افزایش فروش تراشه های اینتل به لطف عرضه سری رپتور لیک؛ رایزن ۷ ۵۸۰۰X3D کماکان در صدر - تکفارس 
افزایش فروش تراشه های اینتل به لطف عرضه سری رپتور لیک؛ رایزن ۷ ۵۸۰۰X3D کماکان در صدر - تکفارس 

افزایش فروش تراشه های اینتل به لطف عرضه سری رپتور لیک؛ رایزن ۷ ۵۸۰۰X3D کماکان در صدر

مهدی حلوائی
۳ آبان ۱۴۰۱ - 08:12
اینتل vs ای ام دی

اینتل سرانجام تراشه‌های دسکتاپ سری رپتور لیک را حدود یک هفته‌ی پیش به بازار عرضه کرد و ظاهراً این تراشه‌ها کمک بزرگی به افزایش فروش کلی این شرکت در بازار جهانی کرده‌اند اما با این حال، پلتفرم AM4 و تراشه‌ی رایزن ۷ ۵۸۰۰X3D ای ام دی کماکان در بازار تراشه‌ها پیشتاز هستند.

تراشه‌های نسل ۱۳ اینتل برتری این شرکت در برابر پلتفرم AM5 ای ام دی را افزایش داده‌اند و فروش پلتفرم LGA 1700 در حال حاضر پنج برابر AM5 می‌باشد. این موضوع نه تنها به دلیل ارزش بالای تراشه‌های رپتور لیک بلکه به علت هماهنگی آن‌ها با قطعات نسل قبلی است. پلتفرم AM5 ای ام دی کاربران را به ارتقای تمامی قطعات کامپبوتر خود از جمله مادربرد و رم وادار می‌کند اما پلتفرم LGA 1700 شرکت اینتل با تمامی قطعات نسل قبلی هماهنگ است.

اینتل رپتور لیک

علاوه بر این، کاهش قیمت تراشه‌های نسل ۱۲ آلدر لیک تاثیر بزرگی بر افزایش فروش کلی اینتل گذاشته و برای مثال، Core i5-12400F با فروش ۲۶۰ واحدی خود پرفروش‌ترین تراشه در MindFactory بوده است. تراشه‌های Core i9-13900K و Core i9-13600K نیز به‌ترتیب با فروش ۲۵۰ و ۱۶۰ واحد در رتبه‌های بعدی لیست پرفروش‌ترین تراشه‌های بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آلمان قرار گرفتند.

پلتفرم AM5 ای ام دی در مجموع با فروش ۳۲۰ تراشه در طی هفته‌ی گذشته پایین‌تر از پلتفرم LGA 1700 (با مجموع فروش ۱۷۴۵ تراشه) قرار گرفت. پرفروش‌ترین تراشه‌ی این پلتفرم، رایزن ۵ ۷۶۰۰X بود که فروش ۱۲۰ واحدی را تجربه کرد و پس از آن نیز تراشه‌های رایزن ۷ ۷۷۰۰X و رایزن ۷۹۵۰X/رایزن ۷۹۰۰X به‌ترتیب به فروش ۱۱۰ و ۵۰ واحدی دست پیدا کردند.

رایزن

با این وجود، هیچ یک از پلتفرم‌های جدید ای ام دی و اینتل موفق به شکست پلتفرم AM4 نشدند. مجموع فروش تراشه‌های این پلتفرم حدود دو برابر بیشتر از LGA 1700 و ده برابر بیشتر از AM5 بوده (۳۹۴۰ تراشه) و رایزن ۷ ۵۸۰۰X3D نیز کماکان لقب پرفروش‌ترین تراشه‌‌ی MindFactory را حفظ کرده است (بیش از ۱۰۰۰واحد). فروش ۵۰۰ واحدی تراشه‌های رایزن ۷ ۵۸۰۰X و رایزن ۵ ۵۶۰۰ نیز نشان می‌دهد که تراشه‌های AM4 ای ام دی نسبت به تراشه‌های نسل جدید از محبوبیت بالاتری برخوردارند.

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.