تراشه A17 آیفون ۱۵ پرو احتمالاً گرانترین تراشه موبایلی دنیا خواهد بود - تکفارس 
تراشه A17 آیفون ۱۵ پرو احتمالاً گرانترین تراشه موبایلی دنیا خواهد بود - تکفارس 

تراشه A17 آیفون ۱۵ پرو احتمالاً گرانترین تراشه موبایلی دنیا خواهد بود

افشین نوری
۱ آذر ۱۴۰۱ - 13:38
تراشه A17

اپل قصد دارد سال آینده تراشه A17 خود را برای استفاده در سری آیفون ۱۵ پرو، با استفاده از فناوری ۴ نانومتری TSMC بسازد& اما ظاهرا این شرکت تایوانی احتمالا تراشه مذکور را با قیمت بالاتری تولید خواهد کرد که‌ درنهایت ممکن است منجر به افزایش قیمت مدل‌های آیفون ۱۵ پرو بشود. 

هنوز قیمت وافرهای ۴ نانومتری TSMC مشخص نیست اما این شرکت هر سال قیمت وافرهای خود را افزایش داده است. سال گذشته قیمت وافرهای ۵ نانومتری این شرکت ۱۶ هزار دلار بود و به نظر می‌رسد که در مورد وافرهای ۳ نانومتری این قیمت به ۲۰ هزار دلار افزایش خواهد یافت. 

البته شاید اپل در مذاکرات خود بتواند قیمت آن را کمی کاهش دهد ولی انتظار نمی‌رود که کاهش چندانی رخ بدهد. گفته می‌شود تراشه A17 اپل با استفاده از فناوری N3E شرکت TSMC ساخته خواهد شد که عملکرد بهتر و مصرف انرژی پایین‌تری نسبت به لیتوگرافی N3 خواهد داشت. اپل امسال برای ساخت A16 هزینه‌ای معادل دو برابر هزینه ساخت A15 پرداخت کرد و اگر چنین اتفاقی برای A17 بیفتد قطعا افزایش قیمت چشمگیری را شاهد خواهیم بود. 

طبق گزارش‌ها، هزینه ساخت A16 برابر با ۱۱۰ دلار بود که تقریبا ۱۰ درصد قیمت خرده‌فروشی آیفون ۱۴ پرو را تشکیل می‌دهد. انتظار می‌رود هزینه ساخت A17 به ۱۵۰ دلار برسد که این موضوع احتمالا باعث فراتر رفتن قیمت پایه آیفون ۱۴ پرو از ۹۹۹ دلار خواهد شد. 

البته توصیه ما به کسانی که امسال گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و‌ ۱۴ پرو مکس را خریدند این است که سال آینده گوشی خود را ارتقا ندهند و حداقل تا سال ۲۰۲۵ صبر کنند. 

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید