اینترنت مناسب برگزاری کلاس های آموزشی داخلی - تکفارس 
اینترنت مناسب برگزاری کلاس های آموزشی داخلی - تکفارس 

اینترنت مناسب برگزاری کلاس های آموزشی داخلی

کسری نراقی
۵ آبان ۱۴۰۱ - 12:13
اینترنت مناسب برگزاری کلاس های آموزشی داخلی - تکفارس 

با توجه به اینکه در حال حاضر بسیاری از آموزشگاه‌ها و افرادی که مطلبی برای ارائه کاربران دارند ترجیح میدهند که کلاس بصورت آنلاین و مجازی برگزار شود و این مورد به نوعی صرفه جویی در وقت و هزینه نیز می باشد در این مقاله سعی کردیم در مورد نحوه ارائه کلاس آنلاین و مزایای آن برای شما صحبت کنیم.

اگر مدرس یا معلم هستید و یا تخصصی دارید که می‌توانید با آموزش آن درآمد کسب کنید و یا اگر ایده‌هایی برای برگزاری سمینار و کنفرانس آنلاین دارید، حتما این مقاله را مطالعه کنید.

مرحله اول انتخاب بستر مناسب برای راه اندازی کلاس آنلاین

در ابتدای امر شما برای راه اندازی کلاس آنلاین به یک فضای مناسب به همراه منابع کافی رم و سی پی یو با توجه به پلتفرم انتخابی خود نیاز دارید تا بتوانید کلاس آنلاین خود را با پلتفرم مورد نظر اجرا و برگزار نمایید. برای این منظور میتوانید پلان های ۴ یا ۵ سرور اختصاصی مجازی ایران و یا حتی سرورهای اختصاصی ایران (dedicated) را تهیه کنید.

سرورهای اختصاصی مجازی ایران با ارائه میزان رم و سی پی یوی مناسب (تا ۱۲ گیگ رم و ۷ هسته سی پی یو) بستر مناسبی برای راه اندازی کلاس های آنلاین با سرعت مناسب با استفاده از پلتفرم های برگزاری کلاس و سمینار آنلاین می باشد. این سرور ها با سخت افزار قوی و با استفاده از هارد های  ssd در بهترین دیتاسنترهای داخل ایران از جمله دیتاسنتر برج میلاد،سرویسی با سرعت و آپتایم بالا و بدون قطعی در اختیار کاربران قرار میدهد.

همچنین برای کلاسها و سمینارهایی که تعداد کاربران بالایی در آن حضور خواهند داشت می توانید از سرور اختصاصی ایران که دارای منابع بالاتری نسبت به سرور های مجازی می باشند،خریداری و استفاده نمایید.

این سرورها با فضای بالا تا دو ترابایت  و رم ۳۲ گیگ قابل ارائه می باشند

مرحله دوم انتخاب پلتفرم مناسب برای برگزاری کلاس

اینترنت مناسب برگزاری کلاس های آموزشی داخلی - تکفارس 

۱) بیگ بلو باتن؛ بهترین نرم‌افزار برای برگزاری کلاس آنلاین

بیگ بلو باتن (BigBlueButton) یکی از بهترین‌ها برای برگزاری موفقیت‌آمیز یک کلاس آنلاین است. یک نرم افزار ویدیو کنفرانس منبع باز یا همان open-source برای سرورهای گنو/لینوکس است که به راحتی می‌توانید این پلتفرم را همانند سایر پلتفرم‌ها روی سرور خود راه اندازی کنید بدون اینکه نگران مدیریت اطلاعات  مورد نیاز خود  باشید.

امکانات بیگ بلو باتن کامل‌تر از بقیه پلتفرم ها  است  و هر چیزی که برای مدیریت کلاس لازم داشته باشید را دارد.

از امکاناتی که بیگ بلو باتن برای برگزاری کلاس دارد، می‌توانیم به ضبط ویدئو از کلاس، تخته، امکان نوشتن مطلب یا خط کشیدن روی اسلاید، به اشتراک گذاشتن صفحه نمایش، ارسال فایل، به اشتراک گذاشتن ویدئو از یک آدرس دیگر (مثلاً یوتیوب)، نوت برداری و … اشاره کنیم.

همچنین برای راه اندازی بیگ بلو باتن به موارد زیر نیاز دارید :

  • اوبونتو ۱۶.۰۴ سیستم عامل ۶۴ بیتی
  • حداقل ۸ گیگابایت حافظه
  • حداقل ۴ هسته سی پی یو

۲) ادوبی کانکت بهترین نرم‌افزار برای ویدیو کنفرانس

ادوبی کانکت یکی از پلتفرم‌های پرطرفدار برای برگزاری کنفرانس‌ها، کلاس‌های مجازی و جلسات آنلاین است. ادوبی کانکت روی سیستم عامل‌هایی مثل اندروید و ios قابل استفاده است و همین باعث شده که شرکت در کلاس‌ها از طریق انواع تلفن‌های همراه و تبلت و … امکان‌پذیر باشد.

در Adobe connect هر کاربر می‌تواند یک اتاق اختصاصی داشته‌باشد و بعد ویژگی‌های این اتاق مثل امکان دسترسی سایر اعضا، سطح دسترسی و …توسط مدیر اتاق تعیین می‌شود. تا زمانی‌که صفحه باز است، سایر افراد می‌توانند وارد اتاق شوند؛ از امکانات، گفتگوها، ویدیوها و … استفاده کنند (طبیعی است افرادی می‌توانند وارد اتاق شوند که اجازه‌ی دسترسی برای آن‌ها تعریف شده‌است)

 دیگر ویژگی های Adobe connect عبارتند از :

  • ●        امکان ارسال تصویر، صدا، متن و اشتراک‌گذاری فایل‌هایی با فرمت های مختلف از جمله PPT JPG, PDF و …
  • امکان ضبط جلسات و ایجاد نظرسنجی
  • امکان برقراری پرسش و پاسخ به شکل خصوصی یا عمومی
  • امکان استفاده از تخته وایت‌برد مجازی و قلم نوری

Adobe Connect 9.5 را می توان بر روی سیستم عامل Windows 2008 R2 به بالا  با معماری ۶۴ بیتی پیاده سازی کرد.

نیازمندی های سخت افزاری مناسب برای ادوب کانکت نیز حداقل چهار هسته سی پی یو با فرکانس ۲ گیگاهرتز ، ۱۶ گیگابایت حافظه ، ۴ گیگابایت فضا جهت نصب ، ۱۵۰ گیگابایت فضا جهت محتوا می باشد.

۳) گوگل میت؛ نرم‌افزاری مناسب برای ملاقات‌های کوتاه

گوگل میت (Google Meet) رابط کاربری ساده‌ای دارد و امکانات آن محدود است. اما سرعت خوبی دارد و با همین امکانات محدود می‌توانید به صورتی ویدئویی جلسه بگذارید، با هم چت کنید، با هم مکالمه صوتی داشته باشید و حتی صفحه نمایش‌تان را به ‌اشتراک بگذارید.

آپلود کردن فایل در گوگل میت و همینطور تدریس از روی اسلاید، در مقایسه با بیگ بلو باتن، کار سختی است؛ برای همین اگر قرار است کلاس آنلاین با بیش از ۱۰ نفر دانشجو برگزار کنید، به سراغ گوگل میت نروید!

۴) اسکای روم؛ یک محصول ایرانی خوب برای وبینار

اسکای روم یک پلتفرم ایرانی است که شما با خرید یک بسته که مناسب حجم کاری خودتان است، می‌توانید از آن استفاده کنید. امکانات اسکای روم در حد قابل قبولی است و با آن می‌توانید وبینارهای خوبی برگزار کنید!

شاید برای شما این سوال ایجاد شود که وبینار چیست ؟

 وبینار از کنار هم قرار گرفتن دو کلمه‌ی وب و سمینار به وجود آمده‌است و به معنای دوره یا سمیناری است که در محیط وب، به شکل زنده و تعاملی  و به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

البته به وبینار کلاس مجازی یا کارگاه مجازی یا حتی دوره‌ی آنلاین هم اطلاق می شود.

 در طی یک وبینار کاربرها موظف هستند در یک ساعت خاص و با استفاده از پلتفرم تعریف شده (مثلاً Adobe connect یا اسکای روم) در کارگاه شرکت کنند.

در وبینار مطالب از طریق صدا، تصویر و نوشتار به اشتراک گذاشته‌ می‌شود و معمولا بیشتر شرکت‌کننده‌ها از طریق چت باکس با سایرین ارتباط برقرار می‌کنند. البته بسته به پلتفرمی که برای ارائه وبینار استفاده میکنید، امکانات دیگری مثل مکالمه تصویری، نوت گذاشتن، تماس صوتی و …. نیز می‌توانید داشته باشید.

وبینارها این روزها به خاطر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همینطور صرفه جویی در زمان طرفداران زیادی دارند.

 در تمام پلتفرم‌هایی که گفته شد امکان ارائه وبینار یا کلاس آنلاین وجود دارد.

 سخن آخر

با توجه به آنچه گفته شد سرور پارس به عنوان یکی از بهترین و با سابقه ترین ارائه دهنده سرویس های میزبانی وب و سرور های مجازی، می‌تواند بهترین گزینه برای خرید سرور مجازی راه اندازی و برگزاری کلاس آنلاین  و وبینارهای حرفه ای باشد با هریک از پلتفرم های انتخابی شما باشد.در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان فروش سرور پارس در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید