IBM سریع ترین پردازنده کوانتومی دنیا را معرفی کرد - تکفارس 
IBM سریع ترین پردازنده کوانتومی دنیا را معرفی کرد - تکفارس 

IBM سریع ترین پردازنده کوانتومی دنیا را معرفی کرد

افشین نوری
۱۹ آبان ۱۴۰۱ - 11:13
IBM سریع ترین پردازنده کوانتومی دنیا را معرفی کرد - تکفارس 

شرکت IBM یک پردازنده کوانتومی جدید به نام Osprey معرفی کرد که شامل ۴۳۳ کیوبیت است. این پرذازنده سه برابر بزرگتر از پردازنده Eagle این شرکت ‌است که سال گذشته با ۱۲۷ کیوبیت معرفی شد. 

پردازنده Osprey قادر به انجام محاسبات بسیار پیچیده است و قدرت آن به قدری است که می‌تواند اگر همه اتم‌های دنیا جمع شوند به بزرگی آن نمی‌رسند. دکتر Darío Gil مسئول این پروژه گفته است که ما با پردازنده Osprey به جایی در محاسبات کوانتومی رسیده‌ایم که می‌توانیم مسائل حل‌نشده گذشته را حل کنیم. به این ترتیب ما وارد عصر تازه‌ای از محاسات کوانتومی شده‌ایم که قبلا سابقه نداشته است. 

شرکت IBM همچنین یک آپدیت کرنل بتا برای Qiskit Runtime ارائه کرده است که اجازه کاهش ارروها در هنگام محاسبات کوانتومی را می‌دهد. با این آپدیت کاربران امکان دسترسی کامل به مدارهای پویا را خواهند داشت که این موضوع باعث کاهش طول مدارهای کوانتومی و بهبود محاسبات کوانتومی خواهد شد. 

شرکت IBM معتقد است که تا سال ۲۰۳۰ ما به نقطه عطفی در محاسبات کوانتومی خواهیم رسید بطوریکه به‌لطف پیشرفت‌های صورت گرفته در معماری ماژولار پردازنده‌ها شاهد راه‌اندازی ابرکامپیوترهای کوانتوم‌محور خواهیم بود.

این شرکت چشم‌انداز  خود را برای توسعه پردازنده‌های کوانتومی ترسیم کرده است و قرار است سال آینده یک پردازنده کوانتومی جدید به نام Condor با ظرفیت ۱,۱۲۱ کیوبیت و سال ۲۰۲۴ یک پردازنده دیگر به نام Flamingo و ظرفیت ۱,۳۸۶ کیوبیت بسازد. این شرکت همچنین قصد دارد در سال ۲۰۲۵ به رکورد ۴,۱۵۸ کیوبیت دست یابد.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید