بررسی گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو - تکفارس 
بررسی گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو - تکفارس 

بررسی گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو

نصیر فرزان
۷ آذر ۱۴۰۱ - 00:05
آیفون ۱۴

گوشی‌های هوشمند جدید اپل با برخی از ویژگی‌های جدید از راه رسیده‌اند اما در این بین، دوربین و قابلیت Dynamic Island توجهات را به سوی خود جلب می‌کنند.

این‌که راجع به iPhone 14، iPhone 14 Pro و یا iPhone 14 Pro Max صحبت می‌کنیم، اهمیت چندان زیادی ندارد؛ بحث اساسی این است که به‌روزرسانی‌های امسال، به دوربین‌های این گوشی‌های هوشمند مربوط می‌شوند.
گوشی‌های مدل پرو، همواره به داشتن نمایش‌گرهای باکیفیت و جایگزین نمودن شیار صفحه معروف بوده‌اند؛ با این حال، جذابیت این ویژگی‌ها تنها دلیل خرید این دستگاه‌ها توسط مردم‌ نبوده است.

گوشی‌های مدل پرو، در حال حاضر دارای دوربین‌هایی بسیار برجسته و باکیفیت هستند و داشتن یک دوربین قدرتمند، به مهم‌ترین قابلیت آن‌ها تبدیل شده است. گوشی‌های هوشمند در طول سالیان اخیر، در حال سپری کردن یک مسیر رو به پیشرفت بوده‌اند. این سیر صعودی به اندازه‌ای بوده که در حال حاضر، عرضه یک محصول خلاقانه و مبتکرانه به یک پدیده نه چندان همیشگی تبدیل شده است.

با این وجود، اپل (Apple) و رقبای آن، به صورت دائم و پیوسته در حال یافتن راه‌هایی جدید هستند تا تجربه‌ی عکاسی آماتور با تلفن‌های همراه خود را ارتقا دهند. شاید به همین دلیل باشد که گوشی‌های iPhone 14، در حال تبدیل شدن به بهترین‌های بازار هستند؛ آن هم در حالی که این محصولات در قیاس با دیگر گوشی‌هایی که در طی سالیان اخیر عرضه شده‌اند، دستگاه‌هایی انقلابی محسوب نمی‌شوند.

بررسی گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو - تکفارس 

چه مواردی را باید درباره آیفون ۱۴ بدانید؟

از آن‌جایی که iPhone 14 یک به‌روزرسانی آخر سالِ عادی محسوب می‌شود، تصمیم گرفتیم تا در این نقد و بررسی به مدل پرو بپردازیم. بخش عمده‌ای از این بررسی به گوشی‌های ١۴ پرو و ۱۴ پرو مکس مربوط می‌شود؛ با این حال، به صورت مختصر راجع به مدل معمولی آیفون ۱۴ نیز بحث خواهیم نمود. در پایان، مزایا و معایب هر ۳ مدل را از نظر عملکرد کلی و کیفیت دوربین‌های آن‌ها ذکر می‌کنیم.

حقیقت این است که آیفون ۱۴، تفاوت چندان زیادی با آیفون ۱۳ که در سال ۲۰۲۱ عرضه شد، ندارد. طراحی این دو مدل با یکدیگر مشابه بوده و در زمان عرضه، هر دو دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی یکسان بودند. از سوی دیگر، هر دو مدل دارای SoC یا System-on-a-chip، نسخه‌ی A15 بودند؛ لذا از نظر عملکرد، تفاوت چندان زیادی با یکدیگر نداشتند. با این حال، بررسی‌ها نمایان‌گر این هستند که از نظر گرمایش، آیفون ۱۴ تجربه بهتری را برای کاربران رقم‌ می‌زند. علاوه بر این، آیفون ۱۴ از نظر بصری نیز تا حدودی در قیاس با مدل سال گذشته موفق‌تر عمل نموده است.

مهمترین مزیت آیفون ۱۴ در قیاس با آیفون ۱۳، به کیفیت تصاویر و طول عمر باتری آن مربوط می‌شود. در زمان بازاریابی آیفون ۱۳، گفته می‌شد که این دستگاه قادر به پخش فیلم برای ۱۹ ساعت متوالیست؛ حال آن‌که آیفون ۱۴، این عدد را به ۲۰ ساعت ارتقا داده است. این عدد، یک تفاوت چندان برجسته را نشان نمی‌دهد؛ اما اهمیت طول عمر باتری، باعث شد تا این موضوع را در همین ابتدا به عنوان یکی از نکات مثبت آیفون ۱۴ ذکر نماییم.

از نقطه نظر کیفیت تصاویر، این دو گوشی را در ادامه به صورت مقصل‌تر با یکدیگر مقایسه می‌کنیم؛ اما در حال حاضر به گفتن این موضوع اکتفا می‌کنیم که آیفون ۱۴، دارای ویژگی Front-Facing جدید، در قیاس با مدل پارسال است. داشتن دوربین‌ عمق واقعی (TrueDepth Camera)، در کنار دیافراگم سریع‌تر و پشتیبانی از فوکوس اتوماتیک (Autofocus)، از دیگر قابلیت‌های جدید افزوده شده به آیفون ۱۴ هستند. در مجموع، می‌توان گفت که از نقطه نظر دوربین، اخذ تصاویر باکیفیت در زمانی که سطح نور موجود در محیط کم است، بزرگ‌ترین تفاوت آیفون ۱۴ با مدل سال گذشته محسوب می‌شود.

بررسی گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو - تکفارس 

دو دوربین زاویه عریض (Wide-angle) موجود در قسمت عقبی آیفون ۴، دارای حس‌گر و دیافراگمی بزرگ‌تر بوده و در زمانی که سطح نور موجود در محیط پایین است، کیفیت تصاویر اخذ شده توسط آن در قیاس با مدل سال گذشته، بهبود ۴۹ درصدی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، اپل اقدام به ارتقای نرم‌افزار به کار رفته در آیفون ۱۴ نموده، به نحوی که همه دوربین‌های این گوشی، در نور کم‌ تصاویر باکیفیتی اخذ می‌نمایند. به عبارت دیگر، آیفون ۱۴ معمولی دارای قابلیت‌هایی است که پارسال در آیفون ۱۳ پرو شاهد وجود آن‌ها بودیم.

زمانی که iFixit اقدام به بررسی و واکاوی دقیق آیفون ۱۴ نمود، متوجه موضوعی شد که اپل در بازار‌یابی‌های خود به آن اشاره نکرده بود؛ ترمیم آیفون ۱۴ به لطف موجودیت صفحه شیشه‌ای قابل تعویض در قسمت عقبی گوشی، به مراتب نسبت به مدل سال گذشته و دیگر گوشی‌های متعلق به این شرکت ساده‌تر است. برای بیشتر کاربران، این ویژگی چندان حائز اهمیت محسوب نمی‌شود؛ اما برای تعدادی از آن‌ها، این موضوع به معنای افزایش طول عمر دستگاه است. از سوی دیگر، این ویژگی باعث صرفه‌جویی در مصرف هزینه برای ترمیم گوشی می‌شود؛ چرا که دیگر کاربر، نیاز ندارد تا حق اشتراک سرویس ترمیم اپل، یعنی Applecare+ را تهیه نماید.

در تاریخ ۷ اکتبر، اپل اقدام به عرضه مدل جدیدی از گوشی آیفون ۱۴ نمود که به نام iPhone 14 Plus نام‌گذاری شده بود. این گوشی، شباهت‌های زیادی با آیفون ۱۴ داشت؛ با این حال، دارای یک صفحه نمایش ۶.۷ اینچی بود. صفحه نمایش بزرگی که قبلا در گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو مکس استفاده شده بود. لازم به ذکر است که آیفون ۱۴ معمولی، دارای یک صفحه نمایش ۶.۱ اینچی است.
به نظر می‌رسد که در بین پرچم‌داران امسال اپل، آیفون ۱۴ پلاس، جایگزین iPhone 13 mini با صفحه نمایش ۵.۴ اینچی آن شده است. لازم به ذکر است که اپل، کماکان اقدام به فروش آیفون ۱۳ مینی به کسانی که ترجیح می‌دهند با یک دست با گوشی هوشمند خود کار کنند و طول عمر باتری و صفحه نمایش برای‌شان چندان مهم محسوب نمی‌شود، می‌‌کند.

ما به هیچ وجه به کاربران توصیه نمی‌کنیم که گوشی آیفون ۱۳ خود را به آیفون ۱۴ ارتقا دهند. ما حتی به دارندگان آیفون ۱۲ نیز پیشنهاد نمی‌کنیم که اقدام به خرید آیفون ۱۴ نمایند. سری گوشی‌های آیفون، در طول سالیان اخیر بهبودهایی را به خود دیده‌اند اما ارتقای این محصولات، هرگز به اندازه‌ای چشم‌گیر نبوده‌اند که شما را برای خرید محصول جدید اپل، به صورت قطعی مجاب کنند. این موضوع به خصوص در مورد مدل‌های غیر پروی آیفون در سالیان اخیر صدق می‌کند.

با این وجود، اگر در حال استفاده از XS و یا مدل‌های قدیمی‌تر آیفون هستید، خرید آیفون ۱۴ می‌تواند یک گزینه‌ی جذاب را پیش روی شما قرار دهد. گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس، از تکنولوژی A16 SoC اپل بهترین استفاده ممکن را می‌کنند. این قطعه، جدیدترین تراشه‌ی اپل است که روی یک پردازش‌گر ۴ نانومتری تعبیه شده است. تعداد هسته‌های A16 به مانند تراشه قبلی اپل است. در واقع A16 دارای ۶ هسته بوده که از این بین ۲ تای آن‌ها به عملکرد کلی دستگاه و ۴ هسته دیگر به کارایی آن مربوط می‌شود.

بررسی گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو - تکفارس 

یک GPU شش هسته‌ای و یک NPU مجهز به ۱۶ هسته‌ که به نام Neural Engine یاد می‌شود، باعث شده‌اند تا طبق گفته‌ی اپل، این دستگاه از نظر عملکرد ۱۰ درصد در قیاس با آیفون ۱۳ سریع‌تر عمل کند. پهنای باند حافظه‌ی A16 در قیاس با مدل قبلی ۵۰ درصد بیشتر بوده که این موضوع به خصوص در هنگام تجربه بازی‌های سه‌بعدی و عکاسی محاسباتی اهمیت خود را نشان می‌دهد. پس دیده می‌شود که در صورت عدم در نظر گرفتن ارتقای پهنای باند حافظه، A16 از نظر عملکرد نسبت به A15، جهش بسیار بزرگی محسوب نمی‌شود.

اما حقیقت این است که به‌روزرسانی این تراشه، روی سرعت آن تمرکز نداشته و هدف از ارتقای آن، تسهیل استفاده از ویژگی‌های جدید موجود در دستگاه بوده است. این تراشه، دارای یک ISP جدید بوده که باعث می‌شود تا کاربر بتواند از تعدادی از ویژگی‌های جدید تعبیه شده در دوربین گوشی با سهولت استفاده نماید. این گوشی دارای یک موتور نمایش جدید نیز است که دو قابلیت جدید را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. قابلیت آماده‌ی استفاده نگه داشتن دستگاه و کارامد نمودن قابلیتی به نام Dynamic Island که جایگزین شیار موجود در دستگاه شده است.

از سوی دیگر، باید یادآور شد که آیفون ۱۴ پرو، مانند آیفون ۱۳ پرو دارای یک RAM شش گیگابایتی است. در عین زمان، باید خاطر نشان کرد که آیفون ۱۴، کماکان از تراشه‌ی A15 که در مدل سال قبل نیز موجود بود استفاده می‌کند. این تراشه در بین SoCهای گوشی‌های همراه، هنوز هم جزء برترین‌های بازار محسوب می‌شود. در عین حال، RAM این گوشی از ۴ گیگابایت به ۶ گیگابایت ارتقا یافته است.

بررسی گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو - تکفارس 

اندازه صفحه نمایش و وضوح آن در هر ۳ مدل جدید، به مانند دستگاه‌های سال گذشته است. آیفون ۱۴ پرو دارای یک صفحه نمایش ۶.۱ اینچی و ۱۱۷۹×۲۵۵۶ پیکسل بوده؛ در حالی که آیفون ۱۴ پرو مکس دارای صفحه نمایش ۶.۷ اینچی و ۱۲۹۰×۲۷۹۶ پیکسل است. در عین حال، مدل معمولی آیفون ۱۴، از صفحه نمایش ۶.۱ اینچی و وضوح تصویر برابر با ۱۱۷۰×۲۵۳۲ بهره می‌برد. از نظر میزان تمرکز پیکسل‌ها، هر ۳ مدل دارای ppi برابر با ۴۶۰ هستند. این دستگاه‌ها از تکنولوژی OLED استفاده نموده که امروزه تقریبا در همه گوشی‌های پرچم‌دار وجود دارد.

روشنایی صفحه آیفون ۱۴ در حالت حداکثر روی ۸۰۰ نیت قرار دارد. این در حالیست که روشنایی HDR این دستگاه، برابر با ۱۲۰۰ نیت است. باید خاطر نشان کرد که آیفون ۱۳ نیز از این نظر، چنین اعدادی را نمایش می‌داد. آیفون ۱۴ پرو و آیوفون ۱۴ پرو مکس، دارای روشنایی صفحه برابر با ۱۰۰۰ نیت و روشنایی HDR برابر با ۱۶۰۰ نیت، در حالت حداکثر هستند.

این گوشی‌های هوشمند، در محیط بیرون و در زیر نور آفتاب قادرند تا به روشنایی صفحه برابر با ۲۰۰۰ نیت دست پیدا کنند. این اعداد و ارقام، حتی در قیاس با برترین تلویزیون‌های HDR موجود در بازار و مانیتورهای کامپیوتر نیز بیشتر هستند. در واقع، روشنایی صفحه ۱۶۰۰ نیت موجود در این دو گوشی هوشمند، برابر است با نمایشگر ۵۰۰۰ دلاری اپل که به نام Pro Display XDR می‌شود.

تست‌های ما، درستی این آمار و ارقام را نشان دادند؛ لذا دیده می‌شود که نسل جدید تلفن‌های هوشمند اپل، از نمایشگرهای بسیار باکیفیتی بهره می‌برند؛ در واقع می‌توانیم بگوییم که این نمایشگرها، فارغ از نوع دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید، برترین صفحات نمایشی خواهند بود که تا به حال از آن‌ها استفاده نموده‌اید.

بررسی گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو - تکفارس 

سال گذشته، اپل اقدام به معرفی ProMotion برای آیفون‌ نمود. این تکنولوژی به کاربر اجازه می‌دهد تا از نرخ تازه‌سازی دینامیک (Dynamic Refresh Rate) بین ۱۰ الی ۱۲۰ هرتز استفاده کند. گوشی‌های هوشمند جدید اپل به شما اجازه می‌دهند تا DRR را به ۱ هرتز کاهش داده و بدین ترتیب، صفحه‌ی دستگاه خود را همیشه روشن و آماده‌ی کار نگه دارید. از سوی دیگر، یک حسگر روشنایی دیگر نیز به آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس افزوده شده و تعداد این حسگرها به ۲ عدد رسیده است.

جدای از این موارد، یک حس‌گر به‌روزرسانی‌شده، برای این‌که متوجه ضربات دریافتی تلفن خود شوید، نیز در این دستگاه‌ها وجود دارد. اگر این حسگر متوجه هرگونه حادثه شود، از سلامتی شما اطمینان حاصل می‌کند و در صورتی که هرگونه مشکلی داشته باشید، از طریق برقراری یک تماس تلفنی، درخواست کمک می‌کند. این ویژگی نیاز به آپدیت نمودن حسگرها دارد؛ به همین دلیل، در نسخه‌های قدیمی آیفون خبری از آن نیست. با این حال، کلیه محصولات خط تولید کنونی اپل، از گوشی‌های هوشمند سری ۱۴ گرفته تا ساعت‌های هوشمندی که از سال آینده عرضه می‌شوند، دارای این قابلیت خواهند بود.

اپل قصد دارد تا از یک گزینه امنیتی دیگر نیز استفاده کند؛ ارسال یک پیام متنی ساده و اطلاعاتی پیرامون موقعیت شما از طریق ماهواره به نهادهایی که به وقایع اورژانسی پاسخ می‌دهند. این موضوع زمانی رخ می‌دهد که تلفن شما بنا به هر دلیلی خاموش شده و یا این‌که شما در محدوده آنتن‌دهی قرار نداشته و نیاز به کمک فوری دارید. لازم به ذکر است که این ویژگی، از اول ماه نوامبر به تلفن‌های هوشمند سری ۱۴ افزوده خواهد شد.

بررسی گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو - تکفارس 

یکی از مواردی که انتظار داشتیم تا اپل به آن توجه کند، قابلیت شارژ سریع (Fast Charging) است. بسیاری از محصولات جدید اپل، کماکان در بحث شارژ سریع، از پرچم‌داران اندروید عقب‌تر هستند؛ فارغ از این‌که از شارژرهای سیم‌دار یا بدون سیم صحبت کنیم. این نکته، یک نقطه ضعف بزرگ محسوب می‌شود. چنین موضوعاتی هستند که روی استفاده روزمره یک کاربر از یک گوشی خاص، تاثیر چشمگیری میگذارند و می‌توانند نوع تجربه وی از یک دستگاه را بهبود ببخشند. امیدواریم اپل در سال آینده، به این نکته‌ی کلیدی توجه کند.

طبق معمول، اپل در آیفون ۱۴ نیز صرفا از یک پورت نورافکن خصوصی (Proprietary Lighting) استفاده نموده است. امیدواریم اپل دیگر روی این موضوع سماجت به خرج نداده و بالاخره تصمیم بگیرد تا از پورت USB-C استفاده کند. به هر صورت، اپل قول داده است که عمر مفید باتری‌های گوشی‌های سری ۱۴ بیشتر از دستگاه‌های سابق خواهد بود. نتایج بررسی‌های ما در این مورد نشان داد که اگر طول عمر باتری‌های آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس کمتر از گوشی‌های سال گذشته اپل نباشد، در قیاس با آن‌ها چندان بهتر نیز عمل نمی‌کند.

برای اولین بار، آیفون تصمیم گرفته است تا حداقل در امریکا، از محفظه مخصوص سیم‌کارت‌های فیزیکی استفاده نکند. در همه مدل‌های آیفون ۱۴، شما می‌توانید از حداکثر ۱۴ سیم‌کارت الکترونیکی بهره برده و ۲ تا از آن‌ها را به صورت همزمان فعال نگه دارید. در کشورهایی که از سیم‌کارت الکترونیکی پشتیبانی می‌کنند، این موضوع می‌تواند توجه کاربران زیادی را به سوی خود جلب کند.

با این حال، باید یادآور شد که این قابلیت، در همه‌ی کشورهای دنیا قابل استفاده نیست. به همین دلیل، کسانی که دائم در سفر به سر برده و خرید سیم‌کارت‌های فیزیکی برای‌ آن‌ها موضوعی اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود، ممکن است این نکته، باب میل‌شان نباشد و مجبور شوند تا یک برند گوشی دیگر تهیه کنند. اگر جزو این دسته از افراد قرار نمی‌گیرید، سیم‌کارت‌های الکترونیکی می‌تواند سهولت بیشتری را برای شما فراهم کند.

طراحی

آیفون ۱۴ پرو، دارای وزنی معادل ۲۰۶ گرم و ابعادی برابر با ۰.۳۱×۲.۸۱×۵.۸۱ اینچ است. آیفون ۱۴ پرو مکس، یک گوشی بزرگ‌تر محسوب می‌شود‌ و ابعاد این تلفن هوشمند برابر است با ۰.۳۱×۳.۰۵×۶.۳۳ اینچ. این در حالیست که وزن آیفون ۱۴ پرو مکس برابر با ۲۴۰ گرم می‌باشد. از سوی دیگر، ابعاد و وزن آیفون ۱۴ به ترتیب برابر است با ۰.۳۱×۲.۸۲×۵.۷۸ اینچ و ۱۷۲ گرم.
این آمار و ارقام، شباهت زیادی به گوشی‌های اپل در سال ۲۰۲۱ دارند. قسمت عقبی خط تولید ایفون ۱۴، کاملا مشابه به گوشی‌های سری ۱۳ است. در واقع موجودیت لنزهای دوربین برجسته‌تر، تنها تفاوت ساختاری این دو خط تولید با یکدیگر محسوب می‌شود.

بررسی گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو - تکفارس 

قسمت جلوی این گوشی‌ها نیز کاملا مشابه به محصولات سال ۲۰۲۱ است؛ با این تفاوت که بریدگی نمایشگر در آیفون ۱۴ پرو، به شکل قرص بوده و علت این موضوع، به قرار دادن حسگرها و دوریین جلو در این قسمت مربوط می‌شود.
با این اوصاف، باید بگوییم که اگر قصد دارید تا یک گوشی آیفون جدید خریداری کرده و از طریق تفاوت در شکل و شمایل آن نسبت به مدل‌های سال گذشته، دوستان خود را تحت تاثیر قرار دهید، اپل توسط محصولات جدید خود، به شدت شما را ناامید خواهد کرد.

در واقع تنها تفاوت ظاهری این گوشی‌ها، به رنگ‌های مختلف‌شان مربوط می‌شود. آیفون ۱۴، دارای رنگ‌های آبی، ارغوانی، نیمه‌شب، Starlight و سرخ است. این در حالیست که مدل پرو با رنگ‌های ارغوانی تیره، طلایی، خاکستری و مشکی فضایی عرضه می‌شود.

برجستگی دوربین

این‌که آیفون ۱۴ پرو دارای دوربین‌های عقبی، با کیفیتی بیشتر از گذشته است، یک ویژگی بسیار خوب محسوب می‌شود؛ اما این موضوع باعث ایجاد یک نقص کوچک شده و برجستگی دوربین در قسمت عقب، حتی بزرگ‌تر از برآمدگی سال گذشته است. این در حالیست که برآمدگی سال قبل نیز در قیاس با سال‌های قبل‌تر از آن، بزرگ‌تر محسوب می‌شد. این‌که انتظار داشته باشیم تا آیفون روی میز به صورت صاف قرار بگیرد، در گذشته به سادگی امکان‌پذیر نبود. با این حال، مدل فعلی را به هیچ وجه نمی‌توان بدون پوش آن به صورت صاف روی سطحی مانند میز قرار داد. باید خاطر نشان کرد که قرار دادن گوشی روی میز و ضربه زدن به گوشه‌ی آن، باعث ایجاد تکان‌های زیادی در مدل‌های فعلی می‌شود.

کلیه نظرسنجی‌هایی که تا کنون پیرامون انتظاراتی که خریداران از تلفن‌های همراه هوشمند دارند صورت گرفته، نمایان‌گر این بوده‌اند که داشتن یک دوربین باکیفیت، یکی از مهم‌ترین موضوعات در شرایط فعلی محسوب می‌شود. اگر بگوییم که بسیاری از مردم انتظار دارند تا تلفن‌های هوشمند فعلی پیش از این‌که یک تلفن باشند، یک دوربین باکیفیت را در اختیارشان قرار دهند، سخنی به گزاف نگفته‌ایم.

گمان نمی‌شود که برجستگی درشت گوشی‌های نسل جدید اپل، باعث شود تا مردم از خرید آن‌ها منصرف شوند؛ با این حال، در صورتی که در مدل‌های بعدی، اپل سعی در تقلیل اندازه این برآمدگی کند، می‌تواند خریداران بیشتری را به سوی محصولات خود جلب کند.

بررسی گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو - تکفارس 

نمایشگر روشن به صورت دائم

گوشی‌های اندروید برای مدت زیادی دارای ویژگی روشن نگه داشتن صفحه به طور دائم بوده‌اند. حال به نظر می‌رسد که اپل نیز بالاخره تصمیم گرفته تا این ویژگی را به گوشی‌های نسل جدید خود بیاورد. شاید برای استفاده از این قابلیت، دیگر کمی دیر شده باشد؛ با این حال، این ویژگی کماکان یک نکته مثبت محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که تلاش اپل برای بهره‌گیری از قابلیت روشن و آماده‌ی کار نگه داشتن نمایشگر در همه‌حال، نسبت به گوشی‌های پرچم‌دار اندروید برجسته‌تر است. این‌که این قابلیت باب میل شما خواهد بود یا خیر، موضوعیست که ممکن است از یک خریدار تا خریدار دیگر متفاوت باشد.

با این‌که بسیاری از گوشی‌های هوشمند بر روی نمایشگر همیشه روشن خود، صرفا به نشان دادن ساعت اکتفا می‌کنند، آیفون ۱۴ پرو تقریبا همه‌ی Lock Screen را در این حالت در برمیگیرد. نکته جالب توجه این‌که آیفون ۱۴ پرو، این کار را در نرخ تازه‌سازی برابر با ۱ هرتز انجام می‌دهد.

این دستگاه هوشمند در این حالت، علاوه بر نمایش ساعت، تاریخ و ویجت‌ها، صفحه پس زمینه گوشی شما را نیز نشان می‌دهد؛ هرچند به دلیل تار بودن تصویر، نمیتوان انتظار داشت تا تصویر پس‌زمینه با همه جزئیات آن نمایش داده شود. نشان دادن ویجت‌ها در این حالت، یک ویژگی بسیار مفید محسوب می‌شود؛ هرچند iOS 16 صرفا تعداد معدودی از آن‌ها را در Lock Screen شامل می‌شود. اطلاعاتی پیرامون وضعیت آب‌و‌هوا، بازار بورس و طول عمر باتری، از دیگر مواردی هستند که قابلیت صفحه همیشه روشن آیفون ۱۴ پرو، آن‌ها را در بر می‌گیرد.

بررسی گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو - تکفارس 

لازم به ذکر است که با وجود سودمند بودن نمایش ویجت‌ها در این حالت، فقط تعداد معدودی از آن‌ها در عمل، کاربردی هستند. این موضوع پس از این‌که شرکت‌های سوم شخص اقدام به تولید گوشی‌های آیفون جدید کنند، ممکن است دست‌خوش تغییر شود. باید خاطرنشان کرد که یکی از مهمترین ویژگی‌های افزوده شده به گوشی‌های آیفون جدید، Live Activities API است که از سال آینده، به این تلفن‌‌های هوشمند افزوده خواهد شد.

با این‌حال، حتی با وجود ویجت‌های فعلی، صفحه همیشه روشن ایفون در قیاس با گوشی‌های متعلق به برندهای دیگر، به مراتب کارآمد‌تر است. شاید تنها ایراد این صفحه در حال حاضر، شلوغ بودن آن باشد. نمایش Album Art و آهنگ‌های در حال پخش، ممکن است برای عده‌ای از کاربران خوشایند نباشند. لازم به ذکر است که صفحه‌ی همیشه روشن آیفون ۱۴ پرو، چندان درخشان نیست اما ممکن است در برخی موقعیت‌های خاص، تمرکز شما را برهم بزند.

لازم به ذکر است که در صورتی که بنا به هر دلیل، رغبتی به استفاده از این ویژگی ندارید، می‌توانید به راحتی آن را غیرفعال نمایید اما نکته اساسی این است که امکان شخصی‌سازی آن، مانند بسیاری از گوشی‌های اندروید، وجود نداشته و نمی‌توانید تنظیمات دستگاه خود را طوری عیار کنید که به عنوان مثال، صرفا ساعت و یا تاریخ را نمایش بدهد.

از سوی دیگر، باید بدانید که در برخی شرایط خاص، فارغ از این‌که گوشی خود را چگونه تنظیم کرده‌اید، صفحه‌ی همیشه روشن به گونه کامل خاموش خواهد شد. این شرایط خاص شامل این موارد می‌شوند: وقتی که گوشی هوشمند خود را توسط صفحه روی زمین قرار می‌دهید. هنگامی که آن را در کیف خود می‌گذارید. در هنگام فعال کردن گزینه کاهش مصرف برق و همچنین فعال نمودن گزینه تمرکز روی خواب (Sleep Focus) و نیز اتصال به CarPlwy. در حالاتی که در حال دور شدن از تلفن هوشمند خود هستید و ساعت اپل‌تان را به مچ دست بسته‌اید و در نهایت، اگر از ویژگی Continuity Camera توسط Mac استفاده کنید، این صفحه به طور کامل خاموش خواهد شد.

علاوه بر مواردی که پیش‌تر ذکر شد، این صفحه بسته به نحوه و الگوی استفاده شما، ممکن است به صورت خودکار خاموش شود. برای مثال، در ساعت همیشگی خواب‌تان، می‌توانید انتظار داشته باشید که این صفحه به صورت خودکار خاموش شود. اگر اپل اجازه می‌داد تا کاربران‌، کنترل بیشتری روی صفحه همیشه روشن داشته باشند، مطمئنا می‌توانست توجهات بیشتری را به سوی خود جلب کند؛ با این‌حال باید این نکته مهم را ذکر کرد که این قابلیت آن‌قدر به صورت بهینه کار می‌کند که ما در هنگام استفاده از آن، هرگز با مشکل خاصی مواجه نشدیم.

داشتن قابلیت روشن نگه داشتن صفحه به طور دائم، یک ویژگی بسیار خوب محسوب می‌شود. اما باید توجه داشت که در شرایط فعلی و با توجه به خلاقیت رقبا، این گزینه به تنهایی نمی‌تواند باعث فروش محصول جدید اپل شود.


نکات مثبت:

  • دوربین قدرتمند
  • نمایشگر باکیفیت
  • روشن‌نگه داشتن صفحه به صورت دائم

نکات منفی:

  • عدم تغییر قابل ملاحظه نسبت به مدل‌های سال قبل
  • عدم پشتیبانی از قابلیت شارژ سریع
  • برجستگی بزرگ در قسمت عقب
  • عدم‌ موجودیت پورت USB-C

۹/۱۰

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.