افت شدید قیمت پردازنده های سری رایزن ۷۰۰۰ ای ام دی به خاطر نبود تقاضا - تکفارس 
افت شدید قیمت پردازنده های سری رایزن ۷۰۰۰ ای ام دی به خاطر نبود تقاضا - تکفارس 

افت شدید قیمت پردازنده های سری رایزن ۷۰۰۰ ای ام دی به خاطر نبود تقاضا

افشین نوری
۱ آذر ۱۴۰۱ - 10:59
افت شدید قیمت پردازنده های سری رایزن ۷۰۰۰ ای ام دی به خاطر نبود تقاضا - تکفارس 

ای ام دی اخیرا از پردازنده‌‌های سری رایزن ۷۰۰۰ با معماری Zen 4 رونمایی کرد و حالا به نظر می‌رسد که فروش این پردازنده‌ها بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت. 

طبق یک گزارش جدید، فروشندگان این پردازنده‌ها در سراسر جهان به‌خاطر نبود تقاضای کافی برای آن‌ها مجبور شده‌اند قیمت‌ها را کاهش دهند و مثلا در اروپا و چین قیمت‌ها حدود  ۳۰ درصد و در آمریکا حدود ۱۵ درصد کاهش یافته‌اند.

فروشگاه‌های Newegg, Amazon, GameStop و B&H حدود ۱۲۰ دلار قیمت مدل‌های ۷۹۵۰X و ۷۹۰۰X را کاهش داده‌اند و قیمت فعلی پردازنده‌های ۷۷۰۰X و ۷۶۰۰X حدود ۵۰ دلار کمتر از قیمت زمان معرفی آن‌هاست. 

این کاهش قیمت‌ها ابتدا از بازار چین شروع شد و  هنوز هم ادامه دارد. برای مثال، پردازنده ۷۹۵۰X هم‌اکنون ۲۷ درصد پایین‌تر از قیمت اولیه اش در چین به فروش می‌رود. و در اروپا نیز اکثر پردازنده‌های سری Zen 4 ای ام دی حدود ۲۰۰ یورو پایین‌تر از قیمت اولیه‌شان فروخته می‌شوند. البته بخشی از این افت قیمت‌ها احتمالا به خاطر روز بلک فرایدی در اروپا و آمریکاست باشد و در چین هم ممکن است چنین رویدادی باشد. 

 این آمار نشان می‌دهد که سری رایزن ۷۰۰۰ ای ام دی از نظر فروش توان رقابت با پردازنده‌های اینتل را ندارند و اخیرا جدیدترین لیست استیم نیز این موضوع را نشان می‌داد. شاید یکی از دلایل اقبال کم مشتریان به این پردازنده‌ها آن باشد که برای استفاده از آن‌ها نیاز به مادربورد خاصی است همه کاربران امکان تهیه آن را ندارند. ضمن اینکه این مادربوردها فقط از رم DDR5 پشتیبانی می‌کنند. 

این در حالیست که پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل از رم  DDR4 پشتیبانی می‌کنند و امکان ارتقا آن به DDR5 نیز وجود دارد. در هرحال باید منتظر بمانیم و ببینیم که ای ام دی برای جبران افت فروش سری رایزن ۷۰۰۰ خود چه تدبیری می‌اندیشد.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید