فاش شد: حدود نیمی از افزونه های گوگل کروم اطلاعات کاربران را جمع آوری می کنند - تکفارس 
فاش شد: حدود نیمی از افزونه های گوگل کروم اطلاعات کاربران را جمع آوری می کنند - تکفارس 

فاش شد: حدود نیمی از افزونه های گوگل کروم اطلاعات کاربران را جمع آوری می کنند

افشین نوری
۲۶ آبان ۱۴۰۱ - 10:34
گوگل کروم

طبق یک گزارش جدید حدود نیمی از افزونه‌های کروم اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کنند. 

براساس این تحقیق که روی ۱,۲۳۷ افزونه کروم انجام شده است چیزی حدود ۴۸.۷ درصد این افزونه‌ها اطلاعات شخصی کاربران را جمع‌آوری می‌کنند که این موضوع می‌تواند خطرات زیادی را متوجه کاربرانی کند که از آن‌ها استفاده می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند شامل رمز عبور و نام کاربری، اطلاعات بانکی و موارد دیگر باشد. 

امکان دسترسی این افزونه‌ها به اطلاعات کاربران، به‌خاطر دادن مجوزهایی است که هنگام نصب‌شان به آن‌ها داده می‌شود. طبق گزارش امروز، افزونه‌هایی که برای نوشتن کاربرد دارند مثل Grammarly و Compose AI بیش از هر افزونه دیگری اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کاربران می‌کنند و تقریبا ۸۰ درصد آن‌ها این کار را انجام می‌دهند.  

این افزونه‌ها مجوزهایی زیادی از کاربران درخواست می‌کنند و ریسک نصب آن‌ها ۳.۷ از ۵ است. بنابراین توصیه می‌شود در صورتی که این افزونه‌ها را نصب می‌کنید حتما موارد امنیتی را در نظر بگیرید. 

متاسفانه اکثر کاربران نمی‌دانند که چه مجوزهایی به افزونه‌های کروم در هنگام نصب آن‌ها می‌دهند و خطرات دادن چنین مجوزهایی چیست. بنابراین به کاربران توصیه می‌شود‌ که افزونه‌های موردنیاز خود را از توسعه‌دهندگان معتبر دریافت کنند. 

و البته به این نکته هم توجه داشته باشید که مثلا یک افزونه مسدودکننده تبلیغات نیازی به دسترسی به میکروفون دستگاه شما ندارد و اگر درخواستی کرد هرگز آن را نصب نکنید. 

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید