اپل پرسودترین شرکت در کشور چین است - تکفارس 
اپل پرسودترین شرکت در کشور چین است - تکفارس 

اپل پرسودترین شرکت در کشور چین است

مهدی حلوائی
۱۸ آبان ۱۴۰۱ - 07:59
اپل

شرکت اپل در طی دو سال گذشته رشد خیره‌کننده‌ای در کشور چین داشته و حالا سود عملیاتی این شرکت از تمامی شرکت‌های چینی عبور کرده است. غول فناوری آمریکایی در ساخت محصولات خود به شدت به چین متکی بوده و بزرگ‌ترین کارخانه‌ی تولید گوشی‌های آن نیز در این کشور واقع شده است.

مطالب مرتبط:

شیوع پاندمی کرونا باعث شد تا سود عملیاتی اپل در کشور چین تا ماه سپتامبر با رشدی ۱۰۴ درصدی در طی ۲۴ ماه به ۳۱.۲ میلیارد دلار برسد. بر اساس گزارش خبرگزاری فایننشال تایمز (Financial Times)، سود عملیاتی اپل در بازه‌ی زمانی یادشده از مجموع دو شرکت برتر چین یعنی تنسنت (۱۵.۲ میلیارد دلار) و علی بابا (۱۳.۵ میلیارد دلار) بیشتر بوده است.

فایننشال تایمز از توافقات مخفی اپل با دولت چین به عنوان دلیل اصلی سود عملیاتی بالای این شرکت یاد کرده است. ظاهراً این توافقات باعث شده تا اپل بدون هیچ مشکلی به نیروها و کارخانه‌های ارزان دسترسی داشته باشد و در نتیجه زنجیره‌ی تامین آن نیز با رشد قابل توجهی روبه‌رو شود.

اپل

با این وجود، اپل وادار به پذیرش درخواست‌های دولت چین نیز شده است. برای مثال، این شرکت باید اطلاعات کاربران چینی خود را در دیتاسنترهای دولت چین ذخیره کند و یا اجازه‌ی دسترسی دولت چین به بسیاری از اپلیکیشن‌های اپ استور را بدهد. غول فناوری آمریکایی همچنین در مسائل حساس حق مصاحبه علیه چین را ندارد.

علاوه بر این موضوع، عدم رقابت از سوی هوآوی نیز تاثیر مهمی بر رشد اپل در کشور چین داشته است. برای مثال، کاربران چینی در سال ۲۰۱۹ با حمایت از محصولات هوآوی باعث شدند تا فروش گوشی‌های این شرکت در جهان از اپل بالاتر برود اما تحریم‌های سال ۲۰۲۰ آمریکا علیه این شرکت منجر به قطع دسترسی آن به فناوری‌های ضروری شد و همین موضوع ضربه‌ی جبران‌ناپذیری به هوآوی وارد کرد.

منبع: AppleInsider

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید