اتحادیه اروپا می خواهد دیتاسنترهای بزرگی در فضا نصب کند - تکفارس 
اتحادیه اروپا می خواهد دیتاسنترهای بزرگی در فضا نصب کند - تکفارس 

اتحادیه اروپا می خواهد دیتاسنترهای بزرگی در فضا نصب کند

افشین نوری
۲۷ آبان ۱۴۰۱ - 15:31
اتحادیه اروپا می خواهد دیتاسنترهای بزرگی در فضا نصب کند - تکفارس 

در حالیکه تغییرات آب و هوایی تبدیل به نگرانی اصلی کشورهای دنیا شده است، اما برخی کشورها به تعهدات خود در رابطه با انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای پایبند نیستند و همین موضوع شرایط را کمی پیچیده‌تر کرده است. 

آمریکا یکی از همین‌ کشورهاست و علیرغم این که این کشور سایر کشورهای اروپایی و آفریقایی را تشویق به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌کند ما شاهد هستیم‌ که ۶ شرکت از ۱۰ شرکت بزرگ آلاینده هوا، در کشور آمریکا مستقر هستند‌. 

با این حال، اتحادیه اروپا به دنبال روش‌هایی برای کاهش تاثیر منفی دیتاسنترها بر افزایش آلودگی هوا هستند. این اتحادیه همچنین می‌خواهد تاثیر کامپیوترهای با عملکرد بالا (HPC) را روی تغییرات آب و هوایی کاهش دهند. طبق یک گزارش جدید، ظاهرا این اتحادیه قصد دارد دیناسنارهایی را در فضا تاسیس کند. این برنامه بخشی از پروژه Horizon Europe است و هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد دلار را در بر خواهد داشت.

این دیتاسنترهای فضایی قرار است از پنل‌های خورشیدی تغذیه کنند و از طریق ارتباط اپتیکی با زمبن ارتباط برقرار خواهند کرد. ظاهرا اروپا به فناوری ساخت چنین دیتاسنترهایی دست یافته است و در آماده‌سازی مقدمات آن است.

البته قبل از راه‌اندازی چنین دیتاسنترهایی باید بررسی شود که انجام چنین کاری تا چه حد انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش خواهد دا و آیا ماموریت بلندمدت این پایگاه داده‌ها در فضا از نظر مالی مقرون‌به‌صرفه خواهد بود یا نه.

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید