افت ۳۰ درصدی بازار DRAM در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ - تکفارس 
افت ۳۰ درصدی بازار DRAM در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ - تکفارس 

افت ۳۰ درصدی بازار DRAM در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲

مهدی حلوائی
۲۶ آبان ۱۴۰۱ - 18:45
حافظه DRAM

بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی ترندفورس (TrendForce)، بازار DRAM در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۲۰۲۱ با افت ۳۰ درصدی روبه‌رو بوده که بزرگ‌ترین افت از سال ۲۰۰۸ به حساب می‌آید.

ترندفورس همچنین اعلام کرده است که قیمت DRAM در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۲ کاهشی ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته که با پیش‌بینی‌های قبلی این شرکت همخوانی دارد. همچنین میزان فروش DRAM سرور در این بازه‌ی زمانی نیز با کاهش روبه‌رو بوده است.

در بین بزرگ‌ترین تولیدکنندگان DRAM، سامسونگ بیشترین کاهش درآمد را تجربه کرده (۳۳.۵ درصد) اما با این وجود، سهم این شرکت از بازار با افزایش ۴۰ تا ۴۳ درصدی مواجه شده است. شرکت‌های SX Hynix و میکرون (Micron) نیز کاهش درآمد حدودی ۲۵ درصدی را تجربه کرده‌اند. افت درآمد شرکت میکرون نسبت به دو شرکت یادشده‌ی دیگر کمتر بوده است.

برترین سازندگان DRAM

با این وجود، شرکت نانیا (Nanya) از بین شش شرکت برتر بازار DRAM با بیشترین افت درآمد روبه‌رو شده (۴۰.۸ درصد) چرا که بازار هدف اصلی محصولات این شرکت، کشور چین است. همچنین درآمد شرکت‌های PSMC و Winbound نیز به‌ترتیب کاهشی ۳۰ و ۳۷.۴ داشته است. این موضوع باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده از برنامه‌ی گسترش کارخانه‌های خود منصرف شوند.

کاهش میزان تقاضا برای ماژول‌های دوربین، شرکت سامسونگ را وادار کرد تا برنامه‌ی ساخت حسگرهای تصویر CMOS را متوقف کند. همچنین شرکت Winbound نیز ظرفیت تولید DRAM در کارخانه‌ی تایچونگ را کاهش داد و تولید انبوه این محصولات در کارخانه‌ی کائوسیونگ را نیز متوقف کرد.

به‌طور کلی افت بازار DRAM منجر به کاهش قیمت رم و حافظه‌های SSD شده و انتظار می‌رود که قیمت این محصولات تا پایان سال جاری میلادی با کاهش بیشتری نیز روبه‌رو شود. ترندفورس پیش‌بینی کرده است که بازار DRAM در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۳ کماکان روندی نزولی را تجربه خواهد کرد.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید