میزان فروش پردازنده های راپتور لیک اینتل از سری رایزن ۷۰۰۰ ای ام دی پیشی گرفت - تکفارس 
میزان فروش پردازنده های راپتور لیک اینتل از سری رایزن ۷۰۰۰ ای ام دی پیشی گرفت - تکفارس 

میزان فروش پردازنده های راپتور لیک اینتل از سری رایزن ۷۰۰۰ ای ام دی پیشی گرفت

افشین نوری
۱۱ آبان ۱۴۰۱ - 11:11
اینتل رپتور لیک

اینتل به‌تازگی پردازنده‌های نسل ۱۳ سری راپتور لیک خود را معرفی کرده است و در حالیکه مدل Core i9-13900K این سری به خاطر مصرف انرژی بالا و ایجاد حرارت بیشتر مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است اما مدل‌های Core i7-13700K و Core i5-13600K گزینه‌های بسیار مناسبی برای گیمینگ هستند و عملکرد خوبی از هر جهت دارند.  

از طرف دیگر ما پردازنده‌های سری رایزن  ۷۰۰۰  شرکت ای ام دی با معماری Zen 4 را داریم که‌ رقیب تراسه‌های جدید اینتل محسوب می‌شوند و حالا سوال اینجاست که کدامیک از اینها، آمار فروش بهتری داشته‌اند. لازم به ذکر است که سری راپتور لیک اینتل بر پایه پلتفرم LGA 1700 ساخته شده‌اند و سری رایزن ۷۰۰۰ بر پایه پلتفرم AM5 طراحی شده‌اند.‌ 

آمار نشان می‌دهند که‌پردازنده‌های جدید اینتل ۴۰ الی ۵۰ درصد فروش بیشتری داشته‌اند درحالیه پردازنده‌های جدید ای ام دی فروش کمتری را تجربه کرده‌اند. با نگاهی به وب‌سایت آمازون می‌بینیم که تا اینجای کار هیچکدام از مدل‌های سری رایزن ۷۰۰۰ جزو ۱۰ پردازنده پرفروش‌ این فروشگاه نبوده‌اند و بهترین آن‌ها از نظر فروش، مدل ۷۹۵۰X بوده که در جایگاه ۱۸ قرار گرفته است. 

میزان فروش پردازنده های راپتور لیک اینتل از سری رایزن ۷۰۰۰ ای ام دی پیشی گرفت - تکفارس 

در این لیست، Core i5-13600K اینتل در صدر قرار دارد و ۱۳۷۰۰K جایگاه هفتم را به خودش اختصاص داده است. مدل‌های KF راپتورلیک نیز جزو ۲۰ تای اول هستند و این نشان می‌دهد که مشتریان به پردازنده‌های جدید اینتل بیش از تراشه‌های جدید ای ام دی روی خوش نشان داده‌اند. اما سوال اینجاست که چرا چنین چیزی اتفاقی افتاده است؟ 

اگر بخواهیم مقایسه کنیم، برای مثال Core i5-13600K اینتل با قیمت حدود ۳۰۰ دلار عملکرد گیمینگ بهتری نسبت Ryzen 5 7600X ای ام دی دارد و این موضوع درباره ۱۳۷۰۰K اینتل با قیمت ۴۰۰ دلار نسبت به Ryzen 7 7700X نیز صادق است.  

میزان فروش پردازنده های راپتور لیک اینتل از سری رایزن ۷۰۰۰ ای ام دی پیشی گرفت - تکفارس 

اما موضوع مهم دیگر این است که قیمت مادربوردهای AM5 نیز که پردازنده‌های ای ام دی بر پایه آن‌ها ساخته شده‌اند بسیار بالاست، در حالیکه مادربوردهای LGA 1700 قیمت پایین‌تری دارند. برای مثال، مادربورد Z790 اینتل ارزان‌تر از X670 ای ام دی است و مادربورد Z690 اینتل نیز قیمت بسیار پایین‌تری دارد. در بخش مادربوردهای پایین‌رده نیز وضع به همین منوال است و B660 اینتل بسیار ارزان‌تر از B650 ای ام دی است. 

از طرفی، پردازنده‌های راپتور لیک اینتل از حافظه‌های پیشرفته DDR5 پشتیبانی می‌کنند در حالیکه سری رایزن ۷۰۰۰ همچنان متکی به نوع DDR4 هستند. همه این عوامل دست ‌به دست هم داده‌اند تا سری راپتورلیک اینتل فروش بهتری نسبت به رایزن ۷۰۰۰ داشته باشند و این چیزی است که بازار به ما نشان می‌دهد.

نظر شما درباره این‌ موضوع چیست؟ آیا ترجیح شما استفاده از پردازنده‌های جدید ای ام دی است یا اینتل؟

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید