تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱ آبان: دستگاه فتوکپی اختراع شد - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱ آبان: دستگاه فتوکپی اختراع شد - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱ آبان: دستگاه فتوکپی اختراع شد

افشین نوری
۱ آبان ۱۴۰۱ - 10:03
فتوکپی

در اواخر ماه اکتبر ۱۹۳۸ میلادی، یک وکیل ثبت اختراع به نام چستر کارلسون که از تهیه نسخه‌های دستی از اسناد و مدارک مهم در اداره ثبت اختراع نیویورک خسته شده بود، تصمیم به اختراع دستگاهی برای رفع این مشکل گرفت. 

کارلسون با استفاده از صفحات فلز روی که با گوگرد پوشیده شده بودند توانست عبارت «۱۰-۲۲-۳۸ Astoria» را به‌عنوان نخستین عبارت کپی‌شده خلق کند. او در ابتدا نام فناوری خود را الکتروفتوگرافی گذاشت اما بعدا آن را به زیروگرافی تغییر داد که ترکیبی از دو واژه یونانی زیروس به معنای خشک و گرافوس به معنای نوشتن بود.

البته تا ۱۹۴۷ این اختراع از طرف کمپانی‌های بزرگی مثل IBM و جنرال الکتریک به عنوان اختراعی کم‌بازده از نظر سرمایه‌گذاری تشخیص داده شد و به مرحله تولید انبوه نرسید. اما در سال ۱۹۴۷ یک شرکت سرمایه‌گذاری کوچک به نام هالوید (Haloid) پیشنهاد همکاری برای تولید انبوه این اختراع را داد و به همین منظور شرکت جدیدی به نام زیراکس (Xerox) را تاسیس کرد.

در سال ۱۹۵۵، شرکت هالوید اولین دستگاه خودکار زیروگرافی را با نام Copyflo تولید کرد. مدل‌های اولیه این دستگاه بسیار کند بودند، به طوری که برای تهیه یک نسخه کپی، نیاز به زمانی در حدود یک دقیقه بود. اما این مشکل با اصلاح فرآیند و بهبود کارکرد دستگاه‌های جدید، مرتفع گردید و در نهایت در سال ۱۹۵۸ میلادی، مدل Xerox 914 به‌عنوان اولین نسخه تجاری دستگاه فتوکپی به بازار عرضه شد.

این صنعت تاکنون پیشرفت‌های زیادی کرده است و شرکت‌هایی همچون شارپ، مینولتا، کنون، کونیکا و ریکوه دستگاه‌های بسیار پیشرفته‌ای ارائه کرده‌اند که بسیار سریع و کارآمد هستند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید