چگونه اسپیکر خود را به شکل اصولی تمیز کنیم؟ - تکفارس 
چگونه اسپیکر خود را به شکل اصولی تمیز کنیم؟ - تکفارس 

چگونه اسپیکر خود را به شکل اصولی تمیز کنیم؟

سپهر بندزر
۲ آذر ۱۴۰۱ - 00:09
اسپیکر

گرد و خاک همواره به عنوان پاشنه آشیل لوازم منزل و مخصوصا اسپیکر ها شناخته می‌شود و در مقابل مو و پر حیوانات خانگی یک برنده بی چون و چرا است.

اگر شما نیز یکی از دارندگان سیستم‌های صوتی Hi-Fi یا سینمای خانگی هستید، می‌دانید که مبارزه با گرد و خاک به هیچ عنوان پایان نمی‌یابد و از طرفی، شما نیز علاقه ندارید تا این ذرات کوچک و اعصاب خورد کن روی تجهیزات کاربردی و گران قیمت شما بنشینند.

گرد و خاک می‌تواند در بدنه اسپیکر و حتی روی روکش باقی بماند و حتی به داخل اجزا سخت افزاری و مهم توییترها و ووفرها نفوذ کند و حجم و کیفیت صدای آنها را تحت تاثیر قرار دهد. چه اسپیکرهای شما از مدلهای کتابی و حتی بلوتوث باشد، تمیز کردن اسپیکر یک روش کاربردی و تاثیر گذار برای بهبود کیفیت و حجم صدا است و از طرفی به زیبا شدن ظاهر آن نیز کمک شایانی می‌کند.

فرایند تمیز کردن اسپیکرها آسان و سریع است و در چند مرحله به پایان می‌رسد.

تمیز کردن اسپیکر

اسپیکر

اگرچه منبع تمامی صداهای جادویی اسپیکر، همان سخت افزار و اجزا داخلی است، اما چهارچوب خارجی و ظاهر، تاثیر قابل توجهی در زیبایی آن دارد و تا حدی بر کیفیت صدا نیز تاثیر می‌گذارد.

اگر به شکل مداوم از اسپیکر خود مراقبت می‌کنید، تنها به دستمال میکروفایبر یا حتی دستمال نخی نیاز خواهید داشت تا بتوانید تمامی گرد و خاک موجود روی بدنه اسپیکر را بزدایید. ازاینرو، چه بدنه اسپیکر شما از چوب یا MDF ساخته شده باشد، این دستمال ها می‌توانند برای فرایند رسیدگی به اسپیکر کاربردی باشند.

قدم اول: در بخش اول، نیاز خواهید داشت تا برای ایجاد رطوبت روی دستمال از میزان کمی آب ولرم استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که دستمال شما به طور کامل خیس نشود، زیرا برای بدنه‌ بعضی از اسپیکرها که از چوب ساخته شده اند نا مناسب است.

پاک کننده چوب یکی دیگر از گزینه‌های پیش رو است که می‌توانید قبل از استفاده، مقدار کمی از آن را روی دستمال اسپری کنید( قبل از استفاده توضیحات مواد پاک کننده را حتما بخوانید تا با مشکل مواجه نشوید).

اسپیکر

قدم دوم: اولین قدم از تمیزکاری خود را از اطراف اسپیکر شروع کنید و سعی کنید تا در موازات طرح و نقش چوب، اسپیکر را تمیز کنید.

قدم سوم: پس از تمیز کردن بدنه با دستمال مرطوب، حالا وقت آن فرا رسیده تا با استفاده از دستمال میکروفایبر خشک تمامی رطوبت موجود روی بدنه را جمع آوری کنیم.

تمیز کردن دریچه اسپیکر

اگرچه بسیاری از طرفداران و مالکان اسپیکرهای Hi-fI بر این باور هستند که نگهداشتن دریچه اسپیکر به نوعی توهین به مقدسات است، اما اگر کمی به لایه های دریچه نگاه بیندازیم، متوجه می‌شویم که محافظ دریچه برای جمع آوری گرد و خاک و ضربات درنظر گرفته شده و به نوعی همانند یک فیلتر است.

درست است که محافظ دریچه اسپیکر وظیفه جمع‌ ‌آوری گرد و خاک را برعهده دارد، اما تمیز کردن آن نیز خالی از لطف نیست و در این بخش می‌خواهیم نحوه تمیز کردن آنرا بدون وارد شدن آسیب آموزش دهیم.

قدم اول: اگر محافظ دریچه اسپیکر شما اندکی خاک و مو به خود جمع کرده و در ظاهر آن تفاوت خاصی ایجاد نشده است، می‌توانید به آرامی و از طریق یک مسواک یا برس بزرگ یا کوچک گرد و خاک موجود را جمع آوری کنید(به یاد داشته باشید که باید قبل از اینکار، برس و مسواک خود را تمیز کنید، واگرنه آلودگی‌های بیشتری به دریچه منتقل می‌شود).

اسپیکر

قدم دوم: پس از تمیز کردن محافظ دریچه، بهتر است آنرا جدا کنید تا به بخش‌های بیشتری از اجزا دسترسی داشته باشیم.

بسیاری از محافظ ها با حالات مختلفی به اسپیکر متصل شده اند، پس اگر نمی‌توانید آنرا به درستی جدا کنید و علاقه‌ای به شکسته شدن بدنه ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما دفترچه راهنمای همراه با اسپیکر را مطالعه کنید.

پشت محافظ اکثر اسپیکرها تکه پلاستیکی متصل شده است که وظیفه انتقال صدا را برعهده دارد و به نوعی همانند درپوش نیز عمل می‌کند. این بخش در بعضی از اسپیکر ها به کنار بدنه منتقل شده است و اگر پیچ‌های متصل شده به بدنه را مشاهده می‌کنید، بهتر است آنها را جدا کنید.

اسپیکر

قدم سوم: با جدا کردن درپوش اسپیکر، آنرا روی سطح صافی قرار دهید و با استفاده از مسواک تمیز به آرامی آلودگی‌های سطوح اسپیکر را پاک کنید. بسیاری از درپوش‌ها از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند که در صورت فشار بسیار کم می‌شکنند. بنابراین، آنها را به آرامی تمیز کنید و از فشار آوردن پرهیز کنید.

قدم چهارم: در این مسیر می‌توانید از دستمال‌های خود هم استفاده کنید. اما برای اینکه آلودگی ها به سرعت و کاملا پاک شوند، بهتر است از رطوبت آب گرم استفاده کنید و به آرامی روی درپوش اسپیکر بکشید. پس از اینکار، با استفاده از دستمال خشک رطوبت را جمع کنید.

قدم پنجم: درپوش‌های فلزی و پلاستیکی به راحتی با آب شسته می‌شوند و پس از می توانید از طریق جریان هوا یا سشوار آن را خشک کنید.

اسپیکر

تمیز کردن ووفرها

ووفرها، درایورهای بزرگتری در بدنه اسپیکر هستند که مسولیت تمامی فرکانس‌های کم، بالا، متوسط و حجم صدا را قبول می‌کنند. این اجزا بسیار مهم از متریال‌هایی مانند: چوب، سیلیکون، پلیمر، کولار و حتی کاغذ ساخته شده‌اند.

جنس بدنه بعضی از آنها به گونه‌ای است که اگر مراقب نباشید، خواهند شکست و برخی مدل نیز سفت‌تر از آن چیزی هستند که تصور می‌کنید.

قدم اول: برای تمیز کردن ووفرهای نازک و ضعیف که بعضی از آنها از کاغذ ساخته شده‌اند، بهتر است از مواد مرطوب و آب استفاده نکنیم. بااین وجود، بهتر است به سراغ مواردی جایگزین مانند: مسواک و دستمال برویم تا بتوانیم گرد و خاک موجود را جمع‌آوری کنیم. همچنین، هوای فشرده نیز، گزینه مطلوبی برای تمیز کردن است و می تواند به سرعت ووفر را برای شما تمیز کند.

اسپیکر

قدم دوم: برای ووفرهایی که از متریال‌های قوی‌تری مانند چوب و پلیمر ساخته شده‌اند، می‌توانید ابتدا از هوا استفاده کنید و سپس با استفاده از دستمال میکروفایبر خود روی آن را تمیز کنید. هرچند، حین تمیز کردن مراقب باشید تا زیاد به بخش وسط فشار وارد نکنید، زیرا ممکن است وسط ووفر بشکند.

قدم سوم: سپس با دستمال خشک خود روی آنرا تمیز کنید.

قدم چهارم: در آخر، همچنین می‌توانید اطراف ووفر را با دستمال تمیز کنید و با اینکار به سلامت اجزا آن نیز اهمیت خواهید داد.

اسپیکر

تمیز کردن توییترها

اگرچه، معمولا ووفرها و درایورها به شکلی مقاوم تولید می‌شوند، اما توییترها درایورهای کوچکی هستند که در بالای اسپیکر قرار می‌گیرند و با لرزش و فرکانس بالا سر و کار دارند. از اینرو، توییترها به عنوان بخش حساس شناخته می شوند و اجزا تشکیل دهنده آنها به گونه‌ای نیست که کاملا قابل تمیز کردن باشند. به همین دلیل می‌توانیم از طریق هوای فشرده به این وضع خاتمه دهیم.

برای تمیز کردن توییترها، باید دستگاه هوای فشرده را چند اینچ از خود توییتر فاصله دهیم و سپس آنرا تمیز کنیم.

اسپیکر

در این بخش سعی کردیم تا نحوه اصولی و پایه تمیز کردن اسپیکر را آموزش دهیم که اگرچه انجام آن بسیار آسان و سریع است، اما بعضی از کاربران از فرایند آن اطلاع ندارند و برخی نیز دوست دارند تا بدون وارد شدن صدمه و درنظر گرفتن احتیاط، لوازم منزل خود را تمیز کنند.

در آخر، در نظر داشته باشید که اگر اسپیکر شما با مشکلات فنی مانند شکستگی روبرو است، بهتر است تا با بررسی این موضوع و درمیان گذاشتن با افراد متخصص مشکل را حل کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید