قدرتمندترین ابررایانه دنیا از کار افتاد - تکفارس 
قدرتمندترین ابررایانه دنیا از کار افتاد - تکفارس 

قدرتمندترین ابررایانه دنیا از کار افتاد

افشین نوری
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - 12:40
ابررایانه

قدرتمندترین ابررایانه دنیا ظاهرا به مشکل برخورد کرده است. به نظر می‌رسد ابررایانه Frontier با مشکل سخت‌افزاری مواجه شده است و هر چند سال یکبار از کار می‌افتد‌.

درباره مشخصات منحصربه‌فرد ابررایانه Frontier باید بگوییم که این دستگاه دارای ۹,۴۰۸ گره HPE Cray EX235a است که هر کدام از آن‌ها مجهز به پردازنده ۶۴ هسته‌ای AMD Trento 7A53 Epyc با ۵۱۲ گیگابایت رم DDR4،  چهار واحد گرافیکی AMD Instinct MI250X و ۱۲۸ گیگابایت شتاب‌دهنده HBM2e است. این ابررایانه در مجموع ۶۰۲,۱۱۲ هسته پردازشی و ۸,۱۳۸,۲۴۰ هسته گرافیکی و ۴.۶ پتابایت حافظه رم DDR4 و شتاب‌دهنده HBM2e دارد. 

این ابررایانه اولین ابررایانه‌ای بود که به سرعت پردازش فراتر از ۱ اگزافلاپس در ثانیه دست یافت و در آزمایشگاه Oak Ridge National Laboratory آمریکا سرعت ۱.۱۰۲ اگزافلاپس در ثانیه را ثبت کرد.

حالا گزارش شده است که Frontier با مشکلات سخت‌افزاری جدی روبه‌رو شده است و هر روز چندین بار از کار می‌افتد. البته مسیولان این ابررایانه ضمن تایید این موضوع گفته‌اند که بروز مشکل در سیستمی به این عظمت کاملا طبیعی است. 

گفته می‌شود علت بروز این مشکل به پردازنده AMD Instinct MI250X برمی‌گردد که البته این شایعه از طرف مسئولان Frontier تکذیب شده است. ظاهرا عوامل مختلفی باعث بروز مشکل مذکور شده‌اند که پردازنده گرافیکی AMD نیز یکی از آن‌ها بوده است. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که قدرتمندترین ابررایانه دنیا که قرار است در کارهای علمی و تحقیقاتی مورد استفاده قرار بگیرد چه وضعیتی پیدا خواهد کرد.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید