برنامه ریزان آموزشی مراجعه کنید؛ لیستی از انواع روش های ارائه مطالب علمی و فنی را برایتان معرفی خواهند نمود که در ادامه، به تشریح هر کدام از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

کنفرانس های آموزشی

در کنفرانس های آموزشی، عده ای از مدیران و کارکنان سازمان ها دور هم جمع می‌شوند و درباره مشکلات موجود بحث و تبادل نظر می‌کنند. هر کدام از افراد شرکت کننده در کنفرانس، نظر خود را در رابطه با موانع آموزشی و مشکلات موجود مطرح کرده و برای برطرف نمودن آن ها، راهکار ارائه می‌دهد. کنفرانس های ویدئویی هم به صورت مجازی و هم به صورت حضوری قابل ارائه هستند.

ضرورت آموزش کارکنان در سازمان — مزایا و انواع آموزش های سازمانی - تکفارس 

سمینار

در سمینارها یا همایش های آموزشی که معمولاً به صورت تک جلسه ای یا در جلسات محدود برگزار می‌شوند؛ در مورد موضوع از قبل تعیین شده به ارائه مطالب علمی و فنی پرداخته می‌شود. در حالت کلی، آن موضوع مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و از نقطه نظرهای مختلف، در تمام جوانب مورد سنجش قرار می‌گیرد. سمینارهای مجازی، وبینار نامیده می‌شوند.

سخنرانی

روش آموزش به سبک سخنرانی یک روش قدیمی و منسوخ می‌باشد. در این روش، یک کارشناس به صورت متکلم وحده، اقدام به صحبت کردن در زمینه یک موضوع خاص نموده و به انتقال دانش می‌پردازد. شرکت ها و سازمان های امروزی، از این روش کمتر استفاده می‌کنند.

تشکیل کلاس های آموزش پرسنل سازمان

هر کدام از ما در زمان تحصیل خود، در کلاس های آموزشی شرکت کرده‌ایم و به خوبی می‌دانیم که در کلاس های آموزشی چه خبر است اما بحث بر سر این است که کلاس های آموزش مجازی بهتر هستند یا کلاس های آموزش حضوری؟

از آنجایی که برگزاری کلاس های غیرحضوری آموزش کارکنان، باعث صرفه جویی در زمان و جلوگیری از اتلاف هزینه برای مدیران و پرسنل سازمان ها می‌شود؛ این روش، امروزه در بین مؤسسات و سازمان ها از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و نسبت به روش های قبلی پرکاربرد می‌باشد.

بهترین روش برای آموزش غیرحضوری کارکنان سازمان ها

با کمی جست و جو در گوگل متوجه خواهید شد که امروزه، تیم‌ها و گروه‌های زیادی در حوزه یادگیری مجازی کارکنان، فعالیت می‌کنند. اگر بخواهید در مورد هر کدام، به جمع آوری اطلاعات و تحقیق بپردازید؛ ممکن است روزها یا حتی ماه‌ها درگیر و سردرگم شوید. لذا ما در این پست آموزشی، تصمیم گرفته‌ایم تا یکی از بهترین سایت‌های آموزش مجازی را به حضورتان معرفی کنیم.

مجموعه فرادرس، یکی از بزرگ‌ترین ارائه دهندگان آموزش‌های آنلاین می‌باشد. در این پلتفرم، برای راحتی مدیران و کارکنان سازمان‌ها، یک طرح آموزشی با عنوان آموزش سازمانی فرادرس، با بیش از ۵۰۰۰ عنوان آموزشی نرم و سخت طراحی شده است و به مدیران منابع انسانی سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که با صرف حداقل هزینه، به بیش از ۲۲۰۰۰ ساعت آموزش دسترسی پیدا کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این طرح و مشاهده پلن‌های مالی آموزش سازمانی فرادرس، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

کلام آخر در رابطه با ضرورت آموزش کارکنان در سازمان

دوستان و همراهان گرامی، تا به این بخش از مقاله، در مورد بایدهایی که مدیران هر سازمان را برای آموزش منابع انسانی خود مجاب می‌کند؛ صحبت کرده و بهترین روش برای ارتقای سطح علمی و کیفی سازمانتان معرفی نمودیم. امیدواریم در انتها بتوانید با ارائه ویدئوهای آموزشی و بهره بردن از خدمات فرادرس، به پیشرفت مدنظر خودتان دست پیدا کنید. پیشنهاد می‌شود سرمایه گذاری در این حوزه را همواره در دستور کارتان قرار دهید تا به نتایج مطلوب آن دست پیدا کنید. موفق و پایدار باشید

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.