مشخصات تراشه‌ های میتیور لیک و ارو لیک اینتل فاش شد - تکفارس 
مشخصات تراشه‌ های میتیور لیک و ارو لیک اینتل فاش شد - تکفارس 

مشخصات تراشه‌ های میتیور لیک و ارو لیک اینتل فاش شد

مهدی حلوائی
۹ آبان ۱۴۰۱ - 11:08
اینتل میتیور لیک

بر اساس گزارش‌های قبلی، اینتل سوکت جدیدی با نام V را در دست ساخت دارد که از نظر ابعاد، شباهت زیادی به سوکت LGA 1700/1800 داشته و از تراشه‌های دسکتاپ نسل ۱۴ میتیور لیک (Meteor Lake) و نسل ۱۵ ارو لیک (Arrow Lake) پشتیبانی می‌کند. حالا امروز مشخصات کامل این تراشه‌‌ها فاش شده است.

با توجه به اطلاعات افشاشده، به‌نظر می‌رسد که تراشه‌های نسل ۱۴ میتیور لیک از تعداد هسته‌های P کمتری نسبت به سری رپتور لیک بهره می‌برند اما تعداد هسته‌های E آن‌ها یکسان خواهد بود. این تراشه‌ها در پنج نسخه به بازار عرضه خواهند شد و پرچمدار آن‌ها از ۶ هسته‌ی قدرتمند اما پرمصرف و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف بهره خواهد برد.

اینتل میتیور لیک

هسته‌های P تراشه‌های سری میتیور لیک بر پایه‌ی معماری جدید Redwood Cove طراحی شده‌اند و هسته‌های کم‌مصرف E آن‌ها نیز از معماری Crestmont بهره خواهند برد. این تراشه‌ها همچنین دارای ۴ هسته‌ی گرافیکی Xe با ۶۴ واحد پردازشی بوده که از این نظر بالاتر از گرافیک مجتمع تراشه‌های رایزن ۷۰۰۰ ای ام دی قرار می‌گیرند. لیست کامل تراشه‌های میتیور لیک به شرح زیر است:

  • میتیور لیک اس ۲۲ (۶P+16E)/4 هسته‌ی Xe/توان مصرفی ۱۲۵ وات
  • میتیور لیک اس ۲۲ (۶P+16E)/4 هسته‌ی Xe/توان مصرفی ۶۵ وات
  • میتیور لیک اس ۲۲ (۶P+16E)/4 هسته‌ی Xe/توان مصرفی ۳۵ وات
  • میتیور لیک اس ۱۴ (۶P+8E)/4 هسته‌ی Xe/توان مصرفی ۶۵ وات
  • میتیور لیک اس ۱۴ (۶P+8E)/4 هسته‌ی Xe/توان مصرفی ۳۵ وات

پردازنده‌های نسل ۱۵ ارو لیک نیز از ۲۴ هسته‌‌ی مرکزی (۸P+16E) و ۴ هسته‌ی گرافیکی Xe تشکیل خواهند شد و نکته‌ی جالب در مورد این تراشه‌ها، استفاده‌ از تعداد هسته‌ی یکسان در بین تمامی آن‌هاست. گفته می‌شود که سری ارو لیک بر پایه‌ی فرآیند تولید ۳ نانومتری TSMC طراحی شده و سری میتیور لیک نیز ار فرآیند تولید ۵ نانومتری این شرکت تایوانی بهره می‌برند. لیست کامل تراشه‌های نسل ۱۵ ارو لیک به شرح زیر است:

  • ارو لیک اس ۲۴ (۸P+16E)/ 4 هسته‌ی Xe/ توان مصرفی ۱۲۵ وات
  • ارو لیک اس ۲۴ (۸P+16E)/ 4 هسته‌ی Xe/ توان مصرفی ۶۵ وات
  • ارو لیک اس ۲۴ (۸P+16E)/ 4 هسته‌ی Xe/ توان مصرفی ۳۵ وات

اینتل در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده است که مراحل طراحی و ساخت تراشه‌های نسل ۱۴ و نسل ۱۵ به خوبی در حال پیشرفت می‌باشد. انتظار می‌رود که تولید انبوه تراشه‌های میتیور لیک در سال ۲۰۲۳ و تولید انبوه تراشه‌های ارو لیک نیز در پایان سال آینده‌ی میلادی آغاز شود.

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید