منتظر افزایش بی سابقه قیمت دستگاه های الکترونیکی در سال آینده باشید - تکفارس 
منتظر افزایش بی سابقه قیمت دستگاه های الکترونیکی در سال آینده باشید - تکفارس 

منتظر افزایش بی سابقه قیمت دستگاه های الکترونیکی در سال آینده باشید

افشین نوری
۱ آذر ۱۴۰۱ - 16:22
منتظر افزایش بی سابقه قیمت دستگاه های الکترونیکی در سال آینده باشید - تکفارس 

این‌روزها هزینه ساخت دستگاه‌های الکترونیکی وابستگی زیادی به هزینه تراشه و نیمه‌رساناهای  داخل آن‌ها پیدا کرده است و در ماه‌های اخیر ما شاهد افزایش بی‌سابقه قیمت‌ وافرهای نیمه‌رسانا بودیم. 

شرکت TSMC به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده تراشه اعلام کرده است که هزینه وافرهای ۳ نانومتری‌اش برای ساخته تراشه‌های الکترونیکی به ۲۰ هزار دلار افزایش یافته است که این رقم حدودا ۷ برابر قیمت وافرهای ۷ نانومتری در سال ۲۰۱۸ است. TSMC در حال حاضر دو نوع فناوری ۳ نانومتری دارد که N3E و N3 نام دارند و نوع اول بسیار بهینه‌تر از نوع دومی است و احتمالا قیمت ۲۰ هزار دلار مربوط به همین مدل N3E است. 

البته در حال حاضر اکثر دستگاه‌های الکترونیکی از نیمه‌رساناهای مبتنی بر لیتوگرافی‌های N5P, N4, N4E, N4X, 4N شرکت TSMC استفاده می‌کنند و انتظار نمی‌رود که به‌زودی شاهد افزایش چشمگیر قیت این محصولات باشیم. اما پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها به‌تدریج از سال آینده شروع به افزایش کنند.

 هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های فناوری مثل اپل، کپالکام و مدیاتم از فناوری‌های TSMC استفاده می‌کنند و انتظار می‌رود تراشه‌های A17 اپل، دایمنسیتی ۱۰۰۰۰ مدیاتک و اسنپدراگون ۸ نسل ۳ کوالکام از وافرهای ۳ نانومتری TSMC بهره بگیرند و به این ترتیب در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ باید انتظار افزایش قیمت محصولات ساخته شده با این تراشه‌ها را داشته باشیم.

این در حالیست که سامسونگ رقابت را به TSMC باخته است و تقریبا همه شرکت‌ها به‌دنبال فناوری‌های TSMC برای ساخت تراشه‌های خودشان هستند. حالا باید ببینیم در سال آینده وضعیت به چه صورت پیش خواهد رفت.

منبع: Notebookcheck

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید