اینتل تراشه های دسکتاپ سری رپتور لیک را معرفی کرد - تکفارس 
اینتل تراشه های دسکتاپ سری رپتور لیک را معرفی کرد - تکفارس 

اینتل تراشه های دسکتاپ سری رپتور لیک را معرفی کرد

مهدی حلوائی
۶ مهر ۱۴۰۱ - 13:57
اینتل رپتور لیک

اینتل امروز از پردازنده‌های دسکتاپ نسل ۱۳ رپتور لیک رونمایی کرد. این پردازنده‌ها در دو نسخه‌ی با و بدون تراشه‌ی گرافیکی طراحی شده‌اند و تعداد هسته‌های آن‌ها ۴ (برای i5/i7) و ۸ (برای i9) عدد بیشتر از تراشه‌های هم‌رده‌ی نسل ۱۲ اینتل است.

تراشه‌ی Core i9-13900K پرچمدار سری رپتور لیک بوده که دارای ۲۴ هسته (۸ هسته‌ی قدرتمند و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف) با فرکانس بوست ۵.۸ گیگاهرتز و مجموع ۶۸ مگابایت کش L2 و L3 می‌باشد. اینتل نسخه‌ی مجهز به تراشه‌ی گرافیکی UHD 770 این پردازنده را با قیمت ۵۸۹ دلار و نسخه‌ی بدون تراشه‌ی گرافیکی یادشده را با قیمت ۵۶۴ دلار به بازار عرضه می‌کند.

اینتل رپتور لیک دسکتاپ

پردازنده‌های میان‌رده‌ی Core i7-13700K و Core i7-13700KF نیز دارای ۱۶ هسته (۸+۸) بوده و قیمت آن‌ها به‌ترتیب ۴۰۹ و ۳۸۴ دلار می‌باشد. همچنین تراشه‌های اقتصادی Core i5-13600K و Core i5-13600KF نیز از ۱۴ هسته (۶+۸) بهره برده و قیمت آن‌ها به‌ترتیب ۳۱۹ و ۲۹۴ دلار است.

به‌ادعای اینتل، عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای تراشه‌های نسل ۱۳ رپتور لیک ۱۵ و ۴۱ درصد بهتر از سری آلدر لیک است که علت اصلی آن نیز فرکانس بالاتر و تعداد رشته‌های بیشتر آن‌هاست. همچنین مادربرد جدید Z790 اینتل نیز تعداد لاین‌های PCIe نسل ۴ و اتصالات USB 3.0 بیشتری دارد.

اینتل ادعا می‌کند که Core i9-13900K برای ارائه‌ی بهترین عملکرد ۱۲۹۰۰K تنها به ۶۵ وات توان نیاز دارد و عملکرد کلی آن نیز با توان مصرفی ۲۴۱ وات حدود ۳۷ درصد بهتر از پرچمدار سری آلدر لیک است. قرار است که تمامی تراشه‌های دسکتاپ رپتور لیک و مادربردهای سری Z790 در تاریخ ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) به بازار عرضه شوند.

منبع: VideoCardz

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید