تلسکوپ جیمز وب لحظه انفجار یک ستاره را ثبت کرد - تکفارس 
تلسکوپ جیمز وب لحظه انفجار یک ستاره را ثبت کرد - تکفارس 

تلسکوپ جیمز وب لحظه انفجار یک ستاره را ثبت کرد

افشین نوری
۲۷ آبان ۱۴۰۱ - 08:16
تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا

تلسکوپ جیمز وب که چند ماه پیش به فضا پرتاب شد هم‌اکنون در حال رصد کیهان است و به‌تازگی تصویر زیبایی از لحظه انفجار یک ستاره ثبت کرده است. 

این تصویر با استفاده از دوربین NIRCam تلسکوپ جیمز وب گرفته شده است و یک ستاره را در داخل ابر سیاهی به نام L1527 نشان می‌دهد. وسعت ناحیه ثبت شده چیری در حدود قطر منظومه شمشی ماست و به نظر می‌رسد محل بسیار مناسبی برای شکل‌گیری ستاره‌ها و سیاره‌های جدید خواهد بود. 

تلسکوپ جیمز وب لحظه انفجار یک ستاره را ثبت کرد - تکفارس 

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید نور با شدت بسیار زیادی از داخل ستاره به بیرون ساطع شده است و دارای رنگ‌های آبی و نارنجی است.‌ ابرهای آبی نشان‌دهنده قسمت‌هایی است که در آنجا ابرها ضخامت کمی دارند، اما نواحی نارنجی نشان دهنده قسمت‌هایی است که ابرها ضخامت و تراکم زیادی دارند. قسمت مرکزی تصویر نیز دارای اشکال حبابی‌شکل است که‌ ناشی از پرتاب مواد داخل ستاره است. 

نکته دیگری که در تصویر جدید تلسکوپ جیمز وب به چشم می‌خورد نواحی مملو از مولکول‌های هیدروژن در اطراف ستاره است که  تحت‌تاثیر مواد پرتابی از داخل ستاره قرار گرفته‌اند‌ و امکان به وجود آمدن ستاره‌های جدید را فراهم کرده است. به‌گفته ناسا ابر L1527 حدود ۱۰۰ هزار سال عمر دارد و وزن آن حدود ۲۰ الی ۴۰ درصد وزن خورشید ماست. بد نبست بدانید که ۴.۵ میلیارد سال از عمر خورشید می‌گذرد.‌ 

در هر حال، دانشمندان امیدوار هستند که با بررسی این انفجار ستاره‌ای به اطلاعات جدیدی در رابط با انفجار ستارگان دست یابند و تلسکوپ جیمر وب نیز در این زمینه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. 

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید