کوالکام نام اولین تراشه مبتنی بر معماری شرکت نوویا را اعلام کرد - تکفارس 
کوالکام نام اولین تراشه مبتنی بر معماری شرکت نوویا را اعلام کرد - تکفارس 

کوالکام نام اولین تراشه مبتنی بر معماری شرکت نوویا را اعلام کرد

مهدی حلوائی
۲۶ آبان ۱۴۰۱ - 11:12
کوالکام اوریون

کوالکام در رویداد اسنپدراگون سامیت ۲۰۲۲ نام اولین تراشه‌ی مبتنی بر معماری شرکت نوویا را اعلام کرد. قرار است که این تراشه با نام اوریون (Oryon) در سال ۲۰۲۴ در محصولات مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

مطالب مرتبط:

با این وجود، گفته می‌شود که تراشه‌ی یادشده احتمالاً تحت برند اسنپدراگون در دسترس قرار خواهد گرفت و در واقع اوریون نام هسته‌های این تراشه خواهد بود. در حال حاضر هنوز مشخصات رسمی این تراشه‌ اعلام نشده است اما بر اساس گمانه‌زنی‌های قبلی، این تراشه با نام رمز Hamoa شناخته شده و بر پایه معماری فینکس (Phoenix) شرکت نوویا طراحی شده است. ترکیب هسته‌های این تراشه نیز شامل هشت هسته‌ی قدرتمند و چهار هسته‌‌ی کم‌مصرف شده و ظاهراً دستگاه‌های مجهز به آن امکان استفاده از کارت گرافیک از طریق درگاه تاندربولت را نیز دارند.

کوالکام اوریون

بدون شک این موضوع باعث خواهد شد تا رقابت جدی‌تری برای تراشه‌های M1 و M2 اپل ایجاد شود. البته از آن‌جایی که کوالکام اولین تراشه‌ی مجهز به هسته‌های اوریون را در سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه می‌کند، احتمالاً پردازنده‌های اپل M3 و M4 رقیب اصلی آن خواهند بود. گفته می‌شود که این تراشه بر پایه‌ی فرآیند تولید ۳ نانومتری TSMC یا GAA سامسونگ طراحی خواهد شد.

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید