دستگاه تزریق پلاستیک چیست – بررسی انواع و طرز کار تزریق پلاستیک - تکفارس 
دستگاه تزریق پلاستیک چیست – بررسی انواع و طرز کار تزریق پلاستیک - تکفارس 

دستگاه تزریق پلاستیک چیست – بررسی انواع و طرز کار تزریق پلاستیک

کسری نراقی
۲ آذر ۱۴۰۱ - 10:00
دستگاه تزریق پلاستیک

اگر امروزه به خوبی به اطرافمان نگاهی بیندازیم می‌توانیم مشاهده کنیم که بسیاری از وسایل در نزدیکی ما از جنس پلاستیک هستند و خیلی از وسایل که حتی تا قبل از این به‌صورت آهنگی و آلومینیومی بودند به خاطر هزینه ساخت پایین‌تر به شکل پلاستیکی تغییر جنس داده‌اند و البته خرید آنها هم برای مشتریان بسیار به صرفه‌تر شده است. تمامی وسایل پلاستیکی که می‌توانیم مشاهده کنیم با استفاده از دستگاهی با نام دستگاه تزریق پلاستیک تولید شده‌اند که مواد اولیه تولید پلاستیک با فرمول و مقدار مشخصی در دستگاهی وارد می‌شود و بعد از آن برای تولید انواع وسایل پلاستیکی مورد استفاده به‌صورت خانگی و صنعتی بکار گرفته می‌شود. در این مطالب می‌خواهیم شما را با یکی از مهم‌ترین صنایع و پرکاربردترین آنها در زمینه تولید وسایل و لوازم پلاستیکی آشنا کنیم تا شما هم در صورت علاقه‌مند بودن به این شغل بتوانید در این راه کسب و کار خود را راه اندازی و درآمدزایی کنید.

آشنایی با دستگاه تزریق پلاستیک

همان‌طور که ذکر شد یکی از دستگاه‌های مهم در زمینه‌ی تولید وسایل پلاستیکی دستگاهی جهت تزریق پلاستیک می‌باشد که در این دستگاه‌ها مواد پلاستیکی به صورت ذوب شده درمی آید و از راه سیلندرهای تعبیه شده با فشار به داخل قالب تزریق پلاستیک وارد شده و پس از کاهش دمای آن به شکل قالب مشخص شده که می‌تواند هر وسیله‌ای باشد دربیاید. در دنیای امروز که دیگر استفاده از وسایلی از جنس فلزی مانند آهن، مس، آلومینیوم و … جای خود را به وسایل پلاستیکی داده است می‌توانیم لوازمی را با مواد مختلف پلاستیکی درست کنیم که هرکدام از آنها در صنایع و مشاغل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از دلایل استفاده از این وسایل پلاستیکی ارزان بودن و همچنین باکیفیت بودن بودن آن است که در کنار دوام آن نسبت به وسایل فلزی می‌تواند جایگزین خوبی برای استفاده روزمره مردم باشد.

دستگاه تزریق پلاستیک

رشد کاربرد وسایل پلاستیکی چه به‌صورت یک‌بار مصرف و چه مصرف‌های چندباره باعث شده است تا تقاضا برای این محصولات ارزان بیش از پیش افزایش پیدا کند و به همین علت هم استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک در سال‌های گذشته رشد بالایی داشته است. قبل از هر چیز برای اینکه با جزئیات و خصوصیات کار کردن با دستگاه‌های تزریق پلاستیک به خوبی آشنا شوید می‌توانید از مجموعه آموزش‌های آنلاین فرادرس کمک بگیرید تا به‌عنوان یک استادکار ماهر توانایی کار کردن با انواع دستگاه تزریق مواد پلاستیکی را داشته باشید.

روش کار دستگاه های تزریق پلاستیک

نوع کار دستگاه‌های تزریق پلاستیک به این شکل است که ابتدا مواد خام از جنس پلاستیک که در پالایشگاه‌ها تولید شده است در بخش ورودی آن که قیف مخصوصی است ریخته می‌شود و بعد از آن دستگاه با استفاده از هیتر و المنت‌های داغی که دارد مواد با به‌صورت مذاب و خمیری شکل در می‌آورد. در این حالت این مواد مذاب به سمت سیلندرهای مخصوصی هدایت می‌شوند که از راه میله خاصی به سمت یک قالب دستگاه تزریق خواهند شد. با در اختیار داشتن مواد اولیه مورد استفاده در این دستگاه و همچنین انواع قالب‌های تزریق پلاستیک می‌توانیم وسایل و لوازمی را در سایز و اندازه‌های مختلفی بسازیم و به‌سادگی مورد استفاده قرار دهیم. اگر بخواهید خودتان می‌توانید از شرکت‌های تولید کننده در این زمینه دستگاه تزریق پلاستیک را تهیه کنید و کسب و کار خودتان را در زمینه تولید لوازم پلاستیکی ایجاد کنید. البته اگر لازم باشد برای کاهش هزینه‌ی اولیه می‌توانید تنها قالب‌های مخصوص تزریق پلاستیک را به شرکت‌هایی که خودشان عمل تزریق را انجام می‌دهند تحویل دهید تا محصولات و وسایل مورد نیازتان را تولید کنند.

اگر تعداد و میزان تولید محصولاتی پلاستیکی که می‌خواهید با تیراژ بالا باشد می‌توانید به شرکت‌های مختلفی که کار تخصصی تزریق پلاستیک را در حجم بالا انجام می‌دهند مراجعه کنید تا هزینه‌ی ساخت وسایل پلاستیکی مورد نیازتان مقرون به‌صرفه تر باشد و از ظرفیت و قدرت کارگاه‌های بزرگ جهت تولید محصولات مورد استفاده‌تان بهره‌مند شوید. در حالت کلی فرقی ندارد وسیله‌ای که می‌خواهیم یک قطعه برای ساختمان باشد یا یک قطعه داخلی خودرو، ظرف نگهدارندِ دارو باشد یا لوله‌ی پلاستیکی خودکار، شما می‌توانید به‌سادگی با مراجعه کردن به کلیه کارخانجات تزریق پلاستیک هرکدام از این قطعات را که بخواهید سفارش بدید و تهیه کنید. البته بین کارگاه‌های تزریق پلاستیک با کارخانه تزریق پلاستیک تفاوت‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید به‌راحتی برای تهیه و تولید قطعات مورد نیازتان با استفاده از خدمات تزریق پلاستیک اقدام کنید.

دستگاه تزریق پلاستیک

بررسی قیمت دستگاه تزریق پلاستیک

یکی از مهم‌ترین معیارهایی که برای تولید وسایل پلاستیکی در نظر گرفته می‌شود قیمت دستگاه تزریق پلاستیک است که باید بیشتر از هر چیزی به کاربرد و ویژگی‌های آن دقت کنیم تا بتوانیم هر دستگاهی را مطابق با نوع تولید، نوع عملکرد و همچنین حجم تولید مقایسه و تهیه کنیم. از جمله موارد مهمی که در مورد هزینه و قیمت تمام شده دستگاه‌های تزریق پلاستیک مطرح است عبارت‌اند از:

  • مقدار ظرفیت تولیدی دستگاه
  • مقدار حجم مخزن نگهداری دستگاه
  • نوع قالب تعبیه شده در دستگا
  • هزینه های نگهداری دستگاه
  • پیدا کردن آسان قطعات و لوازم جانبی
  • به صرفه بودن و کم هزینه بودن قطعات جانبی
  • آسانی کار با دستگاه
  • مقدار مقاومت دستگاه در مقابل سایش
  • امکانات و ویژگی های جانبی دستگاه
  • میزان قدرت و فشار تزریق دستگاه

البته برای اینکه هزینه‌ی تولید دستگاه‌های تزریق دقیق‌تر مشخص شوند می‌توانیم معیار و ملاک‌های دیگری نیز داشته باشیم که همه‌ی این موارد می‌تواند در افزایش و یا کاهش قیمت دستگاه‌های تزریق پلاستیک اثرگذار باشد. در کنار هزینه و قیمت خود دستگاه باید به نوع قالب مورد استفاده برای تزریق نیز توجه کنیم که البته یکی از عوامل بالا رفتن قیمت دستگاه‌های تزریق پلاستیک همین نوع قالب مصرفی می‌باشد.

دستگاه تزریق پلاستیک

در حال حاضر قالب‌های مصرفی برای تزریق پلاستیک خود قیمت‌های مختلفی دارند که برای قیمت گذاری آنها عوامل و معیارهای متعددی وجود دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • نوع جنس قطعه
  • ابعاد و سایز قطعه مانند طول، عرض و ارتفاع
  • تعداد حفره های ایجاد شده در قطعات
  • وجود محل قرارگیری پیچ در قطعات
  • نوع کیفیت سطوح قطعات
  • مقدار تیراژ تولید قطعات
  • نوع شکل قطعه
  • مقدار پیچیدگی در طراحی قطعه

مواردی که در بالا درباره عوامل اثرگذار بر قیمت نهایی قالب های پلاستیکی گفته شد خیلی حیاتی و مهم هستند و وقتی که بخواهیم یک قالب تزریق قطعات پلاستیکی را تولید کنید باید مشخص کنیم آن قطعه چه بخش هایی دارد و از چه سطوح و پیچیدگی هایی تشکیل شده است. بر این اساس کارایی قطعات تولید شده به قالب تزریق پلاستیک کاملا وابسته هستند و بعد از بررسی کامل و تولید قالب آن را به دستگاه تزریق پلاستیک می چسبانیم تا بتوانیم وسایل پلاستیکی مطابق با همان قالب را بسازیم.

دستگاه تزریق پلاستیک

آشنایی با انواع دستگاه تزریق پلاستیک

دستگاه‌های تزریق پلاستیک انواع مختلفی دارند که در مدل‌های متعددی ساخته و تولید می‌شود. البته امروزه این دستگاه‌ها توسط کارخانجات و کمپانی‌های زیادی در سراسر جهان تولید می‌شود که هرکدام امکانات و جزئیات خاص خودشان را دارند. در این بخش منظور ما از انواع دستگاه تزریق مربوط به یک برند و شرکت خاص نیست و هر دستگاهی که تولید می‌شود در دسته بندی‌های زیر قرار می‌گیرد

دستگاه های تزریق پلاستیک برقی

در حال حاضر می‌توانیم مشاهده کنیم که در بسیاری از شرکت‌های بزرگ از دستگاه‌های تزریق پلاستیک برقی استفاده می‌شود که دارای موتوری با سرعت بالاتر از نسل‌های قبلی است و کلیه‌ی مراحل و فرآیند تولید وسایل پلاستیکی به‌صورت دیجیتالی و الکترونیکی انجام می‌شود. دقت تولید در این نوع دستگاه‌های برقی بسیار بالاست و عمل تکرار پذیری در آنها نیز بسیار سریع انجام می‌شود.

انرژی مورد استفاده در این نوع از دستگاه‌های تزریق پلاستیک نسبت به دستگاه‌های نسل قبل‌تر آن خیلی کمتر است و در حال حاضر دستگاه ای تزریق پلاستیک برقی با بهره بردن از بخش‌های دیجیتالی می‌توانند کار کنترل تولید را انجام دهند و با استفاده از این کار نیازی به مراقبت بیشتر در هنگام تولید نداریم که در نتیجه هزینه‌ی تولید وسایل پلاستیکی نیز در این حالت کاهش پیدا خواهد کرد. از مزایای قطعات پلاستیکی تولید شده با استفاده از دستگاه‌های تزریق برقی عدم استفاده از مواد روغنی است که می‌توانیم از آنها برای تولید قطعات پلاستیکی بهداشتی استفاده کنیم و این دستگاه‌ها می‌توانند در تولید وسایل خیلی بزرگ تا بسیار ریز مورد استفاده قرار بگیرند.

دستگاه های تزریق پلاستیک هیدرولیکی

این نوع از دستگاه‌های تزریق پلاستیک قبل از نوع برقی آن طراحی و تولید شده بوده است و در سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۸۰ مورد استفاده قرار می‌گرفته ولی با تولید دستگاه‌های برقی استفاده از این نوع دستگاه‌ها به پایان رسید. در این نوع دستگاه‌های تزریق از جک‌های هیدرولیکی استفاده می‌کنیم که با بهره بردن از جک هیدرولیک می‌توانیم دو نیمه قالب پلاستیکی را به هم فشار بدهیم تا مواد مذاب پلاستیک داخل حفره‌های موجود در قالب بروند و شکل نهایی قطعه را ایجاد کنند.

دستگاه های تزریق پلاستیک هیبریدی

مدل کامل‌تری که بعد از دستگاه‌های برقی و هیدرولیکی ساخته شد و توانست در بازار فروش مورد استقبال تولیدکنندگان وسایل پلاستیکی قرار گیرد دستگاه تزریق پلاستیک هیبریدی می‌باشد. میزان تکرار پذیری و دقت در این نوع دستگاه‌ها بسیار زیاد بوده و همچنین در مورد انرژی استفاده شده بسیار به‌صرفه بوده و مصرف کمی دارند. البته این نوع دستگاه‌ها نسبت به نوع هیدرولیکی و برقی سروصدای کمتری ایجاد می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا بهره‌وری و بازدهی دستگاه‌ها بیشتر شود. از جمله دلایل محبوبیت دستگاه‌های هیبریدی می‌توان به سادگی طرز استفاده و همچنین بازدهی بالای آنها اشاره کنیم.

دستگاه تزریق پلاستیک

مواد اولیه تزریق وسایل پلاستیکی چیست؟

بعد از اینکه نسبت به دستگاه‌های تزریق پلاستیکی اطلاعات کاملی به‌دست آوردیم بد نیست درباره‌ی نوع مواد مصرفی که برای تولید قطعات پلاستیکی بکار می‌رود نیز صحبت کنیم. تمامی این مواد برای تولید وسایل و لوازم باکیفیت پلاستیکی بکار استفاده می‌شود تا بتوانیم با بهره بردن از دستگاه‌های نوین تزریق پلاستیک، محصولات بادوام و با کمترین هزینه تولید کنیم. در ادامه به معرفی مواد مورد استفاده برای ساخت قطعات پلاستیکی می‌پردازیم.

رزین ها

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین موادی که در هنگام تزریق پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد رزین پلاستیک است که از آن به‌عنوان نقش اصلی در تولید ماده‌ی پلاستیک نام برده می‌شود. در اصل رزین‌ها در آخر کار به مواد پلاستیکی و محصولات نهایی تبدیل می‌شوند. رزین‌ها موادی از نوع پلیمر هستند که با در اختیار داشتن ساختار جالب و جذاب خود تولیدکنندگان را ترغیب می‌کنند انواع لوازم و تجهیزات پلاستیکی را تولید کنند.

سوال: ماده پلیمری چیست؟

پلیمرها نوعی از ماده هستند که درشت مولکول بوده و از مولکول‌های خیلی بزرگ و ترکیب فرمولی تکرار شونده ساخته شده‌اند. ماده پلیمر چه به طبیعی و چه مصنوعی به خاطر ویژگی‌های خوبی که دارد به‌راحتی در زندگی امروزی ما یافت می‌شوند. یکی از نمونه‌های طبیعی برای پلیمر، توالی ژنتیکی یا DNA و همچنین پروتئین‌ها هستند و نمونه‌ی مصنوعی آن نیز از جنس پلی استراین می‌باشد که نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارند.

سوال: برای تزریق پلاستیک از چه پلیمری استفاده می شود؟

در پاسخ این سؤال باید گفت نوع خاصی از پلیمرها وجود دارند که برای تولید محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از آنها برای دستگاه تزریق پلاستیک بهره برده می‌شود. واکنش خاص پلیمرها به هنگام گرمایش بالا و ذوب شدن دلیل استفاده از این مواد برای تزریق پلاستیک می‌باشد و یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مواد پلیمری که برای تزریق پلاستیک توسط کارخانجات تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد ماده‌ی پلی اتیلین است. به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مواد اولیه برای تولید و تزریق پلاستیک می‌توانیم از دسته‌ی پلی اتیلین ها استفاده کنیم چون در عین ویژگی‌های خوب و مناسب آنها، طرز استفاده‌ی ساده‌ای دارند و آنها را به یکی از مهم‌ترین و بهترین مواد تزریق پلاستیک تبدیل کرده است.

جمع بندی درباره دستگاه تزریق پلاستیک

در این مطلب سعی کردیم درباره علت استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک برای تولید وسایل و لوازم پلاستیکی صحبت کنیم و در مورد مزایای مهم کار با این دستگاه‌ها به طور کامل مواردی را بیان کنیم. در ادامه انواع دستگاه‌های تزریق پلاستیک و خصوصیات و ویژگی‌های آنها را شرح دادیم و با برخی مواد اولیه برای تولید محصولات پلاستیکی آشنا شدیم. حال اگر بخواهید از تمامی جزئیات، طرز کار و تولید دستگاه‌های تزریق پلاستیک مطلع شوید می‌توانید با استفاده از فیلم‌های آموزشی فرادرس اطلاعات کاملی را به‌دست بیاورید و در این زمینه به یک تولیدکننده ماهر و باتجربه تبدیل شوید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.